هدف المقال إلى التعريف بالأساليب الجديدة التي تتخصص في التطبيقات المنهجية لتحليل ودراسة الصحافة الإلکترونية، وقد اعتمدت في ذلک الکثير من الأدبيات الأجنبية التي اجتهدت في تصورها وکيفية استخدامها، من أجل وضع تصور واضح للباحثين الذين اتجهوا بکثرة نحو الأبحاث المتخصصة في وسائل ومضامين حقل الإعلام الجديد، وقد حصر المقال هذه الأساليب في أنواع عدة، وهي: التحليل الشبکي، والبحث الإثنوغرافي، ومنظور شبکة الفاعل، والتثليث، وتحليل المحتوى، وأشار المقال إلى أن هذه التطبيقات لم تنضج بعد، وهي معقدة نظير الخصائص التي تتمتع بها الإعلام الإلکتروني بصفة عامة والصحافة الإلکترونية بصفة خاصة، وتشمل النص التشعبي، والتفاعلية، والوسائط المتعددة، والتحديث المستمر للمحتوى.
The article aims to introduce new methods that specialize in the systematic applications of analysis and study of electronic journalism, and a lot of foreign literature has been adopted in that perception and how to use it, to develop a clear vision for researchers in the field of new media who have turned a lot towards specialized research in its methods and contents The article has limited these methods to several types, namely: network analysis, ethnographic research, the perspective of the actor's network, triangulation, and content analysis, and the article indicated that these applications have not yet matured and are complex in terms of the characteristics of electronic media in general and electronic journalism in particular, It includes hypertext, interactive, multimedia, and continuous updating of content