@article { author = {فرج عبدالفتاح صالح, الأميرة سماح}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {2843-2930}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109033}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {التوظيف السياسي لاستمالات التخويف في وسائل الإعلام کما يدرکها الجمهور المصري: الحرب على الإرهاب أنموذجًا}, abstract_ar = {تنظر الدراسة الحالية بالبحث والتقصي في المردود النفسي/العاطفي، والإدراکي بتمثلاته المختلفة کالخوف، والقلق، والغضب للخطاب السياسي الرسمي الذي يوظف استمالات التخويف لدى عرضه للقضايا والموضوعات المرتبطة بالحرب على الإرهاب کما تعرض لها وسائل الإعلام، وذلک بالتطبيق على عينة من أفراد الجمهور المصري العام، وانطلاقًا من الافتراض الذي وظفته العديد من الدراسات السابقة التي ربطت بقوة بين الآليات الإعلامية المختلفة، التي تعتمد الأساليب العاطفية بالأساس، وتوظف أنموذج الاحتياجات الأساسية للأفراد، وعلى رأسها الإحساس بالأمن في مجتمعاتهم، بهدف إثارة مجموعة مختلفة من ردود الأفعال النفسية لدى جمهور المتلقين، وذلک لدى عرض الأحداث الإرهابية المحلية، والإقليمية، والدولية منها، بما يحقق في النهاية الغرض منها في خدمة النظم السياسية القائمة التي تسعى دومًا لترسيخ سلطاتها. تطرح الدراسة مجموعة من التساؤلات ذات الصلة بالعلاقة بين ما تعرضه وسائل الإعلام المختلفة من مضامين يُبرز فيها بوضوح توظيف السياسيين للاستمالات العاطفية في الخطاب السياسي الرسمي، بهدف کسب مزيد من التأييد، والدعم الشعبي، خاصة عندما يتعلق الأمر بالسياسات الخارجية للدولة، أو  في أوقات الأزمات القومية الکبرى التي يتعرض لها بلد من البلدان- وبين استجابة الأفراد لهذا النوع من الاستمالات. هکذا تنقسم تساؤلات الدراسة الراهنة إلى مجموعتين من التساؤلات البحثية؛ يرکز الأول منهما على الکيفية التي يستجيب بها الأفراد لاستمالات التخويف التي تحويها التقارير الإخبارية المعنية بتغطية الأحداث الإرهابية، ما آليات هذه الاستجابات وما مظاهرها؟ هل تؤدي الاستجابات المعرفية والعاطفية المختلفة للجمهور إلى دعم الخطاب السياسي المناهض للإرهاب بشکلٍ ذي دلالة؟ ولأن الحوادث الإرهابية عادة ما تستهدف مجموعات أکثر من کونها تستهدف أفرادًا، کما أن تهديد المجتمع ککل عادة ما يُعلي من شأن الجماعة في مقابل الأفراد، وهو  الأمر الذي يستوجب ردود أفعال تناسب وتُرضي المجموع، تُعنى المجموعة الثانية من تساؤلات الدراسة بمجموعة المتغيرات الوسيطة التي قد تؤثر على نمط استجابة الأفراد ومنها على وجه الخصوص، متغير الانتماء للجماعة الوطنية (الأمة المصرية/ مصر قبل کل شيء) بهدف معرفة ما إذا کانت هناک فروق في مستوى دعم السياسات الحکومية في حال اختلاف مستوى الشعور بالهوية الوطنية بين المبحوثين أم لا؟.   The impact of the emotional appeals in the official Egyptian discourse on the audience’s perceptions of war on terrorism     Do mass media appeal to emotions, and if so, how does the public respond to potentially fear-inducing messages? Literature review indicates that politicians often shape their media coverage or move public opinion, particularly in the domain of foreign policy or during national crises like repeated terrorism attacks. In this research paper, the researcher conceptualized government-issued terrorism media messages as a type of emotional appeals. Specifically, the study examined the relationship between changes in media coverage of officials’ statements and appeals in the timing of terrorism attacks and whether these appeals and sentiments were related to changes in the patterns of individual-level responses to mediated messages about terrorism. Drawing insights from media’s emotional appeals literature, political science, and psychological research, the study conceptualized that cognitive (threat perceptions and confidence in government) and affective (fear and anger) responses to news coverage about terrorism-related threats should relate to policy preferences and presidential approval. Further, because terrorist threats target the national group, the study considers how one‘s sense of identification with the Egyptian people relates to cognitive and affective responses. The results are mixed as cognitive and affective responses unrelated to policy attitudes in meaningful ways, but are related to presidential approval, and national identity is largely related to the outcomes of interest}, keywords_ar = {مصر,الإرهاب,التوظيف السياسي,الاستمالات العاطفية,استمالات التخويف,أنموذج العمليات المتوازية الممتدة. Egypt,terrorism,Emotional responses,fear appeals,Political use,EPPM}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109033.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109033_6b4e777a82ad1e65289b3abfb908a77b.pdf} } @article { author = {عبد الفتاح رمضان, علياء}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {2931-2972}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109036}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور شبکات التواصل الاجتماعي في تعزيز الصحافـــــــــــــــــــة العلميــــــــــــــــــــــــة}, abstract_ar = {لا يمکن أن ينتعش الفکر والبحث العلمي في أي مجتمع ما، لم تکن هناک موجات متدفقــــــــــــة من الإرسال والاستقبال بين العلماء وأفراد المجتمع، بل إن غياب هذا الدور لا يساعد المجتمع على تقبل واستيعاب الأفکار والتقنيات الجديدة، بينما يسهم وجوده في تطوير العلوم، ومساعدة العلماء أنفسهم في تحقيق المزيد من التقدم في المجالات البحثية. مشکلــــــــــة الدراســــــــــــــــــة: تسعى الدراسة للإجابة على التساؤل المحوري الآتي: ما دور منصــــــــــــــــــــات شبکات التواصل الاجتماعي في تعزيز الصحافـــــــــــــــــــة العلميــــــــــــــــــــــــة؟ نتائج الدراســـــــــــــــــــــــــة: منصــــــــــــــــــــات شبکات التواصل الاجتماعي تعمل على تعزيز الصحافـــــــــــــــــــة العلميــــــــــــــــــــــــة، حيث يرى 95.2%، من العينة أن الصحافة العلمية تحقق الکثير من الفرص، ومنها تکوين المواقف والاتجاهات عن طريق التأثر الإيجابي في تعاطي الجمهور مع منتجات العلم وتوظيفها التوظيف الصحيح، ويرى 89.8%، أن الصحافة العلمية تعمل على تغطية الفعاليات العلمية وقراءة المشهد العلمي للتطورات العلمية والتقنية من أبعاده المختلفة، بينما يرى 80.8%، من العينة أن أهم التحديات التي تواجه الصحافة العلمية، هي عدم وجود صحفيين متخصصين ومؤهلين لاستخدام الصحافة العلمية، وجود علاقة طردية قوية بين استخدام الصحافة العلمية على مواقع التواصل الاجتماعي وقارئية مضامينها, حيث کانت (ر> 0.7) وهي دالة عند مستوى 0.01. وجود علاقة طردية بين تبسيط الصحافة العلمية من خلال منصات التواصل الاجتماعي والتفاعلية التي تحققها الصحافة العلمية, حيث کانت (ر< 0.3) وهي دالة عند مستوى 0.05,   Thinking and scientific research cannot be developed in any society without several waves of sending and receiving among scientists and individuals in the society.If this role cannot be found ,it does not help society to accept and aware thoughts and new techniques.But with it ,We can develop sciences and help scientists themselves to achieve more progress in research fields. Study problem:this study seeks to answer the following main question: What role do social media platforms play to consolidate scientific journalism? Study results / findings: Social media platforms consolidate scientific journalism as 95.2%، of the sample saw that scientific journalism achieved a lot of opportunities and form situations and attitudes through positive effect ion interaction with people's science and employed it in a right way. Others saw that 89.8%، scientific journalism covered the scientific events and reading the scientific view to the scientific development from their different dimensions. But 80.8%، of the sample saw that the most important challenges face scientific journalism is that there are no specialists and qualified journalists to use scientific journalism. There is a strong extensive relation between using scientific journalism on social websites and readiness of their contents as it was ( R >.,7) with a mark at level ,01 There is a extensive relation between simplifying scientific journalism through social media platforms and interactivity which scientific journalism achieve as it was ;(R > 0,3) with a mark in level ,05}, keywords_ar = {منصات التواصل الاجتماعي,نظرية ثراء الوسيلة,الصحافة العلمية}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109036.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109036_5bc064c7fc0b9fdb03854a1b3dbc9081.pdf} } @article { author = {محمد عبدالعاطي, علاء}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {2973-3026}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109035}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {استخدام الشباب الجامعي لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بالاستقطاب السياسي لديهم في إطار نظرية المجال العام دراسة ميدانية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على أکثر مواقع التواصل الاجتماعي التي يمارس فيها  الشباب الجامعي الاستقطاب السياسي، والتعرف على نوع صفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي يناقش فيها الشباب الجامعي أراءهم حول الموضوعات السياسية على مواقع التواصل، وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية التي تستهدف جمع المعلومات اللازمة لإعطاء وصف لأبعاد أو متغيرات الظاهرة المدروسة، وفي إطار الدراسة الوصفية استخدم الباحث المنهج المسحي، أما عينة الدراسة فقد قام الباحث باختيار عينة قوامها (400) مبحوثٍ من المنتسبين لجامعة المنصورة، واعتمد الباحث على استمارة الاستبانة لجمع المعلومات حيث اشتملت الاستمارة على ثلاثة محاور أساسية، کل محور يقيس عدد من الأهداف، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: - -       جاء موقع الفيس بوک في المرتبة الأولى بين مواقع التواصل الاجتماعي التي يفضلها أفراد العينة بنسبة 91.25%، في حين جاء الوتس اب في المرتبة الثانية بنسبة 77.5%. -       أسفرت النتائج أن قضايا الإرهاب ودعمه وما تقوم به الحکومة والوزارات المعنية من خطط وبرامج للتخلص من الإرهاب ومن يدعمه في المرتبة الأولى بنسبة 95%. -       أوضحت نتائج الفرض الأول ثبوت صحة الفرض الأول جزئيًا. -       أسفرت النتائج عن صحة الفرض الثاني جزئيًا؛ حيث أوضحت النتائج أن هناک فروق بين الشباب الجامعي الذي يناقش والذي لا يناقش قضية سد النهضة.       University youth use of Social Media and Its Relationship to their Political Polarization Within the Framework of Public Sphere Theory Field study   The study aimed to identify the most social networking sites in which university youth practice political polarization, and to identify the type of pages of social networking sites in which university youth discuss their views on political issues on the communication sites, this study is part of descriptive studies aimed at collecting the information necessary to give a description For the dimensions or variables of the studied phenomenon, and in the context of the descriptive study, the researcher used the survey method. As for the study sample, the researcher selected a sample of 400 Researchers from the associate of Mansoura University. , The Study Reached a Number of Results, the Most Important of which are: - Face book came in first place among social networking sites that the sample members preferred by 91.25%, while What's App came second with 77.5%. - The Results revealed that terrorism and support issues and the plans and programs undertaken by the government and the relevant ministries to Eliminate terrorism and those who support it in the first place by 95%. - The Results of the first hypothesis showed that the first hypothesis was partially validated - The results Resulted in the validity of the Second hypothesis partly, as the results showed that there are differences between the university youth who are discussing and who do not discuss the issue of the Renaissance Dam  }, keywords_ar = {الشباب الجامعي,موقع التواصل الاجتماعي,الاستقطاب السياسي,نظرية المجال العام. University youth,Social Networking Site,Political polarization Public Sphere theory}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109035.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109035_d212925de64dd69feb7d2b4962059fe3.pdf} } @article { author = {بدران, شريف and عبد الأمير جاسم, حسن}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3027-3076}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109038}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {اتجاهات النخبة الإعلامية نحو التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية 2018 في مملکة البحرين}, abstract_ar = {هَدفت الدراسة إلى استطلاع آراء النخبة الإعلامية بمملکة البحرين في التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية 2018م، والتي بات يُنظر إليها کتجربة رائدة في الوطن العربي، کونها تمثل نقلة نوعية في العمل الديمقراطي النيابي والبلدي، وواکبها استفتاء لفت أنظار کافة القنوات، والنخب الإعلامية، وما سبقه من مشروع ميثاق العمل الوطني في مملکة البحرين، والذي شارک في صياغته وإعداده نخب متخصصة في عدة مجالات منها: الاقتصادية، والسياسية، والثقافية، والإعلامية، والرياضية، وغيرها العديد. وتضمنت تلک الدراسة العديد من الأهداف الفرعية، والتي بدورها أسهمت في التعرف على مدى اهتمام ومتابعة النخبة الإعلامية بمتابعة التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية، وملائمة تلک البرامج بالنسبة للوقت المتاح لعرض برامج المرشحين في التغطية التليفزيونية، بالإضافة إلى التعرف على الجوانب الإيجابية والسلبية للتغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية، والتعرف على الاتجاهات التي أسهمت تلک التغطية في تشکيلها لدى الجمهور، ومدى فاعليتها، من خلال دراسة وصفية اعتمدت على منهج المسح، وتکونت عينة الدراسة من (180) مفردةً من النخب الإعلامية بمملکة البحرين، تم اختيارهم بأسلوب العينة العمدية، واستخدمت في الدراسة أداة الاستبانة لجمع البيانات والتي تم تطبيقها على العينة بعد التحقق من مؤشرات صدقها وثباتها.  وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن نسبة (83.9%)، من عينة النخبة الإعلامية مهتم بمتابعة التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية في مملکة البحرين، وأن عينة النخبة الإعلامية تتابع التغطية التليفزيونية للانتخابات في مملکة البحرين بنسبة (69.7%)، کما أوضحت الدراسة أن النسبة المئوية للجوانب الإيجابية للتغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية بلغت (68.7%)، بينما مثلت النسبة المئوية للجوانب السلبية للتغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية (65.1%)، وقد أعطت التغطية التليفزيونية فرصًا متکافئة للمُترشحين لعرض البرنامج الانتخابي بنسبة مئوية بلغت (67.2%)، وأن النسبة المئوية لنجاح التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية في نقل المعرفة الکاملة للجمهور بلغت (71.4%)، فيما بلغت فاعلية التغطية التليفزيونية للانتخابات البرلمانية إلى (78.8%).   The trends of the media elite towards TV coverage of the 2018 parliamentary elections in the Kingdom of Bahrain   The study aimed to explore the views of the media elite in the Kingdom of Bahrain in the television coverage of the 2018 parliamentary elections, which have been seen as a pioneering experience in the Arab world, as it represents a qualitative shift in the parliamentary and municipal democratic work. This election aligned with The National Action Charter in the Kingdom of Bahrain, which participated in drafting and preparing elites specialized in several fields, including economic, political, cultural, media, sports, and many others. This study included several sub-goals, which in turn contributed to identifying the interest and follow-up of the media elite in following up the TV coverage of the parliamentary elections, and the appropriateness of those programs concerning the time available to display the agenda of the candidates in TV coverage. Also, to identify the positive and negative aspects of TV coverage of the parliamentary elections and identify the trends that this coverage contributed to shaping the audience, and its effectiveness, through a descriptive study that relied on the survey method. The study sample consisted of (180) from the media elites in the Kingdom of Bahrain, who chosen by the available sample method, and the study used a questionnaire tool to collect data that applied to the sample after verifying its validity and reliability indicators. The study reached several results, the most important of which is that (83.9%)، of the media elite sample is interested in following up the TV coverage of the parliamentary elections in the Kingdom of Bahrain, and that the media elite sample follows the TV coverage of the votes in the Kingdom of Bahrain with a rate of (69.7%)،. The study also showed that the percentage of positive aspects of TV coverage of the parliamentary elections amounted to (68.7%)،. In comparison, the portion of negative aspects of television coverage of the parliamentary elections was (65.1%)،. And that the percentage of the success of television coverage of the parliamentary elections in conveying full knowledge to the public was (71.4%)،, while the effectiveness of television coverage of the parliamentary elections reached (78.8%)}, keywords_ar = {التغطية التليفزيونية,الانتخابات البرلمانية,النخبة الإعلامية. TV coverage؛ Parliamentary elections؛ The media elite}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109038.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109038_17de9db80617c7ab05ae3bf753eb6f23.pdf} } @article { author = {عبد الحليم جمال الدين, سمر}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3077-3136}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109039}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تأثرية الآخرين بالدعاية الانتخابية لمجلس النواب لعام 2015 وعلاقتها بالاغتراب السياسي لدى الشباب}, abstract_ar = {تسعى الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير الدعاية الانتخابية وعلاقتها بالاغتراب السياسي وتأثرية الآخرين بذلک، مستخدمًا نظرية تأثير الشخص الثالث إلى جانب أثر انعکاس ذلک على عمليات المشارکة بالتصويت في الانتحابات واتخاذ القرارات نحو المشارکة، وطُبقت الدراسة على عينة قوامها (300) فردٍ من الشباب في کل من محافظات (القاهرة – الإسکندرية - المنيا) وتوصلت الدراسة إلى أن الاغتراب السياسي يؤدي إلى الإحجام عن المشارکة السياسية؛ وذلک لعدة أسباب منها: ضعف الوعي الأسري بأهمية المشارکة السياسية، وفقدان الثقة في إدارة الانتخابات، وعدم الاقتناع بأي تحالفات انتخابية؛ وذلک لقلة ثقتهم بالممثلين السياسيين لدى بعض الأحزاب، بالإضافة إلى قلة جدوى المشارکة في التصويت وعدم القدرة على التأثير في مجرى الأحداث، وبالتالي انعدام القوة السياسية، والشعور بعدم الرغبة في الدخول في العملية السياسية؛ وذلک لوجود مؤشرات بعودة فئة رجال الأعمال والعاملين بأعمال حرة للترشح؛ مما يؤدي إلى ازدواج بين السلطة والثروة مرة أخرى، ويتنافي ذلک مع مبدأ الثورة التي قامت من أجل فض هذا التزاوج.   The Impact of the 2015 House of Representatives’ Electoral Campaign on the Others and its Relation to the Political Alienation of the Youth   The study aims at identifying the effect of electoral propaganda, its relation to political alienation and its effect on others. The study uses the third-party effect theory and its role in voting and the decision to participate in elections. The study was applied on a sample of 300 young individuals in Mania, Alexandria, and Cairo. The study found that political alienation may lead to reluctance to participate politically due to a number of reasons, including: lack of family awareness on the importance of political participation; lack of faith in election management; lack of trust in any of the political parties; and minimum male participation due to lack of faith in the representatives of some political parties. More reasons include the feeling of the futility of voting and inability to change the course of action which leads to lack of political power. The reluctance of getting involved in the political scene due to indicators that businessmen and freelancers may be able to run in the elections. This will lead to the clash between power and wealth again and contradicts with the basic principle of the revolution which is to break this marriage}, keywords_ar = {الدعاية الانتخابية: Electoral Campaign,الاغتراب السياسي: Political Alienation,تأثرية الآخرين: Impact on others}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109039.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109039_93c044dd5359c42bef7f40b9ae00cc32.pdf} } @article { author = {صبحي محمد, مروة}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3137-3216}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109040}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الاستراتيجيات التي يوظفها المؤثرون لتسويق المنتجات الجديدة عبر اليوتيوب واستجابة الجمهور نحوها دراسة تحليلية}, abstract_ar = {تسعى هذه الدراسة إلى استکشاف وتحليل الاستراتيجيات التي يوظفها المؤثرون في فيديوهات مراجعة المنتجات الجديدة والعلامات التجارية عبر موقع التواصل الاجتماعي (اليوتيوب)، وترکز الدراسة على تحليل الأساليب التي يتبعها المؤثر لإدارة استراتيجيات (الأصالة-التفاعل-العرض). کما تسعى الدراسة إلى التعرف على النواتج الاجتماعية والسلوکية للجمهور المتابع لتلک الفيديوهات والمتمثلة في اشتراک الجمهور في الاتصالات الإلکترونية للعلامة التجارية -الاتجاه نحو المنتج والعلامة التجارية- النوايا الشرائية، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الکيفية التي وظفت منهج تحليل المضمون الکيفي وتمثلت العينة في 10 فيديوهات لمنتجات وعلامات تجارية متنوعة وتسعة ألاف تعليقٍ، وقد استعانت الدراسة ببرنامج خاص بالتحليل الاستقرائي “MAXQDA”، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها تنوع الأساليب التي يوظفها المؤثرون في إدارة استراتيجية الأصالة ما بين استراتيجيات العاطفة والشفافية، کما توصلت الدراسة إلى أهمية التسويق بالمؤثرين في تکوين اتجاهات الجمهور نحو المنتجات الجديدة وأهميته في اشتراک المستهلکين في الاتصالات الإلکترونية.     Influencer strategies for marketing new products on You tube and public outcomes Analytical study   The purpose of this study is to investigate and analyses you tubers and vloggers strategies of (Authenticity-interactivity-presentation) used for marketing new products and brands via their You tube channels and this study also seeks understanding of the effect of these strategies on consumer attitude and behavioral outcomes related to (consumer attitude towards the product and the brand-consumer engagement in online brand communications -purchase intentions). the study conducted An ethnographic content analysis using “MAXQDA” software for 10 videos and 9 thousands comment. the main finding of this study is that you tubers apply varied methods to appear authentic some of them uses passion strategy and some transparent strategy. This study also revealed the importance of you tubers in shaping publics attitudes towards new products and brands and also engaging consumers in online brand communications}, keywords_ar = {تسويق,مؤثرين,يوتيوب Marketing,Influencers,you tube}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109040.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109040_d41c91a697e38ab82b766bb417680b17.pdf} } @article { author = {أبو الفتوح محمود الخطيب, فاطمة الزهراء}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3217-3256}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109041}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {برامج المرأة في القنوات الفضائية الدينية- دراسة مقارنة على قناتي أزهري، CTV}, abstract_ar = {نال الإعلام الديني نصيبًا من اهتمام القنوات المتخصصة وحصد اهتمام الجمهور، أيضًا لنجد العديد من القنوات الفضائية الدينية الإسلامية والمسيحية على الساحة الإعلامية سعت کلٌ منها جاهدة لاستقطاب الجمهور في إطار من المنافسة الشديدة. مما جعلها ظاهرة خصبة للدراسة لِمَا للدين من علاقة مباشرة ومؤثرة في الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية في شئون الدول، ولما له من دور مؤثر في حياة قطاعات الجمهور المختلفة خاصةً المرأة التي هي نصف المجتمع وشريک الرجل في مسيرة الحياة. تمثلت مشکلة الدراسة في رصد برامج المرأة المقدمة في القنوات الفضائية الدينية باختلاف تياراتها سواءً الإسلامية والمسيحية؛ للوقوف على طبيعة المضامين الإعلامية المقدمة لها وأجندة القضايا التي تقدمها تلک البرامج وأساليب معالجتها وأکثر القضايا بروزًا وأکثر الأفکار بروزًا. وذلک عبر المقارنة بين ما يقدم في قناة "أزهري" وهي إحدى القنوات الدينية الإسلامية وقناة " CTV " وهي إحدى القنوات الدينية المسيحية. برنامج "مَنْ يجدها" أکثر ترکيزًا على الاهتمام بجمال المرأة من برنامج "صالون الهوانم" حيث حققت فقرات الموضة والجمال المرکز الأول، مناصفة مع تربية الأطفال بنسبة بلغت 28% بينما حققت 17.4% في برنامج "صالون الهوانم" . انفراد برنامج "مَنْ يجدها" بتقديم فقرات دينية تخاطب المرأة بشکلٍ مباشر، حيث قدم المنظور الديني لفضيلة عمل المرأة ونماذج من التفسيرات لسفر الأمثال بالإنجيل وتناول سيرة القديسات الفاضلات في إطار أنه برنامج في قناة متخصصة دينية.. اهتم برنامج "صالون الهوانم" منفردًا بموضوع عمل المرأة في المرکز الأول بنسبة 26% من إجمالي المعالجات الإعلامية أثناء فترة الدراسة حيث عرض لنماذج عديدة من السيدات العاملات الناجحات"   Women’s Programs on Religious Satellite Channels - A Comparative Study on Azhari, CTV   Religious media received a share of the attention of specialized channels and also garnered the attention of the public, to find many religious and Islamic satellite channels on the media scene, each of them striving to attract the audience in a context of intense competition. Which made it a fertile phenomenon for study because of the direct and influential relationship of religion in political, economic and social life in the affairs of countries and because of its influential role in the lives of different sectors of the public, especially women, who are half of society and the man's partner in the course of life the programs of women presented in religious satellite channels with their different streams, both Islamic and Christian, to determine the nature of the media contents presented to them, the agenda of issues presented by those programs, methods of dealing with them, most prominent issues and most prominent ideas. This is by comparing what is presented in the "Azhari" channel, which is one of the Islamic religious channels, and the "CTV" channel, which is one of the Christian religious channels The program for those who find it more focused on caring for the beauty of women than the Al-Hawanim Salon program, where the fashion and beauty items achieved first place in 50% with child-rearing, while it achieved 17.4% in the Al-Hawanim Salon Program. The program for those who find her to provide religious passages directly to women, in which he provides a religious perspective on the virtue of women’s work and examples of interpretations of the travel of proverbs in the Bible, and addresses the biography of the holy saints in the framework that it is a program in a specialized religious channel .. The Al-Hawanim Salon program focused solely on the topic of women's work in the first place with 26% of the total media treatments during the study period, where it presented many examples of successful working women}, keywords_ar = {1,القنوات الدينية الإسلامية: Islamic religious channels 2,القنوات الدينية المسيحية: Christian religious channels}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109041.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109041_301041143c6e74063e8d8eb591c5aad9.pdf} } @article { author = {إبراهيم الدسوقي, هدى}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3257-3300}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109042}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الخطاب الإعلامي لمنظمة الأمم المتحدة عبر الإنترنت حول قضايا ومجالات تمکين المرأة الأفريقية والعربية: دراسة تحليلية}, abstract_ar = {تسعى الدراسة الراهنة إلى تحليل وتفسير وتقيم الخطاب الإعلامي لمنظمة الأمم المتحدة والوکالات التابعة لها والمعنية بشئون المرأة عبر مواقعهم الإلکترونية وفقًا لمتغيرات هذا الخطاب سواءً على مستوى القضايا ومجالات تمکين المرأة والأطروحات والبراهين التي عالجها الخطاب من خلالها تلک القضايا والمجالات, وکذلک القوى الفاعلة والأطر الإعلامية التي تناولها الخطاب وذلک في الفترة من 1 سبتمبر 2019 وحتى 28 فبراير 2020. وتوصلت الدراسة إلى افتقار المواقع الإلکترونية التي تم تحليلها لأليات التفاعلية التي تحقق التواصل المباشر والفوري مع الجمهور, فهي قناة اتصال أحادية الاتجاه لنقل المعلومات من المنظمة للجمهور فقط. تمثلت أبرز أطروحات القضايا التي تناولها الخطاب الإعلامي لمنظمة الأمم المتحدة في القضايا الاجتماعية ومن أهمها قضايا العنف ضد المرأة بکافة أشکاله, وکانت أغلب البراهين التي صاحبت تلک القضايا تتمثل في البراهين المنطقية مثل أرقام وإحصائيات، وکذلک بعض الدراسات التي تعبر عن صحة الأطروحات التي عرضها الخطاب.    United Nations Internet media discourse on issues and areas of empowerment of African and Arab women: An analytical study   The current study seeks to analyze, interpret, and evaluate the media discourse of the United Nations and its affiliated agencies concerned with women's affairs through their websites according to the variables of this discourse both at the level of issues and areas of women's empowerment and the theses and arguments that the speech addressed through these issues and areas, as well as the actors and media frameworks that dealt with The speech, from September 1, 2019 to February 28, 2020. The study found that the analyzed websites lack the interactive mechanisms that achieve direct and immediate communication with the public, as it is a one-way communication channel to transfer information from the organization to the public only. The most prominent theses of the issues dealt with in the media discourse of the United Nations in the social issues, the most important of which are cases of violence against women in all its forms, and most of the proofs that accompanied these issues are logical proofs such as numbers and statistics, as well as some studies that express the validity of the theses presented by the discourse  }, keywords_ar = {تمکين المرأة Women's Empowerment,قضايا المرأة Women's issues,الخطاب الإعلامي discourse media,منظمة الأمم المتحدةUnited Nations Organization}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109042.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109042_af189b21016009c6943c9c87805c493f.pdf} } @article { author = {مسعد أبوعيطة, أسماء}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3301-3350}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109043}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور الصفحات الحکومية على الفيسبوک في رفع الوعي الصحي لدى المواطن المصري تجاه أزمة انتشار فيرس کورونا (کوفيد-١٩) ٢٠٢٠م}, abstract_ar = {سعت الدراسة إلى التعرف على طبيعة التصميمات الجرافيکية على صفحة وزارة الصحة والسکان في بداية الإعلان عن أزمة انتشار وباء کورونا، والمعلومات المقدمة من خلالها، ومدى کفاءة وکفاية هذه المعلومات في رفع الوعي الصحي لدى أفراد عينة الدراسة ٤٢٧ مفردة من الجمهور العام من مستخدمي موقع الفيسبوک، من حيث معرفة طبيعة انتشار الفيروس والإجراءات الوقائية التي يجب اتباعها للوقائية والحد من انتشاره، ومدى وجود معلومات متخصصة أخرى للأفراد الذين يعانون من أمراض مزمنة وأکثر عرضة للإصابة بالمرض، وتوصلت الدراسة إلى فقر المعلومات المتوفرة على صفحة وزارة الصحة؛ مما يعزز نتيجة الدراسة الميدانية، حيث وجدت زيادة في نسبة المعلومات التي يلتمسها المبحوثون حول الفيروس، في مقابل زيادة بالإجراءات الوقائية؛ لکن نسبة الزيادة ضعيفة، نظرًا لفقر المعلومات في وقت تطبيق الدراسة على الصفحات الحکومية والتي ظهرت کمصدر رئيس وأساسي في التماس المبحوثين لمعلومات حول المرض؛ مما قد تؤدي إلى زيادة اضطراب المعلومات لدى المواطن المصري بسبب کثرة الشائعات. أيضًا وُجدت علاقة ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة من حيث المتغيرات الديموغرافية (المهنة- التعليم) ولا توجد علاقة من حيث (المستوى الاجتماعي الاقتصادي) ونوعية المعلومات التي يلتمسونها في الصفحات التي تتم متابعتها، وطبيعة الإجراءات الوقائية عن المرض بعد متابعتهم للأزمة.     The roll of government pages on FB in raising the health awareness of the Egyptians towards the covid-19 epidemic     The study aims to identify the presented information about corona virus epidemic in graphic designs on the Ministry of Health and Population page on FB at the beginning of the announcement of the crisis in Egypt, and the extent of the efficiency and adequacy of this information in raising health awareness among individuals. The study sample 427 from Facebook users. Knowing the nature of the spread of the virus and the preventive measures that must be followed to prevent and reduce spread of the virus, and the extent of the presence of other specialized information for individuals who suffer from chronic diseases, the study find that there were poverty information on the Ministry of Health FB page about corona epidemic, which enhances the result of the field study & a weak increase in the percentage of information sought by respondents about the virus in exchange for an increase in knowledge about preventive measures, which may lead to an increase in information disorder among the Egyptian citizen due to the abundance of rumors}, keywords_ar = {فيرس کورونا,کوفيد١٩,الفيسبوک,الوعي الصحي,التماس المعلومات,وزارة الصحة. Health awareness,Information Seeking,SNs,FB,facebook,corona,COVID-19,health pages}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109043.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109043_22eb61f1ebef1fee03e3bf30646bfc26.pdf} } @article { author = {سعد, جيهان}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3351-3406}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.109045}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أطر معالجة مواقع الصحف الإلکترونية والمواقع الإخبارية لتداعيات جائحة فيروس کورونا المستجد (Covid 19).. دراسة تحليلية}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة التعرف على أطر معالجة بعض مواقع الصحف الإلکترونية وبعض المواقع الإخبارية لتداعيات جائحة فيروس کورونا المستجد (Covied-19)، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي استخدمت منهج المسح بشقه التحليلي، وقد اعتمدت الدراسة على أداة تحليل المضمون لعينة من الأخبار والمواد الصحفية التي تم نشرها عبر مواقع الصحف والمواقع الإخبارية (موقع اليوم السابع، موقع بوابة أخبار اليوم، وموقع القاهرة 24) اختيرت بطريقة عشوائية في الفترة من 1/3/2020 إلى 1/6/2020، وبلغت عينة الدراسة 900 مادة صحفية، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج؛ أهمها: -         أظهر التحليل اهتمام عينة الدراسة بعرض أخبار وتحقيقات خاصة بمعالجة تداعيات فيروس کورونا في مواقع الصحف والمواقع الإخبارية على کافة القطاعات، وقد جاءت المعالجة الإيجابية في مقدمة أنواع المعالجات الإعلامية بنسبة 63% من عينة الدراسة، وتأتي في الترتيب الثاني المعالجة المحايدة؛ وهي التي لا تشمل في طياتها إبراز الإيجابيات أو السلبيات، وکانت بنسبة 35.3% من إجمالي عينة الدراسة، ثم تأتي المعالجة السلبية للأخبار في نهاية أنواع المعالجات الإعلامية بمواقع الدراسة. -       جاء إطار التأييد ودعم القرارات على رأس قائمة الأطر الفرعية المستخدمة في معالجة تداعيات فيروس کورونا، وتفسر الباحثة ذلک بأن کلًا من جرائد "اليوم السابع أو بوابة أخبار اليوم" تعد من الجرائد الرسمية التي من شأنها تدعيم آراء الحکومة وتأييدها، وفي الترتيب الثاني يوجد الإطار التحذيري بنسبة 47.3% من عينة الدراسة، وفي الترتيب الثالث يوجد إطار المسئولية بنسبة 43.1% وهو الإطار الذي يؤکد على مسئولية الأشخاص في توفير الحماية والوقاية من الإصابة بالمرض، ومسئوليته اتخاذ التدابير اللازمة لمواجهة الفيروس، وبنسبة 41.3% يوجد إطار الحلول والمقترحات في الترتيب الرابع.     The frameworks of Electronic newspapers and news sites’treatment of the consequences of Corona Pandemic (Covid 19) ... an analytical study The study sought to identify the frameworks of Electronic newspapers and news sites’treatment of the consequences of coronavirus (Covied-19) pandemic, and this study is one of the descriptive studies that used the analytical survey method. The study relied on the content analysis tool to analyze the content of a number of news that were published through sites Media outlets (Al-Youm Al-Sabah website, Akhbar Al-Youm website, and Cairo 24 website) during the period from 1/3/2020 to 1/6/2020. The study sample reached 900 journal articles, and the study reached a number of results, as following: -The analysis showed the interest of the study sample in the way of presenting news and investigations related to dealing with the consequences of the Corona virus in the Electronic newspapers and news sites on all sectors. - The positive treatment came in the forefront of the types of media treatments with 63% of the study sample and comes in the second order neutral treatment, which does not include highlighting the positives or negatives, which was 35.3% of the total study sample, then negative news treatment comes at the end of the types of media treatments at the study sites. -The support and decision support framework came at the top of the list of sub-frameworks used to address the implications of the Corona virus, and the researcher interprets that each of the seventh day newspapers or today's news portal is one of the official newspapers that would support the government’s views and support, and in the second order there is a prejudicial framework of 47.3% From the study sample, in the third arrangement there is a responsibility framework at 43.1%, which is the framework that emphasizes the responsibility of people in providing protection and prevention of disease and his responsibility to take the necessary measures to confront the virus, and by 41.3% there is a framework of solutions and proposals in the fourth arrangement}, keywords_ar = {الأطر الإعلامية,المعالجة الإعلامية,جائحة کورونا,مواقع الصحف الإلکترونية,المواقع الإخبارية. media frameworks,media treatment,Corona Pandemic,Electronic newspapers,news sites}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109045.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_109045_7d2e436b204cd37861738322845d56da.pdf} } @article { author = {فولي عبد المعز, هشام}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3407-3462}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.110019}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {استخدام تطبيقات الفيديو القصير وعلاقته بالآثار النفسية والاجتماعية لدى الجمهور}, abstract_ar = {هدف البحث إلى الکشف عن العلاقة بين استخدام الجمهور تطبيقات الفيديو القصير عبر الهواتف الذکية والآثار النفسية والاجتماعية السلبية والدوافع والإشباعات المتحققة منه، وهي دراسة وصفية جرى تطبيقها باستخدام منهج المسح على عينة عشوائية من الجمهور المصري قوامها (614) مبحوثًا، وتوصل البحث لنتائج من أهمها: 28.5% من العينة يستخدمون التطبيقات دائمًا، 76.9% ممن لا يستخدمون التطبيقات (لأنها تحتوي مضامين لا تتناسب مع عاداتهم وتقاليدهم)،46.1% يستخدمون التطبيقات يوميًا، وجاء تطبيق TIKTOK أکثر التطبيقات استخدامًا بنسبة 77.5%، کما توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام الجمهور لتطبيقات الفيديو القصير والآثار النفسية والاجتماعية السلبية لديهم.     The use of short video applications and its relationship to the psychological and social effects of the audience       The research aimed to reveal the relationship between the public’s use of short video applications via smartphones and the negative psychological and social effects, motivations and verifications obtained from it, a descriptive study that was applied using the survey method on a random sample of the Egyptian public consisting of (614) respondents, and the research reached results from the most important of them: 28.5% of the sample always use applications, 76.9% do not use applications (because they contain content that does not fit their customs and traditions), 46.1% use applications daily, TIKTOK came the most used applications with 77.5%, there is a statistically significant relationship between the public's use of applications Short videos and their negative psychological and social effects}, keywords_ar = {تطبيقات الفيديو القصير,الآثار النفسية والاجتماعية,الجمهور. short video apps,psychological social effects,audience}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110019.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110019_825b0d0400c694704b9bcccc9a6559a8.pdf} } @article { author = {علي نوير, ريهام}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3463-3540}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.110020}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية: "دراسة تطبيقية على شباب جامعة القاهرة"}, abstract_ar = {يستهدف البحث التعرف على مدى استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية، وکذلک رصد وتحليل دور موقع اليوتيوب في تشکيل اتجاهات الشباب المصري نحو المنظمات الإرهابية، کما سعت الدراسة للوقوف على واقع مشارکة الشباب المصري على موقع اليوتيوب، وتحديد دوافع استخدام الشباب المصري لموقع اليوتيوب، وکذلک التعرف على الإشباعات التي تتحقق من استخدام الشباب المصري لموقع اليوتيوب. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي؛ وذلک لتوصيف الحقائق والمعلومات المتعلقة بموضوع الدراسة. تم اختيار عينة الدراسة الراهنة بطريقة عشوائية، حيث تم تصميم استبانة طبقت على (300) مفردةٍ من طلاب البکالوريوس بجامعة القاهرة، وفي ضوء مراجعة أدبيات الدراسة والدراسات السابقة ذات العلاقة بموضوع الدراسة، تم تصميم استبانة للتعرف من خلالها على مدى استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: أن الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب في الإطلاع على الأحداث السياسية العالمية، أن الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب في التعرف معلومات عن الجماعات الإرهابية، أن الشباب المصري ينجذبون للفيديوهات الساخرة التي يقدمها اليوتيوب عن الجماعات الإرهابية، أن الشباب المصري مشارکون فعالون جدًا وذلک بنسبة 90%، الغالبية من الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب بدافع التعرف على مشکلات وقضايا المجتمع، أن موقع اليوتيوب يزود الشباب بالمعلومات عن العالم من حولهم بدون رقابة وذلک بنسبة 86%، يليها الحرية في مشاهدة أية مادة إعلامية وذلک بنسبة 46%، في حين أن الأقلية من المشارکين اعتقدوا أن موقع اليوتيوب يعد مضيعة للوقت وذلک بنسبة مقدارها 39%،  أن السخرية يمکن أن تمثل قوة ناعمة يمکن أن تحطم هيبة الإرهاب وتقلل من أثاره السلبية، وکذلک أن الفيديوهات الساخرة تمثل حرب نفسية مضادة تقوم على المواجهة الإعلامية وذلک بنسبة بلغت 50%، أن فيديوهات اليوتيوب هي أعلى أشکال السخرية في تحقيق استجابة واسعة النطاق بين الشباب وذلک بنسبة 30%، وتبين إنه کلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى معرفتهم بالجماعات والمنظمات الإرهابية، وکلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى الإشباعات التي يحققها الشباب المصري، وکلما ازداد مستوى استخدام السخرية ازداد مستوى تحطيم هيبة الإرهاب وتقليل أثاره السلبية، وکلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى الآثار الإيجابية التي يحصل عليها الشباب المصري.     The research aims to identify the extent of the Egyptian youth's use of satirical videos on YouTube and their relationship with their attitudes towards terrorist organizations. Likewise, monitoring and analyzing YouTube site in shaping the Egyptian youth’s attitudes towards terrorist organizations, as is the case in studying youth participation on YouTube and determining the motives for Egyptian youth to use YouTube as well as identifying the gratifications that are achieved by the Egyptian youth’s use of YouTube. The study relied on the descriptive analytical approach to describe facts and information related to the subject of the study. The current study sample was randomly chosen, as a questionnaire was designed and applied to (300) individual students from the University of Cairo. In light of the review of the literature of the study and previous studies related to the subject of the study, a questionnaire was designed to identify the extent of the Egyptian youth's use of satirical videos on YouTube and their relationship to their attitudes towards terrorist organizations. The study reached a set of results, the most important of which are: that Egyptian youth use YouTube to view international political events, that Egyptian youth use YouTube to learn information about terrorist groups, that Egyptian youth are attracted to the satirical videos YouTube provides about terrorist groups, that Egyptian youth is a very effective participant with 90%, the majority of Egyptian youth uses YouTube to get to know the problems and issues of society, that YouTube provides young people with information about the world around them without censorship, with a percentage of 86%, followed by freedom to watch any media material with a percentage of 46 %, While a minority of respondents believed that YouTube is a waste of time, at a rate of 39%. That sarcasm can represent a soft force that can shatter the prestige of terrorism and reduce its negative effects, as well as that satirical videos represent a psychological counter- war based on media confrontation by a rate of 50%, that YouTube videos are the highest form of sarcasm in achieving a wide response among young people by a rate of 30%, and it became clear that the higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the higher their level of knowledge of terrorist groups and organizations. The higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the greater the level of satisfaction achieved by Egyptian youth. The higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the more positive effects that Egyptian youth will obtain  }, keywords_ar = {الشباب المصري,الفيديوهات الساخرة الشباب المصري,اليوتيوب,المنظمات الإرهابية,الفيديوهات الساخرة}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110020.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110020_e90f208510e67ae52a232efc19d41bed.pdf} } @article { author = {الحسينى رجب بلال ريحان, زينب}, title = {}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {54}, number = {54- ج 5}, pages = {3541-3578}, year = {2020}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2020.110022}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية وعلاقته بالتثقيف الغذائي لديهن}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية وعلاقته بالتثقيف الغذائي لديهن، وتنتمى هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، کما اعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامى، وطبقت على عينة عمدية قوامها (400) مفردةٍ موزعة بالتساوى على طالبات الاقتصاد المنزلي بکليات التربية النوعية جامعة المنصورة وفرعيها بمنية النصر وميت غمر، وکفر الشيخ،  ودمياط، وکلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية، وتم استخدام الاستبانة کأداة لجمع البيانات. وتوصلت الدراسة إلى أهم الدوافع النفعية: الحصول على معلومات ومهارات جديدة، بينما جاءت أهم الدوافع الطقوسية: فى مساعدة هذه الصفحات على ملء وقت الفراغ والتخلص من الملل، بينما جاءت أهم إشباعات المحتوى: المساعدة فى الابتعاد عن الوجبات الضارة والجاهزة والسريعة، بينما جاءت أهم الإشباعات العملية: فى الشعور بالبهجة والمتعة بعد تصفح المواقع الخاصة بالطهي، کما تبين  وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية والإشباعات المتحققة نتيجة هذا الاستخدام وتعزيز عملية التثقيف الغذائي لديهن.     The use of home economics students for cooking pages in some social networking sites and its relation to their food education   The present study aimed to identify the use of students of the home economics pages of cooking some of the social networking sites and its relationship to education, to food they have, and the title of this study is to descriptive studies, as the study relied on survey method media     , and applied to an intentional sample of (400) singles distributed equally to students of home economics Faculties of Specific Education (Mansoura University and its two branches, Minia El-Nasr, Mit Ghamr, Kafr El-Sheikh, Damietta, and the Faculty of Home Economics, Menoufia University), and using the use of a questionnaire as a tool for data collection. The study reached the most important utilitarian motives to get new information and skills, while the most important ritual motives came in helping these pages to fill free time and get rid of boredom, while the most important as content help stay away from meals harmful prepackaged and fast, The study reached the most important utilitarian motives to get new information and skills, while the most important ritual motives came in helping these pages to fill free time and get rid of boredom, while the most important satisfactions content came to help in moving away from harmful, ready and fast meals, while the most important practical satisfactions came in the sense of joy and pleasure after browsing the sites of cooking, as it was shown a relationship statistically significant between the motives of the students of the home economy of the cooking pages some social networks and satisfactions achieved as a result of this use and promotion of this process, their food education}, keywords_ar = {طالبات الاقتصاد المنزلي. مواقع الشبکات الاجتماعية. صفحات الطهي. التثقيف الغذائي,Students of home economics. Cooking pages,Social networking sites. Food education}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110022.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_110022_75200843cca6f1cc904f7eede2cc616c.pdf} }