@article { author = {Soliman Elguindy, Salwa}, title = {Recent trends in employing social media in integrated marketing communications: An analytical study}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1473-1524}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154534}, abstract = {This study belongs to the second-level Meta-Analysis studies, 90 previous studies related to the field of employing social media in the framework of integrated marketing communications were analyzed. Many sub-research trends were classified into several sub-axes, in the field of social media within the framework of integrated marketing communications. Approaches and theories in the context of employing social media in integrated marketing communications were investigated.}, keywords = {Integrated Marketing Communications,social media,Instagram,Twitter,YouTube,facebook,Crisis Communications via Social Media}, title_ar = {الاتجا‌‌‌‌هات الحديثة في توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في الاتصالات التسويقية المتکاملة دراسة تحليلية}, abstract_ar = {تنتمي هذه الدراسة من حيث المنهج إلى دراسات تحليل المستوى الثاني Meta-Analysis، وقد اعتمدت الباحثة على أسلوب «التحليل من المستوى الثاني Meta-Analysisأو التحليل الثانوي للبيانات» Secondary Data Analysis لمراجعة التراث العلمي من البحوث والدراسات السابقة، سواء کانت عربية أو أجنبية منذ عام 2010 حتى عام 2019 من حيث أطرها المنهجية، ومداخلها النظرية، ونتائجها في مجال دراسات توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في إطار مدخل الاتصالات التسويقية المتکاملة بأسلوب العينة العمدية باللغتين العربية والإنجليزية، وقامت الباحثة بتحليل 90 دراسة سابقة متعلقة بمجال توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في إطار الاتصالات التسويقية المتکاملة، من بينها (20) دراسة عربية بنسبة 22%، في مقابل (70) دراسة أجنبية بنسبة 78%. وبمراجعة الدراسات الحديثة في مجال الدراسة لاحظت الباحثة العديد من الاتجاهات البحثية الفرعية، لذلک قامت الباحثة بتصنيفها إلى عدة محاور فرعية يتناول کل منها عددًا من الدراسات تتناول توظيف وسائل التواصل الاجتماعي کأدوات حديثة في إطار منظومة الاتصالات التسويقية المتکاملة، وانتهت الدراسة إلى رؤية نقدية على مستوى الأطر والمداخل والنظريات في إطار توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في الاتصالات التسويقية المتکاملة.}, keywords_ar = {اتصالات تسويقية متکاملة,وسائل التواصل الاجتماعي- انستجرام,تويتر,اليوتيوب- الفيس بوک- اتصالات الأزمة من خلال وسائل التواصل الاجتماعي}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154534.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154534_35cbff1132b245c77af8882fb7417bb8.pdf} } @article { author = {Sayedahmed Ibrahim Yehya, Gihan}, title = {The psychological and behavioral effects of the visual media content presented on Corona and its relationship to the source's credibility}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1525-1572}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154535}, abstract = {The aim of the research is to identify the psychological and behavioral effects of the Corona pandemic through the exposure of university students to the content of visual media, and this study belongs to descriptive studies, and the study relied on the survey method, and the study sample consisted of (500) single Egyptian university youth from universities (Cairo). - Al-Azhar - Tanta - October 6 - American University), and the survey questionnaire was used as a basic tool for collecting data on the subject of the study, and a number of important results were concluded: - The "official government websites" were among the most important sources for university students following the Corona pandemic through visual media content , Followed by the “World Health Organization website,” then “the official Ministry of Health page on social media,” and finally “social networking sites”, - the most important factors affecting the source’s credibility were the visual media content of the Corona pandemic “based on numbers and percentages instead of Little and Great, then "relying on various and information sources", followed by "citing what is actually happening", and finally "attribution of news to its sources", - there is a positive correlation between the credibility of the visual media Z associated with the Corona pandemic and its psychological and behavioral effects}, keywords = {The psychological and behavioral effects,visual media content,source's credibility}, title_ar = {التأثيرات النفسية والسلوکية لمحتوى الإعلام المرئي المقدم عن کورونا وعلاقته بمصداقية المصدر}, abstract_ar = {هدف البحث إلى التعرف على التأثيرات النفسية والسلوکية لجائحة کورونا من خلال تعرض طلاب الجامعات لمحتوى الإعلام المرئي، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في عينة قوامها (500) مفردة من الشباب الجامعي المصري من الجامعات (القاهرة- الأزهر- طنطا- 6 أکتوبر- الجامعة الأمريکية)، واستخدمت استمارة الاستقصاء کأداة أساسية لجمع البيانات حول موضوع الدراسة، وتم التوصل إلى العدد من النتائج من أهمها:- جاءت "المواقع الرسمية الحکومية" من أهم مصادر متابعة طلاب الجامعات لجائحة کورونا عبر محتوى الإعلام المرئي، يليها "موقع منظمة الصحة العالمية"، ثم "صفحة وزارة الصحة الرسمية على مواقع التواصل الاجتماعي"، وأخيرًا جاءت "مواقع التواصل الاجتماعي" ، - تمثلت أهم العوامل المؤثرة على مصداقية المصدر في محتوى الإعلام المرئي لجائحة کورونا "الاستناد إلى الأرقام والنسب بدلًا من القليل والکثير"، ثم "الاعتماد على مصادر متنوعة ومعلومة"، يليها "الاستشهاد بما يقع فعلًا من الأحداث"، وأخيرًا "إسناد الأخبار إلى مصادرها"، - توجد علاقة ارتباطية إيجابية بين مصداقية الإعلام المرئي المرتبطة بجائحة کورونا وبين تأثيراته النفسية والسلوکية.}, keywords_ar = {التأثيرات النفسية والسلوکية,محتوى الإعلام المرئي,مصداقية المصدر}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154535.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154535_38028d212cddbcb4df81f1bd4b35123d.pdf} } @article { author = {Fouad Mohamed El Dahrawy, Mohamed}, title = {Egyptians’ Perception of the Impact of Social Media COVID-19 Rumors: A Field Study}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1573-1630}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154536}, abstract = {The study aimed to reveal the extent to which Egyptians are aware of the effect of rumors on others on social media by applying to the Covid 19 pandemic, through testing the Third Person Effect Theory. The study relied on the survey method and used the questionnaire. It was applied to a quota sample of 600 individuals from social networking sites users, distributed evenly over three governorates (Cairo, Gharbia, and Sohag) by 200 individuals per governorate, during the period from 19/4/2020 to 13/5/2020. The study concluded with several results, the most important of which are: -      Proven the validity of the hypothesis that there were statistically significant differences between the level of awareness of the sample to be affected by rumors on social networking sites compared to the level of awareness of their impact on others. It is the cognitive hypothesis of the third-person Effect theory formulated by Philips Davison in 1983. - Proven the validity of the hypothesis that the cognitive space gap (the difference between the degree of individual affectedness and the degree of others affectedness) varies depending on the demographic characteristics of the respondents. - Proven the validity of the hypothesis that awareness of the third person affected by the rumors on social networking sites increases when the greater social distance with others exists. - Proven the validity of the hypothesis that the existence of a correlation between the cognitive gap area and the degree of public support for the imposition of censorship on the social networking sites (behavioral hypothesis). - The study recommends the official authorities need to address the role played by social networking sites in the transfer and circulation of news and information in various fields, especially in areas related to health, and to exploit it positively. -  Also, it recommends that official institutions should address the rumors through the establishment of an independent media center to monitor, track and analyze rumors, and track their sources and respond to them in order to refute and disprove.}, keywords = {rumors,Egyptians Perception,Third Person Effect,the Covid 19 Pandemic,social media}, title_ar = {إدراک المصريين لتأثرية الآخرين بالشائعات على مواقع التواصل الاجتماعي بالتطبيق على جائحة کورونا: دراسة ميدانية}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة الکشف عن مدى إدراک المصريين لتأثرية الآخرين بالشائعات على مواقع التواصل الاجتماعي، بالتطبيق على جائحة کورونا، وذلک من خلال اختبار فروض نظرية تأثر الشخص الثالث، واعتمدت الدراسة على منهج المسح، واستخدمت صحيفة الاستقصاء، وطبقت على عينة حصصية قوامها 600 مفردة من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، موزعة بالتساوي على ثلاث محافظات (القاهرة، والغربية، وسوهاج)، بواقع 200 مفردة لکل محافظة، وذلک في الفترة من 19/4/2020 حتى 13/5/2020. وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: - ثبتت صحة الفرض القائل بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى إدراک العينة لتأثرهم بالشائعات على مواقع التواصل الاجتماعي مقارنة بمستوى إدراکهم لتأثيرها على الآخرين، وهو الفرض الإدراکي لنظرية تأثر الشخص الثالث الذي صاغه .(Philips Davison, 1983) - ثبتت صحة الفرض القائل بأن مساحة الفجوة الإدراکية (الفرق بين درجة تأثرية الأنا ودرجة تأثرية الآخرين) تختلف باختلاف الخصائص الديموجرافية للمبحوثين. - ثبتت صحة الفرض القائل بزيادة إدراک تأثر الشخص الثالث بالشائعات على مواقع التواصل الاجتماعي کلما زادت المسافة الاجتماعية مع الآخرين. - ثبتت صحة الفرض القائل بوجود علاقة ارتباطية بين مساحة الفجوة الإدراکية ودرجة تأييد الجمهور لفرض الرقابة على مواقع التواصل الاجتماعي (الفرض السلوکي). - وتوصي الدراسة الجهات الرسمية بضرورة الاهتمام بالدور الذي تقوم به مواقع التواصل الاجتماعي في نقل الأخبار والمعلومات وتداولها في مختلف المجالات، خاصة المجالات المتعلقة بالصحة، واستغلال ذلک بشکل إيجابي. - کما توصي بضرورة اهتمام المؤسسات الرسمية بالتصدي للشائعات، عن طريق إنشاء مرکز إعلامي مستقل لرصد الشائعات وتتبعها وتحليلها، وتتبع مصادرها، والرد عليها وتفنيدها ودحضها. }, keywords_ar = {الشائعات,إدراک المصريين,تأثرية الآخرين,تأثر الشخص الثالث,جائحة کورونا,مواقع التواصل الاجتماعي}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154536.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154536_37abf3cb4152accf0ce7e52ec8d23dba.pdf} } @article { author = {Hatem Mohammad Adam, Doaa}, title = {The academic elite's use of Instagram for seeking news}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1631-1678}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154537}, abstract = {The problem of the study is defined as the attempt to identify the academic elite use of and seeking news from Instagram. The study used the survey questionnaire method to understand how the academic elite uses and seeks news from the site. The study sample number, after excluding invalid entries, reached 250. The study reached the following conclusions: •        The academic elite uses Instagram for several purposes, on top of which is entertainment •        The study sample is mostly (63.6%) using the site to search for the topic they need to understand their details, while 42% of the study sample uses Instagram to follow up on topics subject of community debates. •        Validating the hypothesis that there is a statistically significant correlation between the rate of seeking news from Instagram and gratifications achieved. •        Validating the hypothesis that there is a statistically significant correlation between the motives of seeking news from Instagram and the strategy of seeking.}, keywords = {Instagram,academic elite,Use of,Seeking News}, title_ar = {استخدام النخبة الأکاديمية لموقع انستجرام والتماسها الأخبار منه}, abstract_ar = {تحددت مشکلة الدراسة في محاولة التعرف على استخدام النخبة الأکاديمية لموقع انستجرام والتماسها الأخبار منه، واستخدمت المنهج المسحي من خلال الاستبانة لمعرفة استخدامات النخبة الأکاديمية للموقع والتماسها الأخبار منه، وقد خلص العدد النهائي لعينة الدراسة بعد استبعاد الاستمارات غير الصالحة إلى 250 مفردة، وتوصلت الدراسة إلى نتائج، أهمها: أن استخدامات النخبة لموقع انستجرام متعددة جاء الترفيه في مقدمتها. وأن عينة الدراسة تتجه بنسبة کبيرة (63.6%) إلى استخدام الموقع في البحث عن الموضوعات التي هم بحاجة إلى التعرف على تفاصيل بشأنها، بينما 42% من عينة الدراسة يستخدمه لمتابعة الموضوعات التي تدور بشأنها نقاشات مجتمعية. 19% فقط من عينة الدراسة يتابعون الأخبار بشکل يومي على انستجرام، بينما 70% من العينة تستخدم انستجرام لمتابعة الأخبار على فترات متباعدة. ثبوت صحة الفرض القائل "بوجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين معدل التماس الأخبار من موقع انستجرام والإشباعات المتحققة". ثبوت صحة الفرض القائل "بوجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع التماس الأخبار من موقع انستجرام واستراتيجيات الالتماس".}, keywords_ar = {استخدام- انستجرام,النخبة الأکاديمية,التماس المعلومات}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154537.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154537_2f304439c7151fa45b8046fd40e323f2.pdf} } @article { author = {Mohamed Mahmoud Abdelhamid, Amr}, title = {Patterns adopted by the UAE Youth towards multiple screens phenomenon (Social TV) and its impact on their Social Presence.}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1679-1754}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154539}, abstract = {The study aims at exploring the concept of Social TV as a new phenomenon, which resulted from the audience interaction with more than two screens concurrently. Multiple screens are defined in this study as the use of mobile devices like smartphones and tablets during television viewing to involve audiences with television content through a “second screen” platform. The consumption of Multiple Screen Viewing has drastically changed the TV Audience consumption patterns (TV audience behavior manner ) as it made the whole experience more engaging and sociable, enabling them to exchange different views on various social networks while watching TV. The findings of the quantitative focus group discussions of this study, which have been conducted on UAE citizens and residents, concluded that social television viewing is a complex process driven by the viewers’ program, which is associated with motives, patterns of consumption, and The fear of missing out phenomenon" FOMO". Media properties of Social Media platforms appear as an alternative tool for information and for improving the audience overall experience. Besides, multiple screen viewing appears to have a positive effect on the audience loyalty of TV programs and the social media presence. As for the qualitative approach which has been conducted via sampling UAE television channels ( eg. Abu Dhabi . Dubai and Sharjah) on their social platforms (Instagram, Twitter, and YouTube) by Keyhole's social media analytics, it has been found that the UAE television channels have utilized all the digital content tools to boost their channels on these platforms. They braced comments and reinforced all engagement tools among the audience and the social media users. They also used the live streaming technique to broadcast all their creative content enabling their audience to like, comment, and share their content.}, keywords = {Social TV,Multiple Screens,Second Screen,Social Presence,Audience Behaviour}, title_ar = {"أنماط تعرض الشباب بدولة الإمارات للشاشات المتعددة وتأثيرها على حضورهم الاجتماعي" دراسة في إطار ظاهرة التليفزيون الاجتماعي}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة استکشاف مفهوم التليفزيون الاجتماعي، کظاهرة مستجدة نتجت عن تزايد تفاعل الجمهور مع المحتوى التليفزيوني على شاشتين أو أکثر في وقت متزامن، من خلال الأجهزة المحمولة مثل الهواتف الذکية والأجهزة اللوحية.. وغيرها، حيث غيرت الشاشات المتعددة من أنماط المشاهدة التليفزيونية التقليدية؛ لتجعلها تجربة تفاعلية واجتماعية تشمل تبادل الآراء على شبکات التواصل الاجتماعي أثناء المشاهدة التليفزيونية. أشارت نتائج الدراسة الکيفية التي أجريت على مجموعات النقاش المرکزة من الشباب المواطنين والمقيمين بدولة الإمارات العربية المتحدة إلى أن سلوک مشاهدة التليفزيون الاجتماعي عملية معقدة ترتبط بدوافع وأنماط التعرض، وبتقارب المشاهدين مع المحتوى وبظاهرة الخوف من الفقدان Fomo، والتفاعل بين الأشخاص، والخصائص الإعلامية المتصورة لشبکات التواصل الاجتماعي کمنصات بديلة للحصول على المعلومات وتحسين تجربة المشاهدة، کما يؤثر التعرض للشاشات المتعددة بشکل إيجابي على الولاء للبرامج التليفزيونية، وإدراک الحضور الاجتماعي. أما الدراسة التحليلية والتي اعتمدت على أداةKeyhole لتحليل بيانات حسابات عينة من القنوات التليفزيونية الإماراتية المتمثلة فى تليفزيون أبو ظبي، دبي، والشارقة بمواقع التواصل الاجتماعي (إنستجرام، تويتر، يوتيوب)، فقد رصدت استغلال التليفزيونات الإماراتية لمعظم خصائص المحتوى الرقمي المناسب للبث عبر شبکات التواصل الاجتماعي، والتي تدعم التعليقات والمناقشات والمشارکات التفاعلية بين المشاهدين، بالإضافة إلى تقنية البث المباشر للأحداث التي تسمح للأشخاص باستهلاک المحتوى والتعليق على الأحداث الإعلامية بشکل متزامن مع أشخاص آخرين خلال الوقت الفعلي للبث.}, keywords_ar = {التليفزيون الاجتماعي,الشاشات المتعددة,الشاشة الثانية,الحضور الاجتماعي,سلوکيات المشاهدة}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154539.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154539_cbc732fcd0d40e59bbc55a940b68d48e.pdf} } @article { author = {Kenawy Ahmed Abdel Aziz, Abdo}, title = {The Visual rhetoric of multinational companies’ advertisements through their websites: an analytical study}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1755-1794}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154564}, abstract = {This study aimed to know how to use rhetorical forms (metaphor, allegory, Metonymy, pun ... etc) in ads. This study is based on descriptive studies that relied on the survey method to monitor and analyze eight advertisements rhetorically chosen from four multinational company websites: McDonald's, Nestlé, Beyti and Schweppes. The study used stylistic analysis to analyze the images, colors, backgrounds, words that represent the texts of the ads, and the general ideas presented in the ads. This is to achieve a visual impact on customers by arousing their interest and attracting their attention to advertisements presented through websites of multinational companies. The results of the analysis revealed the ads designers 'proficiency in using many rhetorical forms such as metaphors, Metonymy, allegory, and similes in a way that attracts the attention of advertisers' followers across websites through advertising components such as images, backgrounds, colors, shapes, fonts, and texts to create a visual impact on ads followers.}, keywords = {Visual Rhetoric,metaphor,metonymy,multinational companies advertising}, title_ar = {البلاغة البصرية لإعلانات الشرکات متعددة الجنسيات عبر مواقعها الإلکترونية: دراسة تحليلية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على کيفية توظيف الأشکال البلاغية (الاستعارة، والمجاز، والکناية، والتورية...إلخ) في إعلانات الشرکات متعددة الجنسيات. وتُعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي اعتمدت على منهج المسح لرصد وتحليل ثماني إعلانات تحليلًا بلاغيًّا تم اختيارها من أربعة مواقع إلکترونية لشرکات متعددة الجنسيات وهي ماکدونالدز ونستله، وبيتي، وشويبس، واستخدمت الدراسة التحليل الأسلوبي لتحليل الصور، والألوان، والخلفيات، والکلمات التي تمثل نصوص الإعلانات، والأفکار العامة المقدمة في الإعلانات؛ وذلک لتحقيق التأثير المرئي أو البصري على العملاء والمستهلکين من خلال إثارة اهتمامهم وجذب انتباههم إلى الإعلانات المقدمة عبر المواقع الإلکترونية للشرکات متعددة الجنسيات. کشفت نتائج التحليل الکيفي إجادة مصممي الإعلانات في استخدام العديد من الأشکال البلاغية کالاستعارات والکناية والمجاز والتشبيه؛ بصورة تجذب أنظار متابعي الإعلانات عبر المواقع الإلکترونية من خلال مکونات الإعلان کالصور والخلفيات والألوان والأشکال والخطوط والنصوص؛ لإحداث التأثير البصري على متابعي الإعلانات، کما أجاد مصممي الإعلانات في التنوع والتناسق في استخدام الأشکال البلاغية من خلال مختلف مکونات الإعلانات. }, keywords_ar = {البلاغة البصرية,الاستعارة,الکناية,إعلانات الشرکات متعددة الجنسيات}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154564.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154564_1f7df4187bfef134e15cc853746ed821.pdf} } @article { author = {lotfi Hassan Zayed, Elsayed}, title = {The relation between Egyptian university youth watching health awareness films on YouTube and their level of health awareness}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1795-1830}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154568}, abstract = {The study aimed to identify the relationship between Egyptian university youth watching health awareness films on YouTube and their level of health awareness, and the study is one of the descriptive studies that used the field media survey method by applying to an intentional quota sample of (250) subjects of Egyptian university youth from my university (Zagazig - Academy Sunrise), equally between males and females, in the period from (1/12/2020) to (12/30/2020), through the questionnaire tool. Results: - 60% of the respondents "always" watch short health awareness films on YouTube, and the percentage of those who watch them (sometimes) is 40%. - The level of preventive health awareness among the respondents "I was able to obtain health and medical information about disease prevention methods" in the first order, and the phrase "the importance of staying away from crowded places and taking into account social distancing" came in the second order. - The level of personal health awareness among the respondents "that narcotic substances destroy individuals' lives and lead to death" came in the first order, and the phrase "take into account the cleanliness of nails and washing hands in the right way" came in the second order.}, keywords = {Health awareness films,YouTube health awareness,Egyptian university students}, title_ar = {العلاقة بين مشاهدة الشباب الجامعي المصري للأفلام التوعوية الصحية باليوتيوب ومستوى الوعي الصحي لديهم}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة التعرف على العلاقة بين مشاهدة الشباب الجامعي المصري للأفلام التوعوية الصحية باليوتيوب، ومستوى الوعي الصحي لديهم، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي استخدمت منهج المسح الإعلامي الميداني بالتطبيق على عينة عمدية حصصية قوامها (250) مبحوثًا من الشباب الجامعي المصري من جامعتي (الزقازيق- أکاديمية الشروق)، مناصفة بين الذکور والإناث في الفترة الزمنية من (1/12/2020) إلى (30/12/2020). من خلال أداة الاستبيان. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: -       يشاهد 60% من المبحوثين الأفلام التوعوية الصحية القصيرة بموقع اليوتيوب "دائمًا"، وبلغت نسبة من يشاهدونها (أحيانًا) 40%. -       جاء مستوى الوعي الصحي الوقائي لدى المبحوثين "تمکنت من الحصول على معلومات صحية وطبية حول أساليب الوقاية من الأمراض" في الترتيب الأول، وجاءت العبارة "أهمية الابتعاد عن الأماکن المزدحمة ومراعاة التباعد الاجتماعي" في الترتيب الثاني، بينما جاءت العبارة "أتعامل مع المحيطين بحذر خوفًا من الإصابة بالعدوى" في الترتيب الثالث. -       جاء مستوى الوعي الصحي الشخصي لدى المبحوثين "أن المواد المخدرة تدمر حياة الأفراد وتؤدي للوفاة" في الترتيب الأول، وجاءت العبارة "أن أراعي نظافة الأظافر وغسيل الأيدي بالطرق الصحيحة" في الترتيب الثاني. -       توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين دوافع التعرض للأفلام التوعوية الصحية القصيرة على اليوتيوب (وظيفية-طقوسية) وبين الوعي الصحي لمستخدميها.}, keywords_ar = {الأفلام التوعوية الصحية,الوعي الصحي باليوتيوب,الشباب الجامعي المصري}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154568.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154568_a857f7dcc5ec4dfb1970bfd6340ad82c.pdf} } @article { author = {Yehia Abd Elmohdy Abd Elmoaty, Hend}, title = {The role of artificial intelligence in the field of journalism during crises and disasters "A prospective study"}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1831-1878}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154569}, abstract = {The study aims to preserve the lives of journalists during crises and disasters, and send news of disasters and crises to readers in an instant using AI technology. And creating new technical and technological methods to cover crisis and disaster events without the presence of the journalist at the site of the disaster or crisis to preserve his life. The study belongs to descriptive and A prospective studies. The current study population is represented by specialists in the field of artificial intelligence. The researcher used an in-depth interview tool.  One of the most important results of the study is that a journalist can use AI technology during disasters and crises through machine learning, and one of the most important advantages of a journalist's use of AI technology during crises and disasters in press institutions is to secure his life, save his time and effort, monitor hard-to-reach places, and very early warning before any occurrence. Something dangerous anywhere, as the journalist can use drones, they can have a dialogue with the guests.}, keywords = {artificial intelligence,journalism field,crises and disasters}, title_ar = {دور الذکاء الاصطناعي في مجال الصحافة أثناء الأزمات والکوارث "دراسة استشرافية"}, abstract_ar = {تهدف الدراسة إلى إمکانية الحفاظ على حياة الصحفيين أثناء الأزمات والکوارث، وإرسال أخبار الکوارث والأزمات للقرّاء فورية باستخدام تقنية الذکاء الاصطناعي، وابتکار طرق تقنية وتکنولوجية جديدة لتغطية أحداث الأزمات والکوارث بدون وجود الصحفي في موقع الکارثة أو الأزمة للحفاظ على حياته، وتنتمي الدراسة إلى الدراسات الوصفية والاستشرافية، ويتمثل مجتمع الدراسة الراهنة في المختصين بمجال الذکاء الاصطناعي، واستخدمت الباحثة أداة المقابلة المتعمقة.  ومن أهم نتائج الدراسة: أنه يمکن للصحفي استخدام تقنية الذکاء الاصطناعي أثناء الکوارث والأزمات من خلال تعلم الآلة، ومن أهم إيجابيات استخدام الصحفي تقنية الذکاء الاصطناعي أثناء الأزمات والکوارث بالمؤسسات الصحفية: تأمين حياته، وتوفير وقته وجهده، ومراقبة أماکن صعب الوصول إليها، والإنذار المبکر جدًا قبل حدوث أي خطر في أي مکان، کما يمکن للصحفي استخدام طائرات الدرون، فهي تستطيع إجراء حوار مع الضيوف.}, keywords_ar = {الذکاء الاصطناعي,مجال الصحافة,الکوارث والأزمات}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154569.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154569_a0f66671d1a0b0f9c99c381c1ebd0e2e.pdf} } @article { author = {sadek mohamed, adel and Abdelhamead Ggaber, fayrouz}, title = {The impact of decentralization on improving the performance of Egyptian press institutions. (A field study on a sample of the national, party and private press institutions )}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1879-1928}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154697}, abstract = {The study aimed to identify the effect of decentralization on improving the performance of employees in Egyptian press institutions, by applying it to" Al'akhbar" institutions, and" Al-Wafd" , and " alyawm alssabie" , on an available sample of journalists and administrators in those institutions, whose strength reached (380) single, in addition to a scientific interview with (26) One of the press and administrative leaders in it, and the study relied on a questionnaire and an in-depth scientific interview to collect study data, during the period from February 1 to May 1, 2020. The study found several results, the most important of which is that a high percentage of 78.7% of the respondents prefer decentralized work because it improves performance and work.  The study also confirmed the lack of knowledge of workers in the press institutions - the subject of study - of the concept of decentralization. The qualitative study on leaders revealed that the concept of decentralization was the least visible in" Al-Wafd" from the rest of the institutions, since it is a party newspaper and this requires some interventions that prevent the decentralization of departments, and "alyawm alssabie" was the most familiar with the concept and the most application of decentralization. The study recommended the necessity of spreading the culture of decentralization in the vicinity of press institutions, and the necessity of restructuring the administrative work at the level of the press institution}, keywords = {Management of press institutions,decentralization,Press institutions}, title_ar = {أثر تطبيق اللامرکزية في تحسين أداء العاملين بالمؤسسات الصحفية المصرية (دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات القومية والحزبية والخاصة)}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة التعرف على أثر تطبق اللامرکزية في تحسين أداء العاملين بالمؤسسات الصحفية المصرية، وذلک بالتطبيق على مؤسسات: (الأخبار، والوفد، واليوم السابع)، على عينة متاحة من الصحفيين والإداريين بتلک المؤسسات، بلغ قوامها (380) مفردة، بجانب مقابلة علمية مع (26) مفردة من القيادات الصحفية والإدارية بها، وقد اعتمدت الدراسة على الاستبيان، والمقابلة العلمية المتعمقة في جمع البيانات، خلال الفترة الزمنية من أول فبراير إلى أول مايو 2020، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن نسبة عالية بلغت78.7.% من المبحوثين تفضل العمل اللامرکزى لأنه يحسن الأداء والعمل، کما أکدت الدراسة عدم وجود معرفة لدى العاملين بالمؤسسات الصحفية – محل الدراسة – بمفهوم اللامرکزية، وکشفت الدراسة الکيفية أن مفهوم اللامرکزية کان الأقل ظهورًا في الوفد عن بقية المؤسسات، نظرًا لأنها صحيفة حزبية ويتطلب ذلک بعض التدخلات التي تحول دون لا مرکزية الأقسام، وکانت اليوم السابع الأکثر معرفة بالمفهوم والأکثر تطبيقًا للامرکزية، وأوصت الدراسة بضرورة نشر ثقافة اللامرکزية في محيط المؤسسات الصحفية، وإعادة هيکلة العمل الإداري على مستوى المؤسسة الصحفية.}, keywords_ar = {إدارة المؤسسات الصحفية - اللامرکزية,المؤسسات الصحفية}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154697.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154697_d5c8afeacd85e1fbd7c7b0817c01777c.pdf} } @article { author = {Gamal Darwesh Abd Elghafaar, Wafaa}, title = {Employing data journalism in investigative press coverage of Egyptian websites and its relationship to the development of communication technologies and information technology(A Study on the connector)}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {56}, number = {4}, pages = {1929-1986}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.154698}, abstract = {The study aimed to examine how to employ data journalism in investigative journalistic coverage on Egyptian websites, in addition to identifying the most important programs and tools that Egyptian websites rely on in providing data journalism investigations, as well as the study concerned with discovering the most important skills and requirements that an investigative journalist and data designer need in addition to The challenges facing them, and the study adopted the media survey method and the questionnaire tool for collecting information, and the study reached a number of results, the most important of which are: 1-    Investigative journalists emphasized the concept of data journalism that these abstract numbers themselves may not involve a journalistic investigation worth working on, but rather the way to deal with these numbers and try to explain and interpret them in a way that creates data-driven investigations that attract readers' attention. 2- Study results refer to the importance of data journalism and its advantages over any other form of journalism confirmed that its importance increases with the presence of an increasing amount of digital content in the world, and with this flow of data comes the role of an investigative journalist in filtering and analyzing this data, and converting this amount of data Which is worthless to a useful visual journalistic investigation for the reader. The study recommends:- 1- Websites should employ more data journalism and work to make benefit of it within investigative rooms. 2- Websites should provide training workers in investigative investigation rooms with the concept of data journalism and how to benefit from it in enhancing investigative journalistic content.}, keywords = {data journalism,infographics}, title_ar = {توظيف صحافة البيانات في التغطيات الصحفية الاستقصائية بالمواقع الإلکترونية المصرية وعلاقتها بتطور تقنيات الاتصال وتکنولوجيا المعلومات (دراسة على القائم بالاتصال)}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة بحث کيفية توظيف صحافة البيانات في التغطيات الصحفية الاستقصائية بالمواقع الإلکترونية المصرية، بالإضافة إلى التعرف على أهم البرامج والأدوات التي تعتمد عليها المواقع الإلکترونية المصرية في تقديم تحقيقات صحافة البيانات، کذلک اهتمت الدراسة باکتشاف أهم المهارات والمتطلبات التي يحتاجها الصحفي الاستقصائي ومُصمم البيانات بالإضافة إلى التحديات إلى تواجههما، واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي وأداة الاستبانة لجمع المعلومات، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمها: 1- أکد الصحفيون الاستقصائيون بالنسبة لمفهوم صحافة البيانات على أن الأرقام المجردة في حد ذاتها قد لا تنطوي على تحقيق صحفي يستحق العمل عليه؛ وإنما الأهم هو طريقة التعامل مع هذه الأرقام ومحاولة تفسيرها وتأويلها بشکل يخلق منها تحقيقات مدفوعة بالبيانات تجذب انتباه القراء. 2- کما أشارت النتائج بالنسبة لأهمية صحافة البيانات ومميزاتها عن أي شکل آخر من أشکال الصحافة أن أهميتها تزداد مع وجود کمٍّ متزايد من المحتوى الرقمي في العالم، ومع هذا التدفق في البيانات يأتي دور الصحفي الاستقصائي في تصفية هذه البيانات وتحليلها، وتحويل هذا الکم من البيانات التي لا قيمة لها إلى تحقيق صحفي بصري مفيد للقارئ. وتوصي الدراسة بــ : 1- ضرورة توظيف صحافة البيانات بشکل أکبر والعمل على الإفادة منها داخل غُرف التحقيقات الاستقصائية. 2- العمل على توفير التدريب للعاملين في غُرف التحقيقات الاستقصائية على مفهوم صحافة البيانات وکيفية الإفادة منها في تعزيز المحتوى الصحفي الاستقصائي.}, keywords_ar = {صحافة البيانات,الإنفوجرافيک}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154698.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_154698_ba0d424f7ecf12f4391b2d696a2bb5b8.pdf} }