تسعى هذه الدراسة إلى استعراض بحوث الاتصال السياسي في الدول الآسيوية والدول الأوروبية، على اعتبار أن هاتين المنطقتين لم تحظيا بالقدر الکاف من الاهتمام في الدراسات المصرية، التي ترکز في أغلبها على المدرسة الأمريکية، وتتراجع فيها المدرسة الأوروبية بعض الشيء؛ في حين أن الدراسات الآسيوية لم تحظ بأي اهتمام قبل ذلک رغم وجود عديد من الدراسات الثرية في الدول الآسيوية المختلفة، التي تمثل مدارس مختلفة، مثل: الصين، وهونج کونج، وتايوان، واليابان، والهند، للوقوف على أهم توجهاتها ومنطلقاتها الفکرية والنظرية. وتقدم الدراسة رؤية نقدية للدراسات في کل من آسيا وأوروبا، ثم تتطرق إلى مجال الاتصال السياسي المقارن بما يمثله من فرص لدراسات مستقبلية من شأنها إثراء المجال، وبما يمثله من تحديات في الوقت ذاته، وتستعرض الدراسة دراسات مقارنة ما بين الدول الأوروبية وبعضها البعض، ودراسات مقارنة ما بين الدول الآسيوية وبعضها البعض. وتعتمد الدراسة فى منهجها على أسلوب التحليل الثانوي، وقد بلغ عدد الدراسات التي تمت مراجعتها وتحليل مخرجاتها العامة (الموضوعات، ومناهج البحث) 70 دراسة تمثل الدراسات الآسيوية، و50 دراسة تمثل الدراسات الأوروبية. وقد خلصت الدراسة إلى أن اختلاف المنطلقات النظرية، واختلاف الثقافة البحثية والأکاديمية، إضافة إلى اختلاف اللغة، يمثل معوقات أساسية أمام البحوث المقارنة ما بين الدول الأوروبية والدول الآسيوية.
This study seeks to review political communication research in Asian and European countries, given that these two regions did not receive sufficient attention in Egyptian studies, which mostly focus on the American school, and the European school retreated somewhat, while Asian studies did not receive any Interest before that despite the presence of many rich studies in different Asian countries, which represent different schools such as China, Hong Kong, Taiwan, Japan and India, to find out the most important orientations and their intellectual and theoretical perspectives.The study also provides a critical view of studies in both Asia and Europe, then it deals with the field of comparative political communication, with the opportunities it represents for future studies that will enrich the field, and the challenges it represents at the same time, and the study reviews comparative studies between European countries and each other, and comparative studies between Asian countries and each other.The study depends in its approach on the method of second or secondary analysis. The number of studies that have been reviewed and their general outputs analyzed (subjects and research methods) has reached 70 studies representing Asian studies, and 50 studies representing European studies.- The study concluded that the differences in the theoretical perspectives and the difference in the research and academic culture, in addition to the difference in the language represent basic obstacles to comparative research between European and Asian countries