استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في التوعية الصحية لمرض کورنا: دراسة تطبيقية على المدن الطبية ومستشفياتها الحکومية بمدينة الرياض السعودية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام المشارک بکلية الاعلام والاتصال – جامعة الإمام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

تستهدف الدراسة التعرف على مستوى استخدام وتوظيف المدن الطبية بمدينة الرياض ومستشفياتها الحکومية لشبکات التواصل الاجتماعي  (يوتيوب-فيسبوک- تويتر) في استراتيجيات التوعية الصحية لمرض کورونا، کذلک تقييم درجة مشارکتها في برامج التوعية الصحية بهذا المرض. وتنتمي هذه الدراسة الى الدراسات الوصفية، ويستخدم الباحث منهج المسح في هذه الدراسة من خلال أسلوب مسح المنصات الاليکترونية للمدن الطبية في مدينة الرياض( محل الدراسة) على شبکات التواصل الإجتماعي يوتيوب و تويتر وفيسبوک. وتم الاعتماد على أداة تحليل مضمون الرسائل التوعوية المنشورة عبر الحسابات الرسمية للمدن الطبية ومستشفياتها في الشبکات الاجتماعية الثلاث، وأعتمدت الدراسة على الحصر الشامل للشبکات الاجتماعية لکافة المدن الطبية ومستشفياتها الکبرى المعروفة في مدينة الرياض، وتم تحديد عينة زمنية بدأت من 1 شعبان 1435 هـ، وحتى 30 شعبان 1435هـ . ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة :
-    أن نسبة 73% من المدن الطبية بمدينة الرياض ومستشفايتها الحکومية لا تمتلک منصات على شبکات التواصل الإجتماعي (تويتر- فيسبوک- تويتر)
-    أن نسبة 60% من المدن الطبية بمدينة الرياض لم تستخدم شبکات التواصل الإجتماعي في التوعية حيال مرض کورونا، ما يعني غياب أستراتيجية صحية وطنية تسهم من خلالها کافة المدن الطبية ومستشفياتها الحکومية في الإنخراط في الجهد الوطني الصحي.
-     ضعف أستخدام المدن الطبية ومستشفياتها الحکومية لإستخدام المنظومة الإتصالية الحديثة للتوعية والتواصل مع المجتمع المحلية، وتعزيز الثقافة الصحية والطب الوقائي، ما يعني ايضا التفريط بتوظيف الشبکات الإتصالية الفاعلة خلال الأمراض والأوبئة، مما يعزز من حجم الخسائر الوطنية.
 
Study Title: Using Social Media in Health Awareness of Corona Disease
                                        
Objective of the study: The present study aims to identify the level of use and employment of medical cities in Riyadh and its government hospitals for social networks (YouTube - Facebook - Twitter) in the health awareness strategies for Coronary Disease, as well as to assess the degree of participation in health awareness programs of this disease.
Type of Study Methodology: This study belongs to descriptive studies.
The study sample was based on a tool to analyze the content of the awareness messages published through the official accounts of medical cities and hospitals in the three social networks. As follows:
1-King Abdulaziz Medical City and King Fahd Hospital.
2-Prince Sultan Military and Medical City and Armed Forces Hospital in Riyadh.
3-King Fahd Medical City, Ministry of Health.
4-King Saud Medical City, Ministry of Health.
5-Security Forces Hospital Program in Riyadh, Ministry of Interior.
Time period of study: A time sample was determined starting from 1 Sha'ban 1435 AH and up to 30 Sha'ban 1435 AH.
The most important findings of the study:
1-73%of medical cities in Riyadh and its government hospital do not have social media platforms (Twitter, Facebook, Twitter)
60%of medical cities in Riyadh did not use social media to raise awareness about Corona disease, which means the absence of a national health strategy through which all medical cities and their government hospitals contribute to the national health effort.
2-Weak use of medical cities and government hospitals to use the modern communication system to raise awareness and communicate with the local community, and promote health education and preventive medicine, which also means the negligence of the use of effective communication networks during diseases and epidemics, which enhances the magnitude of national losses.

الكلمات الرئيسية