ثقافة السلام في نصوص مسرح الطفل العربي " دراسة تحليلية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام وثقافة الأطفال، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس

المستخلص

تحددت مشکلة الدراسة فى محاولة التعرف على ثقافة السلام فى نصوص مسرح الطفل العربى، وتنتمي هذه الدراسة الى الدراسات الوصفية، واعتمد الباحث على المنهج الوصفى واسلوب تحليل المضمون، وتمثلت عينة الدراسة فى نصوص مسرح الطفل العربى الفائزة بمسابقة الهيئة العربية للمسرح فى مسابقة تاليف النص المسرحى الموجهه للطفل 2012 الشارقة، و تم الاعتماد على استمارة تحليل المضمون لتحليل مفاهيم ثقافة السلام في نصوص مسرح الطفل العربي، وتم التوصل الى  النتائج التالية:- جاءت مسرحيات الاطفال مرتبطة بما يدور حولهم من صراعات وحروب يعشيها الطفل اليوم، لذا نجد ان کتاب المسرحيات انتبهوا لذلک فتعددت وسائل طرحهم لثقافة السلام داخل بينة النص المسرحى وتجلى هذا بوضوح فى قناديل البحر ثم مدينة الاحلام واخيرا براءة بحار، جاء استلهام النص المسرحى من خلال الموروث التاريخى کما فى مسرحية براءة بحار، ومن الأدب الشعبي " الف ليلة وليلة کما فى مدينة الاحلام، ومن الواقع المعاصر کما فى قناديل البحر، ظهرت فکرة ثقافة السلام بشکل غير مباشر بنسبة 43.5، مقابل بشکل مباشر بنسبة 26.1، ولا يشار اليها بنسبة 20.2، وصغية غير المباشرة امر طبيعى لخصوصية المسرح فى طرحه لقضاي المجتمع فيعتمد على الصيغة غير المباشرة، رکزت المسرحيات على تاکيد السمات الايجابية للشخصية الرئيسية المعبرة عن ثقافة السلام، مثل متعاون، محب للسلام، مدافع عن الحق، شجاع، محب للوطن، قوى الارادة، يعتمد على نفسه، نجح کتاب المسرحيات فى طرح عناصر ثقافة السلام والتمثلة فى مساعد الاخر، نبذ العنف، التسامح، الحوار، المواطنة، حل النزاعات، الانتماء والولاء، واخيرا احترام الراى الاخر.
 
Towards A Culture of Peace in Arab Child Theatre Texts: An Analysis
*************
Abstract:
Research Problem: the current research problem can be identified in attempting to get much a closer look at the culture of peace in the Arab children theatre texts. The current study is descriptive, as the researcher utilized descriptive methodology with content analysis. For the sample, it consisted of the Arab children theater texts that won the prize of Arab Theatre Institute during the competition for children theatrical text competition in Sharja, 2012. Specifically, the content analysis form was utilized to analysis the peace culture concepts in the Arab children theatre texts. Through analyses, the following findings were concluded: there were a correlation between children plays and their surrounding conflicts and wars experienced by children, so that we find play writers cared for that through the presentation of peace culture in theatre text structure. This idea was reflected clearly in plays such as Jellyfish, City of Dreams and Sailor's Innocence. In addition, the theatrical text was inspired through historical heritage such as in "Sailor's Innocence" play. Moreover, popular literature included plays such as A Thousand and One Nights and City of Dreams; real story plays such as Jellyfish. Through these plays, the culture of peace concept indirectly appeared at 43.5% directly at 26.1%, and absence at 20.2%. It was concluded that the indirectness feature was normal because the special case of theatre in the presentation of societal issues indirectly. Moreover, the examined plays concentrated on confirming positive characteristics of the main characters representing peace culture such as cooperative, peace supporter, right advocator, courageous, patriotic, strong-willing, self-dependant. It was also concluded that the writers managed to present elements of the peace culture including helping others, violence refusal, tolerance, dialogue, patriotism, conflict-resolution, belongingness, and other opinions respect.     

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية