@article { author = {Hossam, Nisreen}, title = {Theoretical and methodological approaches in the research of the effects of rumors in traditional and new media, on national security: A critical analysis study of the second level}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1597-1646}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168351}, abstract = { The study aimed to monitor, analyze and evaluate Arab and foreign studies related to the effects of rumors in traditional and new media on national security during the period from 2015 to 2020, and to identify the theoretical and methodological frameworks on which the studies subject to analysis relied, and the most important trends of the two Arab and foreign academic schools, by applying a sample of (94) study, divided between (64) Arab studies and (30) foreign studies. The study concluded with results, the most important of which is the launch of some studies, the analysis sample, from theoretical frameworks, while other studies did not rely on theories. However, studies that relied on theoretical frameworks were satisfied with theories related to media and communication, and did not bother to mix them with theories of political science and strategy to advance through it. A theoretical integration that contributes to achieving the results of these studies.}, keywords = {rumors,traditional media,new media,National security}, title_ar = {التوجهات والمقاربات النظرية والمنهجية في بحوث تأثيرات الشائعات في وسائل الإعلام التقليدية والجديدة على الأمن القومي- دراسة تحليلية نقدية من المستوى الثاني}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة رصد وتحليل وتقييم الدراسات العربية والأجنبية المتعلقة بتأثيرات الشائعات في وسائل الإعلام التقليدية والجديدة على الأمن القومي خلال الفترة من 2015 إلى 2020م، وتحديد الأطر النظرية والمنهجية التي اعتمدت عليها الدراسات محل التحليل، وأهم توجهات المدرستين الأکاديميتين العربية والأجنبية، وذلک بالتطبيق على عينة قوامها (94) دراسة، انقسمت ما بين (64) دراسة عربية، و(30) دراسة أجنبية، وانتهت الدراسة إلى نتائج من أهمها: انطلاق بعض الدراسات عينة التحليل من أطر نظرية، في حين لم تعتمد دراسات أخرى على نظريات، غير أن الدراسات التي اعتمدت على الأطر النظرية اکتفت بالنظريات المرتبطة بالإعلام والاتصال، ولم تهتم بالمزج بينها وبين نظريات العلوم السياسية والإستراتيجية لتقدم من خلاله  تکاملًا نظريًا يسهم في تحقيق نتائج تلک الدراسات.}, keywords_ar = {الشائعات,الإعلام التقليدي,الإعلام الجديد,الأمن القومي}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168351.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168351_95f49e6103dd8b1809a8780ae9e73a97.pdf} } @article { author = {Aisha, Fouda}, title = {How Islamic Preachers Use Social Media to Confront Intellectual Extremism}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1647-1700}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168353}, abstract = {Studies show that there is a mutual interaction between people and Social Media. Apparently, Social Media has been proven to be a tool reflecting users' needs and targets. So, if this tool is carefully used and properly controlled by the user, it contributes in building up societies. However, a dramatic devastation of society can occur if it's mal used or ignored. This Paper focuses on the way the majority of Imams and Islamic preachers deal with Social Media. It spots the web sites they choose to access and why, the issues they tackle and how far they succeed in achieving their goals. The Paper also, highlights the frequency of accessing those websites to confront intellectual crimes. My point of research is to show "How Islamic Preachers Use Social Media to Face Intellectual Extremism". The Study Targets: evaluating Imams' level in using Social Media and following up with its updates, identifying religious controversies Imams face on Social Media, the reasons why they prefer using Social Media and the goals they achieved by using it. This is in addition to drawing attention to Imams' interactions with Islamic articles published on Social Media. Recent surveys show that 91% of the total number of Imams use Social media on regular basis, 9% of them use it occasionally, where as 0% of Imams never use it.}, keywords = {Islamic Preachers. uses and gratification .Achieved goals}, title_ar = {استخدام الدعاة لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بأساليبهم في التصدي للفکر المتطرف}, abstract_ar = {تؤکد الشواهد وجود علاقة تبادلية وتفاعلية بين الجمهور ووسائل الإعلام، والناظر بعين الحقيقة سيجد أن وسائل الإعلام ومواقع التواصل أدوات تُوجه وتُوظف وفق ما يريده المستخدم، فإن أُحسن استخدامها کانت عوامل بناء وإصلاح، وإن لم يُحسن استخدامها کانت معاول هدم وتخريب. وتمثلت مشکلة البحث في التعرف على الکيفية التي تعامل بها النخبة الدينية من الدعاة وأئمة وخطباء المساجد مع مواقع التواصل الاجتماعي، وأهم المواقع التي استخدموها، والموضوعات التي تعرضوا لها، ودوافعهم نحو هذا الاستخدام، وما حققه من إشباعات، وإلى أي مدى تم استخدام هذه المواقع من قبلهم في الدعوة ومواجهة الجرائم الفکرية من خلال استخدامهم لمواقع التواصل الاجتماعي؛ لتتبلور المشکلة في: "استخدامات الدعاة لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بأساليبهم في التصدي للفکر المتطرف". وقد استهدفت الدراسة التعرف على: مستوى استخدام أئمة وخطباء المساجد لمواقع التواصل الاجتماعي، ومدى متابعتهم لها، وأهم الموضوعات والقضايا الدينية التي تعرض لها أئمة وخطباء المساجد على مواقع التواصل الاجتماعي، ودوافع استخدام أئمة وخطباء المساجد لهذه المواقع، والإشباعات التي حققها لهم هذا الاستخدام، ودرجة تفاعل الدعاة وأئمة وخطباء المساجد مع ما ينشر على مواقع التواصل الاجتماعي، مستخدمة المنهج الوصفي، وأداة الاستبيان. وتوصلت النتائج إلى أن نسبة 91% من أفراد العينة يستخدمون مواقع التواصل الاجتماعي دائمًا، ونسبة 9% منهم يستخدمونها أحيانًا، بينما أکدت الدراسة عدم وجود مفردات من العينة لا تستخدم مواقع التواصل الاجتماعي.}, keywords_ar = {الدعاة,التطرف - الاستخدامات والإشباعات}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168353.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168353_5b46d8e9a162e14a85005b99db17ebdd.pdf} } @article { author = {Darwish, Reham}, title = {Mechanisms for Electronic Platforms Handling Rumors: A Second Level Analytical Study}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1701-1742}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168357}, abstract = {The research problem  is determined in monitoring, analyzing and evaluating the research trends that have been addressed by the studies on how electronic platforms of various forms deal with rumors in light of artificial intelligence applications, by tracking studies conducted during the period from 2015 to 2020 with providing an in-depth analytical study of research trends in The field of study, by revealing the most important issues raised by those studies, the intellectual approaches and the theoretical frameworks from which they were launched, in addition to identifying the most prominent methodological tools on which they relied, and finally presenting the most important findings of those studies. The study belongs to the second-level analytical studies, as it is a methodological that relies on the systematic, analytical review of studies and scientific research that has been published in a specific field or on a specific topic, and that is to come up with the results that the researcher can achieve. The results differed from it, and it also provides an evaluation framework about the methods, tools, and cognitive frameworks used by these studies. The total sample size of the studies selected and subject to analysis reached 73 studies, of which 51 are foreign studies and 22 Arab studies. The study employed qualitative analysis, in addition to the analysis. A limited scope, in order to get out of some quantitative indicators. The study yielded many results related to the main issues covered by the analyzed studies, methodological aspects, theoretical frameworks, and the most prominent results reached, in addition to the most important recommendations raised by these studies. At the end of the study, the researcher presented a future vision that includes many future research themes and ideas.}, keywords = {Online platforms,rumors,artificial intelligence,Algorithms}, title_ar = {آليات تعامل المنصات الإلکترونية مع الشائعات: دراسة تحليلية من المستوى الثاني}, abstract_ar = {تتحدد المشکلة البحثية في رصد وتحليل وتقييم الاتجاهات البحثية التي تناولتها الدراسات حول تعامل المنصات الإلکترونية على اختلاف أشکالها مع الشائعات في ظل تطبيقات الذکاء الاصطناعي، وذلک من خلال تتبع الدراسات التي أجريت خلال الفترة من عام 2015 إلى 2020م، بهدف تقديم دراسة تحليلية متعمقة للتوجهات البحثية في مجال الدراسة، وذلک بالکشف عن أهم القضايا المطروحة التي تناولتها تلک الدراسات، والمداخل الفکرية والأطر النظرية التي انطلقت منها، إضافة إلى تحديد أبرز الأدوات المنهجية التي اعتمدت عليها، وأخيرًا طرح لأهم النتائج التي توصلت إليها تلک الدراسات. وتنتمـي الدراسـة إلـى دراسـات التحليـل مـن المسـتوى الثانـي، حيث إنه أسـلوب منهجـي يعتمـد علـى المراجعـة المنهجيـة التحليليـة المنظمـة للدراسـات والبحـوث العلميـة التـي تم نشـرها في مجـال معيـن أو حـول موضـوع محـدد، وذلـک للخـروج بنتائـج تمکـن الباحـث مـن رصـد مـا توصلـت إليـه هـذه البحـوث والتعـرف علـى مـا اتفقـت أو اختلفـت عليـه من نتائج، کما أنها توفر إطارًا تقييميًا حول المناهج والأدوات والأطر المعرفية التي استخدمتها هذه الدراسات، وقـد بلـغ إجمالـي حجـم عينـة الدراسـات المختـارة والخاضعة للتحليـل 73 دراسـة، منهـا 51 دراسـة أجنبية و22 دراسـة عربيـة، ووظفـت الدراسـة التحليـل الکيفـي، إضافـة إلـى التحليـل الکمـي علـى نطـاق محـدود، وذلک للخـروج ببعـض المؤشـرات الکميـة. وخرجـت الدراسـة بعدـد مـن النتائـج تتعلـق بالقضايـا الرئيسيـة التـي تناولتهـا الدراسـات محـل التحليـل، والجوانـب المنهجية، والأطـر النظريـة، وأبـرز النتائـج التي توصلت لها، إضافة لأهم التوصيـات التـي طرحتهـا تلک الدراسـات. وفي نهاية الدراسة قدمـت الباحثـة رؤية مستقبلية تتضمن العديد من المحاور والأفـکار البحثيـة المسـتقبلية.}, keywords_ar = {المنصات الإلکترونية,الشائعات,الذکاء الاصطناعي,الخوارزميات}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168357.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168357_1b2b275db515a85909470d30bbb7c073.pdf} } @article { author = {Al-Deknawy, Shadia}, title = {Rumors on social media and their impact on the intellectual security among youth}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1743-1792}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168361}, abstract = {The study aimed to identify the effect of rumors on social media on the intellectual security of youth, The study used the descriptive approach, specifically the sample survey. The survey was conducted on a purposive sample of (200), 18 to22 - year- old- distributed equally between males and females at the rate of 100 items each The study concluded to: that health rumors ranked first with 36%, followed by social rumors by 28.5%. Weakness in ideological belongingness came in the first place followed, by loyalty and national belongingness in second place and finally in third place after participation and social responsibility. and there are no statistically significant differences between male and female, in the effect of rumors on intellectual security, there are no statistically significant differences between youth (living in rural and urban areas) in the effect of rumors on intellectual security.}, keywords = {rumors,social media,Youth,intellectual security}, title_ar = {الشائعات عبر مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيرها على الأمن الفکري لدى الشباب}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة التعرف على تأثير الشائعات عبر مواقع التواصل الاجتماعي على الأمن الفکري لدى الشباب، واعتمدت الدراسة على المنهج المسحي، وتحديدًا منهج المسح بالعينة، حيث طبقت الدراسة على عينة عمدية قوامها 200 مفردة من الشباب في المرحلة العمرية من (18-22عامًا) من أبناء جامعة دمياط، تم توزيعها بالتساوي بين الذکور والإناث بواقع 100 مفردة لکل منهما، وتوصلت الدراسة إلى أن الشائعات الصحية احتلت المرکز الأول بنسبة 36%، يليها الشائعات الاجتماعية بنسبة 28.5%، وجاء ضعف بُعد الانتماء العقائدي في المرکز الأول، يليه بُعد الولاء والانتماء الوطني في المرکز الثاني، وأخيرًا في المرکز الثالث بُعد المشارکة والمسئولية المجتمعية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذکور والإناث في تأثير الشائعات على الأمن الفکري، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين الشباب في الريف والحضر في تأثير الشائعات على الأمن الفکري.}, keywords_ar = {الشائعات,مواقع التواصل الاجتماعي,الشباب,الأمن الفکري}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168361.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168361_e0bfefc4f348c095a2243bbd6a3e0401.pdf} } @article { author = {El Sebaiy, Mahira}, title = {The social responsibility of Egyptian press towards the issue of electronic terrorism and the government's role in decreasing the dangers of this issue, an empirical study.}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1793-1840}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168364}, abstract = {This study sought a main goal, which is an attempt to monitor and analyze the characteristics and features of the Egyptian press discourse regarding the role of the state and its institutions in addressing the issue of electronic terrorism, which highlights the social responsibility of the Egyptian press in order to reassure the Egyptian public and highlight the strenuous efforts by the state within the framework of the public's right to know . The study used the survey method and relied on the theory of social responsibility and the control approach for the media. The sample of the analytical study is Al-Ahram, Al-Wafd and Al-Shorouk, and the time period of the study was from 2015 to 2020. The field study sample was a sample of the Egyptian public of different ages and different educational levels. The study reached several results, the most important of which are: With regard to the extent of the newspapers' interest in the study issue, it was evident that the national newspapers are more interested than the partisan and private newspapers. The press speech focused on presenting initiatives, seminars and educational courses launched by many governmental institutions on the issue of electronic terrorism. With regard to the actors and their roles, the positive roles of the Ministry of Interior, President El-Sisi, , and the Ministry of Communications and Information Technology have emerged, while the negative roles of the Brotherhood, Facebook, and Israel have emerged. With regard to social responsibility, it was noted that Al-Ahram newspaper excelled in the category of highlighting the state’s efforts by 100%, indicating the national newspapers ’keenness to clarify the state’s capabilities in order to reassure the public about national security. With regard to the results of the field study, the public’s interest in the issue of electronic terrorism was attained great interest, and the category “Identifying the State’s Efforts to Address electronic ​​Terrorism” came at the forefront of the public’s motives to pursue the issue of electronic terrorism with a rate of 70.7%. This indicates the public’s constant need for reassurance. The respondents also expressed their dissatisfaction with newspapers not explaining the differences between terrorism and electronic terrorism by 75%, which indicates the need for newspapers to focus on highlighting the differences to the public due to the overlap of the two terms.  }, keywords = {Electronic Terrorism,social responsibility,the efforts of the Egyptian state,theory of monitoring media}, title_ar = {المسئولية الاجتماعية للصحافة المصرية نحو قضية الإرهاب الإلکتروني ودور الحکومة في التصدي لها - دراسة تطبيقية}, abstract_ar = {سعت الدراسة إلى تحقيق هدف رئيس يتمثل في محاولة رصد وتحليل خصائص وسمات الخطاب الصحفي المصري إزاء دور الدولة ومؤسساتها في التصدي لقضية الإرهاب الإلکتروني، مما يبرز المسئولية الاجتماعية للصحافة المصرية من أجل طمأنة الجمهور المصري، وإبراز الجهود المضنية من قبل الدولة، وذلک في إطار مبدأ حق الجمهور في المعرفة، واستخدمت الدراسة منهج المسح، واعتمدت على نظرية المسئولية الاجتماعية والمدخل الرقابي للإعلام، وتمثلت عينة الدراسة التحليلية في: (الأهرام، والوفد، والشروق)، خلال الفترة الزمنية من عام 2015 إلى 2020م، وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في عينة من الجمهور المصري من أعمار ومستويات تعليمية مختلفة. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: فيما يخص حجم اهتمام الصحف بقضية الدراسة، تبين اهتمام الصحف القومية أکثر من الصحف الحزبية والخاصة، وبالنسبة للأطروحات، فقد تنوعت ما بين تصحيح مفاهيم مغلوطة، مثل أن الهدف من مراقبة وزارة الداخلية لمواقع التواصل الاجتماعي هو مکافحة الإرهاب الإلکتروني وليس التجسس على المواطنين أو التدخل في خصوصياتهم أو آرائهم، کما شملت الأطروحات لفت الانتباه لضرورة تسلح العلماء والدعاة بأسلحة من جنس ما يتسلح به الأعداء من تقنيات إلکترونية حديثة، واهتم الخطاب الصحفي بعرض المبادرات والندوات والدورات التثقيفية التي أطلقتها العديد من المؤسسات الحکومية حول قضية الإرهاب الإلکتروني. وفيما يتعلق بالقوى الفاعلة وأدوارها، فقد ظهرت أدوار إيجابية لکل من وزارة الداخلية والرئيس السيسي ووزارة الأوقاف ووزارة الاتصالات وتکنولوجيا المعلومات، بينما تبينت أدوار سلبية لکل من جماعة الإخوان والفيس بوک وإسرائيل وداعش. فيما يخص مسارات البرهنة، جاءت في المقدمة فئة استخدام أرقام وإحصائيات، ثم التصريحات، وفي المرتبة الأخيرة تجارب الدول، وفيما يتعلق بالأطر المرجعية، جاءت الأطر السياسية في المقدمة، يليها الأطر الأمنية، ثم الأطر التشريعية، ثم الأطر الدينية. فيما يخص المسئولية الاجتماعية، تفوقت صحيفة الأهرام في فئة إبراز جهود الدولة بنسبة 100%، مما يشير إلى حرص الصحف القومية على توضيح جهود الدولة من أجل طمأنة الجمهور العام حول الأمن القومي، وفيما يتعلق بنتائج الدراسة الميدانية، تم التوصل إلى اهتمام جمهور العينة بقضية الإرهاب الإلکتروني اهتمامًا کبيرًا، کما أن فئة (التعرف على جهود الدولة للتصدي للإرهاب الإلکتروني) جاءت في مقدمة دوافع الجمهور لمتابعة قضية الإرهاب الإلکتروني بنسبة 70.7%، ويشير ذلک إلى حاجة الجمهور باستمرار إلى طمأنة من جانب وسائل الإعلام، وذلک من خلال معرفة أن الدولة تسعى إلى حماية مواطنيها بکافة السبل الممکنة. کما عبَّر المبحوثون عن استيائهم حول عدم توضيح الصحف للفروق بين الإرهاب والإرهاب الإلکتروني بنسبة 75%، مما يشير إلى ضرورة ترکيز الصحف على إبراز الفروقات للجمهور نظرًا لتداخل المصطلحان.}, keywords_ar = {الإرهاب الإلکتروني,المسئولية الاجتماعية,جهود الدولة المصرية,المدخل الرقابي للإعلام}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168364.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168364_6ea22b8625cea7bd503e97fdc70d361c.pdf} } @article { author = {Ishag, Khalid}, title = {University students' Attitudes towards the spread of rumors in social media: A Survey study of students of the College of Communication at the University of Sharjah.}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1841-1874}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168376}, abstract = {The research addressed the university students' Attitudes towards the spread of rumors in social media, a survey study of students in the College of Communication at the University of Sharjah. The aim of the research to identify gratifications realized from the spread of rumors and detecting the precipitating factors for the spread of rumors on social media among university students. The researcher used descriptive methodology and questionnaire as an essential tool for collecting information. Some of the important results of the research are: The rumors that are most prevalent in social media in terms of period are the rumors that spread quickly among people, the rumors that are related to special circumstances and then disappear, Rumors that travel slowly and secretly among people. In addition, the rumors that are most widespread on social media in terms of the target party are the individual rumors about a specific individual as artists and community stars, the rumors concerning prominent personalities in the state, the collective rumors targeting a group of people and societal rumors targeting the community as a whole. The study recommended the necessity of media awareness of the seriousness of rumors through social media and their effects on society by organizing lectures and seminars and activating the role of educational institutions and universities in clarifying the dangers of rumors on society.}, keywords = {Attitudes,rumors,social media,Gratifications,university students}, title_ar = {اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو انتشار الشائعات في وسائل التواصل الاجتماعي: دراسة مسحية على طلبة کلية الاتصال بجامعة الشارقة}, abstract_ar = {تناول البحث دراسة اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو انتشار الشائعات في وسائل التواصل الاجتماعي، دراسة مسحية على طلبة کلية الاتصال بجامعة الشارقة، وهدف البحث إلى التعرف على الإشباعات المتحققة من انتشار الشائعات، وکشف العوامل المتهيئة لانتشار الشائعات في وسائل التواصل الاجتماعي لدى الطلبة الجامعيين. وتم استخدام المنهج الوصفي وأداة الاستبانة کأداة لجمع المعلومات. وتوصل البحث إلى عدة نتائج، منها: أن الشائعات الأکثر انتشارًا في وسائل التواصل الاجتماعي من حيث الإطار الزماني هي: الشائعات التي تنتشر بسرعة بين الناس، والشائعات التي ترتبط بظروف خاصة ثم تختفي، والشائعات التي تنتقل ببطء وبطريقة سرية بين الناس، وأن الشائعات الأکثر انتشارًا في وسائل التواصل الاجتماعي من حيث الجهة المستهدفة هي: الشائعات الفردية التي تطلق على فرد معين کالفنانين ونجوم المجتمع، والشائعات التي تتعلق بالشخصيات البارزة في الدولة، والشائعات الجماعية التي تستهدف مجموعة من الناس، والشائعات المجتمعية التي تستهدف المجتمع ککل. وقد أوصت الدراسة بضرورة التوعية الإعلامية بخطورة الشائعات عبر وسائل التواصل الاجتماعي وآثارها على المجتمع من خلال تنظيم المحاضرات والندوات، وتفعيل دور المؤسسات التعليمية والجامعات في توضيح أخطار الشائعات على المجتمع.}, keywords_ar = {الاتجاهات,الشائعات,وسائل التواصل الاجتماعي,الإشباعات,الطلبة الجامعيين}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168376.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168376_84e853612309f21bddbbad6905490f52.pdf} } @article { author = {Ezz Eldin, Samar}, title = {Youth exposure to Corona Virus rumors on social media and its relation with their anxiety levels-Survey Study}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1875-1920}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168381}, abstract = {The research aimed to measure the relationship between youth exposure to Corona Virus rumors on social media and their level of anxiety (high, moderate, and low), it is a descriptive study that was applied using the survey method on a random sample of Egyptian youth from age 18 to 45. The study concluded that (91%) of the sample follow Corona Virus news on social media especially on Facebook, while (62%) highly trust what is posted on Facebook, and (74%) exposed to different types of rumors concerning Corona Virus. Also, there is a correlation between exposing to Covid rumors and the level of anxiety, also there is a correlation between dependency on social media usage and level of anxiety, and there is also statistically significant differences in the level of anxiety and trusting social media. Finally, there is no evidence between how youth deal with rumors and their level of anxiety.}, keywords = {rumors,Corona virus,social media,anxiety}, title_ar = {تعرض الشباب للشائعات حول فيروس کورونا في مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستوى القلق لديهم- دراسة ميدانية}, abstract_ar = {هدف الدراسة الحالية الکشف عن العلاقة المحتملة بين مستويات القلق (عالٍ، متوسط، منخفض) ومعدل التعرض لشائعات کورونا على مواقع التواصل الاجتماعي لدى عينة من الشباب المصري، وهي دراسة وصفية ميدانية جـرى تطبيقهـا باسـتخدام منهـج المسح، حيث طبق مقياس القلق على عينة قوامها (238) من الشباب من سن 18 إلى 45عامًا، وتوصلت الدراسة إلى: أن (91%) من عينة الدراسة يهتمون إلى حد کبير بمتابعة جائحة کورونا عبر مواقع شبکات التواصل الاجتماعي، خاصة على الفيس بوک، وأن (62%) من العينة يثقون إلى حد کبير فيما ينشر على مواقع التواصل الاجتماعي، کما أن (74%) من العينة تعرضوا للشائعات عبر شبکات التواصل الاجتماعي حول جائحة کورونا، کما ثبتت صحة الفرض الأول، وهو وجود علاقة ارتباطية بين معدل التعرض لشائعات کورونا ومستويات القلق لدى الجمهور عينة الدراسة لصالح من تعرضوا للشائعات بدرجات مرتفعة، وثبتت أيضًا صحة الفرض الثاني، وهو وجود علاقة ارتباطية بين معدل الاعتماد على شبکات التواصل الاجتماعي ومستويات القلق، کما ثبتت صحة الفرض الثالث في أن هناک فروقًا دالة في متوسطات درجات القلق لدى الجمهور وفقًا لمتغير معدل الثقة في ما تقدمه شبکات التواصل الاجتماعي، ولم تثبت صحة الفرض الرابع بوجود فروق دالة في درجات القلق طبقًا لأنماط التعامل مع الشائعات.}, keywords_ar = {الشائعات,فيروس کورونا,مواقع التواصل الاجتماعي,مستويات القلق}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168381.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168381_afc1aefef0c42d52be6c0ce9c553deb3.pdf} } @article { author = {Darwish, Abdulhafiez}, title = {A summary of a research entitled "Methods for Arab online Newspapers to Confront the Crisis of Offensive Cartoons of the Prophet Mohammad}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1921-1964}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168387}, abstract = {A summary of a research entitled "Methods for Arab online Newspapers to Confront the Crisis of Offensive Cartoons of the Prophet Mohammad"   By Dr .Abdulhafiez Abdelgawada Darwish Mostafa Assistant Professor of Press Editorial at Taibah University     This study revealed the role of Arab online newspapers in facing the crisis of cartoons that are offensive to the Holy Prophet Mohammad, by monitoring the topics they raised, analyzing the objectives of the press material, and monitoring and analyzing the media standards that Arab online newspapers.   The study used the media survey method, both descriptive and analytical, through the content analysis tool. The study sample consisted of three Arab online newspapers: “Akhbar elyom website”, “ALDostor website” and “Shorouknews website”. As for the period, it extended from October 2020 to the end of December 2020. The study reached several results, including: " Akhbar elyom website " came first in terms of journalistic methods, then "the Algerian newspaper shorouknews website ", then " AlDostor website ".  As for the objectives of the journalistic article, it came in the forefront of "condemnation, then" calling for a position ", then «Explanation». Regarding the contexts employed by Arab online newspapers, the context of “rejection” came first with a percentage (26.48%), then the context of “warning” (16.51%), then the context of “assigning responsibility” at a rate (14.02%), then the context of “political exploitation”. By (9.97%), then the context of “criticism” by (9.66%), then “the context of conflict” by (9.03%), then the context of “cooperation” by (7.48%). As for the values ​​included, the value of “tolerance and community peace” came first with a rate (29.39%), then the value of “respect for religions and sacred things” by (22.81%), then the value of “freedom of responsible expression” by (17.54%), then the value of “acceptance The Other »by (17.11%), then the value of “Advice to follow the prophets “by (13.16%).}, keywords = {offensive cartoons,insulting to religions,Freedom of expression,the Prophet Mohammad,Akhbar elyom website,Jordanian ADostor website,Shorouknews website}, title_ar = {أطر مواجهة الصحف الإلکترونية العربية لأزمة الرسوم المسيئة للرسول محمد( صلى الله عليه وسلم).}, abstract_ar = {استهدفت هذه الدراسة الکشف عن دور الصحف الإلکترونية العربية في مواجهة أزمة الرسوم المسيئة إلى رسولنا الکريم ( صلى الله عليه وسلم)، وذلک من خلال رصد الموضوعات التي طرحتها، وتحليل أهداف المادة الصحفية، ورصد وتحليل الأطر الإعلامية التي اعتمدت عليها الصحف الإلکترونية العربية في معالجة الأخبار المتعلقة بأزمة الرسوم المسيئة. واستخدمت الدراسة منهج المسح الإعلامي بشقيه الوصفي والتحليلي، عن طريق أداة تحليل المضمون، وتمثلت عينة الدراسة في ثلاث صحف إلکترونية عربية هي: «بوابة أخبار اليوم» المصرية، و«موقع جريدة الدستور» الأردنية، و«موقع جريدة الشروق» الجزائرية، أما الفترة الزمنية فامتدت من شهر أکتوبر 2020م إلى نهاية ديسمبر 2020م. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، منها: جاءت «بوابة أخبار اليوم» في المرتبة الأولى من حيث الفنون الصحفية، ثم «موقع جريدة الشروق» "الجزائرية"، ثم «موقع جريدة الدستور»، أما أهداف المادة الصحفية فقد جاء في مقدمتها «الإدانة والاستنکار»، ثم «الدعوة لموقف»، ثم «الشرح والتوضيح». بالنسبة للأطر التي وظّفتها الصحف الإلکترونية العربية، جاء إطار «الرفض» في المرتبة الأولى بنسبة (26.48%)، ثم إطار «التحذير» بنسبة (16.51%)، ثم إطار «إسناد المسئولية» بنسبة (14.02%)، ثم إطار «الاستغلال السياسي» بنسبة (9.97%)، ثم إطار «النقد» بنسبة (9.66%)، ثم «إطار الصراع»، بنسبة (9.03%)، ثم إطار «التعاون» بنسبة (7.48%). وبالنسبة للقيم المتضمنة، فقد جاءت قيمة «التسامح والسلم المجتمعي» في المرتبة الأولى بنسبة (29.39%)، ثم قيمة «احترام الأديان والمقدسات» بنسبة (22.81%)، ثم قيمة «حرية التعبير المسؤولة» بنسبة (17.54%)، ثم قيمة «قبول الآخر» بنسبة (17.11%)، ثم قيمة «الدعوة الاقتداء بالأنبياءوالرسل» بنسبة (13.16%).}, keywords_ar = {الرسوم المسيئة,الإساءة إلى الأديان,حرية التعبير,الرسول محمد ( صلى الله عليه وسلم)}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168387.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168387_ca1a0a2d2cff40d3af1830c0d3e7a8db.pdf} } @article { author = {l Mahdy, Soha}, title = {The communication role & social responsibility ethics of Terrorism incidents photos covering in Egyptian Press}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {1965-2022}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168413}, abstract = {According to Sontag (1977) photographic content of newspapers depict more closely than text, and therefore help real life understanding of events & issues in much better way. This research aims to see how mass communication students identify the Communication role & code of ethics used in photojournalism covering when publishing photos of terrorism incident. Moreover, to explore what is acceptable to be done by or not to be done to ensure the credibility of photos & to protect the newspaper readers, also make a content & semiology analysis of hard seen photos. The research belongs to descriptive researches, depend on social responsibility theory, based on the methodology of the media survey & the questionnaire, conducted on (320) mass communication students. Content analysis for 162 photo belong to explosion of El Darb El Ahmar incident, and New Zealand massacre, from 18February to the second of April. The research found that Egyptian printed & 0n line journalism succeed to applied social responsibility ethics of Terrorism incidents photos, mass communication students realize that photos of terrorism incident tented to protect audience by hiding victim's features & taking photos from far distance, photos reflected the field conflict & the damages there were.}, keywords = {Social responsibility ethics,Terrorism incidents,Photojournalism covering}, title_ar = {الدور الاتصالي ومعايير المسئولية الاجتماعية لنشر صور الحوادث الإرهابية-دراسة تقييمية في إطار نظرية المسئولية الاجتماعية والتحليل الدلالي للصورة}, abstract_ar = {        تمثل الصور الصحفية أحد أبرز الأدوات التي تـــــستخدم في تغطية الأحداث، فهي بمثابة تــــسجيل حي وواقعي للأحداث؛ مما يعطيها مصداقية وتأثيرًا وقدرة إقناعية لدى القُراء، کما أنها تدعم وتُثري المضمون المرافق لها؛ لذا تعتمد الکثير من الصحف والمواقع الإلکترونية وغيرها من وسائل الإعلام على الصورة الفوتوغرافية لتغطية الأحداث الإرهابية لجذب انتباه القارئ واهتمامه.         ويُعد الإرهاب ظاهرة عالمية لا تخص مجتمعًا أو ثقافة بعينها، وقد حازت جرائمه اهتمام وسائل الإعلام بما تبثه من أخبار وصور، وتُعد بمثابة أداة لبث وخلق إطار عام من الخوف والقلق بين المواطنين داخل المجتمع، مما يستوجب معه ضرورة تفعيل المسئولية الاجتماعية لوسائل الإعلام فيما تثبه من رسائل ومضامين تمُثل الصور الفوتوغرافية جزءًا حيويًا منها، کما يجب توجيه الاهتمام لتدريس مناهج المسئولية الاجتماعية لدارسي الإعلام، لتحقيق التوازن والسلم المجتمعي، وبث الشعور بالطمأنينة بين أفراد المواطنين في مواجهة الرعب الذي تتسبب فيه هجمات التنظيمات الإرهابية.         لذا تهدف الدراسة الحالية، من خلال المنهج المسحي على عينة قوامها 320 من طلبة الإعلام، الذين يدرسون مناهج التصوير والتشريعات الإعلامية ومعايير المسئولية الاجتماعية وطرق تطبيقها بوسائل الإعلام، لتقييم الدور الاتصالي الذي تقوم به الصور الصحفية، ومدى مراعاة تطبيق معايير المسئولية الاجتماعية بالصحف ومواقع الصحف الإلکترونية المصرية في تناولها وعرضها لصور الأحداث الإرهابية، متمثلة في الأحداث التي وقعت في الفترة من التاسع عشر من فبراير حتي الثاني من أبريل 2019م، التي شملت: (تفجيرات الدرب الأحمر، وإطلاق النار على المصلين بمسجدي نيوزيلندا)، کما تشمل الدراسة کذلک التحليل الدلالي لنماذج قاسية من الصور الصحفية لتلک الأحداث.}, keywords_ar = {الصور الصحفية,الأحداث الإرهابية,المسئولية الاجتماعية,التحليل الدلالي للصورة}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168413.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168413_44d7e400e5b2a4d7273e66aa0531b3e9.pdf} } @article { author = {Ashry, Asmaa}, title = {University youth's reliance on social networks to raise awareness against extremist ideas: a study on Facebook as a "model}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {2023-2072}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168415}, abstract = {The study aimed to monitor the youth’s dependence on social media networks to raise awareness against extremist ideas. It relied on the analytical and field survey methodology. The content analysis tool included 4 Facebook pages, some of which were awareness-raising and the other broadcast extremist ideas. The electronic survey form in the application was also relied on on an available sample of young people that included (300) young people, and the study reached a number of results, the most important of which are: Facebook represents credibility and confidence among the public, especially the youth group, due to the intensity of youth exposure and their heavy dependence on that site as an awareness-raising platform, characterized by the confidence of the public in general and the youth in particular. Because it provides a free space for publishing, which traditional means such as newspapers and television lack, and the awareness pages against extremist ideas possess full awareness of the danger of the spread of these ideas and their malicious nature and the fundamental harm they can cause in society.}, keywords = {Accreditation,facebook,Youth,Intellectual Awareness,Extreme Ideas}, title_ar = {اعتماد الشباب على شبکات التواصل الاجتماعي في التوعية ضد الأفکار المتطرفة: دراسة على فيسبوک أنموذجًا}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة رصد اعتماد الشباب على شبکات التواصل الاجتماعي في التوعية ضد الأفکار المتطرفة، واعتمدت على منهج المسح بشقيه التحليلي والميداني، فأداة تحليل المضمون شملت (4) صفحات فيسبوک بعضها توعوي والآخر يبث أفکارًا متطرفة، کما تم الاعتماد على استمارة الاستقصاء الإلکترونية في التطبيق على عينة متاحة من الشباب شملت (300) مفردة من الشباب، وقد توصلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمها: يُمثل موقع الفيس بوک مصداقية وثقة عند الجمهور، خاصة فئة الشباب، وذلک بسبب کثافة تعرضهم واعتمادهم بشکل کبير على ذلک الموقع کمنصة إعلامية توعوية، حيث يتميز بثقة الجمهور بشکل عام والشباب بشکل خاص، ولما يوفره من مساحة حرية للنشر تفتقدها الوسائل التقليدية کالصحف والتليفزيون، کما أن صفحات التوعية ضد الأفکار المتطرفة تمتلک الوعي الکامل بخطورة انتشار تلک الأفکار وطبيعتها الخبيثة وما يمکن أن تسببه من أضرار جوهرية في المجتمع.      }, keywords_ar = {الاعتماد,الفيس البوک,الشباب,التوعية الفکرية,الأفکار المتطرفة}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168415.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168415_bc981cc35c09c7e56bb07a7d7f229ee0.pdf} } @article { author = {El- Saman, Hany}, title = {The role of YouTube in raising awareness of the dangers of electronic terrorism- A field study on a sample of yoth from universities in southern Upper Egypt}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {2073-2128}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168416}, abstract = {This study aimed at uncovering the role of Youtube in sensitizing the University students to the dangers of electronic terrorism and to monitor the attitudes of University students in Upper Egypt towards YouTube's processing of the phenomenon of electronic terrorism and the extent to which it is followed by the contents related to it and the motives for their exposure to it and to monitor the impact resulting from their exposure to topics related to electronic terrorism on the YouTube site. Within the descriptive research as it depends on the field survey method, the electronic questionnaire form was used as a tool to collect data and the study assumed the existence of a statistically significant correlation between the rate of exposure of university students to the YouTube site and the degree of their awareness of the dangers of electronic terrorism. The study was conducted on a quota sample of 300 individuals. Universities of southern Upper Egypt through three universities (Aswan University, Sohag University, South Valley University), and it reached several results, the most important of which is that electronic terrorism videos contribute to educating the public about the danger of electronic terrorism, and that YouTube provides realistic solutions for how to survive cyber attacks. Cybersecurity information is always associated with terrorist organizations Its aim is to obtain information, and the most important reason for exposure to videos related to information about electronic terrorism is to protect themselves and their accounts from various hacker attacks.  }, keywords = {cyber terrorism,Cybersecurity,hacking of information,YouTube,Awareness}, title_ar = {دور اليوتيوب في التوعية بمخاطر الإرهاب الإلکتروني- دراسة ميدانية على عينة من شباب جامعات جنوب الصعيد}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة الکشف عن دور اليوتيوب في توعية الشباب الجامعي بمخاطر الإرهاب الإلکتروني، ورصد اتجاهات الشباب الجامعي في صعيد مصر نحو معالجة اليوتيوب لظاهرة الإرهاب الإلکتروني، ومدى متابعته للمضامين المتعلقة به، ودوافع تعرضهم لها، ورصد التأثيرات الناجمة عن تعرضهم للموضوعات المتعلقة بالإرهاب الإلکتروني على موقع اليوتيوب، وتندرج هذه الدراسة ضمن البحوث الوصفية، کما تعتمد على منهج المسح الميداني، وتم استخدام استمارة الاستبيان الإلکترونية کأداة لجمع البيانات، وافترضت الدراسة وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين معدل تعرض الشباب الجامعي عينة الدراسة لموقع اليوتيوب ودرجة وعيهم بمخاطر الإرهاب الإلکتروني، وأجريت الدراسة على عينة حصصية قدرها 300 مفردة من شباب جامعات جنوب الصعيد من خلال ثلاث جامعات هي: (جامعة أسوان، وجامعة سوهاج، وجامعة جنوب الوادي)، وتوصلت إلى عدة نتائج، أهمها: أن فيديوهات الإرهاب الإلکتروني تسهم في توعية الجمهور بخطورة الإرهاب الإلکتروني، وأن اليوتيوب يقدم حلولًا واقعية لکيفية النجاة من هجمات القراصنة الإلکترونية، کما أن اختراق معلومات الأمن السيبراني مرتبط دائمًا بمنظمات إرهابية هدفها الحصول على المعلومات، وجاءت أهم أسباب التعرض للفيديوهات المتعلقة بمعلومات حول الإرهاب الإلکتروني لحماية أنفسهم وحساباتهم من هجمات الهاکرز المختلفة.}, keywords_ar = {الإرهاب الإلکتروني,الأمن السيبراني,اختراق المعلومات,اليوتيوب,الوعي}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168416.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168416_8d30d2f6c192ca908e3fcdce1cb0f06e.pdf} } @article { author = {Elsaeed, Hanady}, title = {Towards a strategy to combat terrorism and extremist thinking considering the social and security responsibility of the media}, journal = {Journal of Mass Communication Research "JMCR"}, volume = {57}, number = {4}, pages = {2129-2178}, year = {2021}, publisher = {Al-Azhar University, Faculty of Mass Communication.}, issn = {1110-9297}, eissn = {2682-292X}, doi = {10.21608/jsb.2021.168418}, abstract = {The study aimed to assess the extent of the media’s commitment to social and security responsibility in guiding and educating the public about the dangers of terrorist groups and ideological extremism, identifying indirect forms of terrorist group propaganda through the media, and studying how terrorist groups use the Islamic religion as a cover to justify their crimes and promote them in the media. Determining the responsibility of the media in correcting the image of Islam as the religion of peace for all worlds and exposing the true face of terrorism. Finally, the study presented a comprehensive media strategy to combat terrorism and extremist ideology in a way that preserves security and achieves peaceful coexistence. The study sample consisted of 160 academic and professional experts in the field of media and security agencies. The results of the study indicated that the media has sometimes turned into a catalyst for terrorism and a tool to serve its demands through continuous coverage of its crimes, and most media outlets were quick to achieve a media scoop at the expense of accuracy, and terrorist groups used religious slogans to justify their crimes and promote them in the media, and armed groups used media coverage to reinforce their beliefs and pass Their demands, justify their motives, and recruit youth, misleading the security services.}, keywords = {Media Strategy,Terrorism and Extremism,Correcting the image of Islam,The Social and Security Responsibility of the Media}, title_ar = {نحو استراتيجية إعلامية لمکافحة الإرهاب والفکر المتطرف في ضوء المسئولية الاجتماعية والأمنية لوسائل الإعلام}, abstract_ar = {     هدفت الدراسة إلى تقييم مدى التزام وسائل الإعلام بالمسئولية الاجتماعية والأمنية في توجية وتوعية الرأي العام بمخاطر الجماعات الإرهابية والتطرف الفکري، وتحديد أشکال الدعاية غير المباشرة للجماعات الإرهابية عن طريق وسائل الإعلام، ودراسة کيفية استخدام الجماعات الإرهابية الدين الإسلامي کستار لتبرير جرائمهم وترويجها إعلاميًّا، کما هدفت إلى تحديد مسئولية الإعلام في تصحيح صورة الإسلام کونه دين السلام للعالمين کافة، وفضح الوجه الحقيقي للإرهاب، وأخيرًا قدمت الدراسة استراتيجية إعلامية شاملة لمکافحة الإرهاب والفکر المتطرف بما يحفظ الأمن ويحقق التعايش السِّلمي، وتکونت عينة الدراسة من 160 خبيرًا أکاديميًّا ومهنيًّا في مجال الإعلام والأجهزة الأمنية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن الإعلام بات أحيانًا محفزًا للإرهاب وأداة لخدمة مطالبه من خلال التغطية المتواصلة لجرائمه، ومن خلال مسارعة معظم وسائل الإعلام لتحقيق السبق الإعلامي على حساب الدقة، کما استخدمت الجماعات الإرهابية الشعارات الدينية لتبرير جرائمها وترويجها إعلاميًّا، کما استغلت الجماعات المسلحة التغطية الإعلامية في تعزيز معتقداتها، وتمرير مطالبها، وتبرير دوافعها، وتجنيد أتباعها، وتضليل الأجهزة الأمنية.}, keywords_ar = {الاستراتيجية الإعلامية,الإرهاب واالتطرف,تصحيح صورة الإسلام,المسئولية الاجتماعية والأمنية للإعلام}, url = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168418.html}, eprint = {https://jsb.journals.ekb.eg/article_168418_b6427569a7e7e4d75d4ad46a25a265a1.pdf} }