جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701The future of journalists in the age of artificial intelligence
(Robot journalism model)مستقبل الصحفيين في عصر الذکاء الاصطناعي (صحافة الروبوت نموذجًا)1673170218917010.21608/jsb.2021.189170ARأسماءمحمد مصطفى عرامأستاذ الصحافة المساعد بکلية الإعلام وتکنولوجيا الاتصال- قنا- جامعة جنوب الواديJournal Article20210814The journalistic robot industry represents a real challenge to most jobs in media organizations, robot journalism has become a reality that cannot be ignored or underestimated, the function of the robot is one of the techniques of artificial intelligence. Therefore, the study aims to conceptualize the future of journalists in the age of artificial intelligence technology, and the study reached the control of robots in many other professions and industries, including press institutions, as confirmed by the study that the robot moves the event and stop reporters coverage. Therefore, training courses for Egyptian newspaper workers should be done with a compulsory system for all employees of press institutions to develop their competence to use artificial intelligence technologies because this represents a real challenge for journalists who must work to develop their skills to adapt to the new environment in the age of Artificial Intelligence technology.تمثل صناعة الروبوت الصحفي تحديًا حقيقيًّا لمعظم الوظائف في المؤسسات الإعلامية؛ فباتت صحافة الروبوت واقعًا لا يمکن تجاهله أو التقليل من أهميتها، فصحافة الروبوت تعد واحدة من تقنيات الذکاء الاصطناعي؛ لذا سعت هذه الدراسة إلى وضع تصور لمستقبل الصحفيين في عصر تقنية الذکاء الاصطناعي، وتوصلت الدراسة إلى سيطرة الروبوتات على العديد من المهن والصناعات الأخرى، من ضمنها المؤسسات الصحفية، کما أکدت الدراسة بأن يقوم الروبوت بنقل الحدث وتوقف المراسلين عن التغطية؛ لذلک يجب عمل دورات تدريبية للعاملين بالصحف المصرية على أن يکون ذلک بنظام إجباري لکل العاملين بالمؤسسات الصحفية؛ لتطوير کفاءتهم لاستخدام تقنيات الذکاء الاصطناعي؛ لأن ذلک يمثل تحديًا حقيقيًّا للصحفيين يحتم عليهم العمل على تطوير مهاراتهم للتأقلم مع البيئة الجديدة في عصر تکنولوجيا الذکاء الاصطناعي.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189170_03e1b678d104d5a57ddc3ad7d38cc077.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Semiotic analysis of corona pandemic images on news sites
"A comparative Study between the German DW and the French France 24 sites in Its Arabic-speaking version"التحليل السيميولوجي لصور جائحة کورونا في المواقع الإخبارية "دراسة مقارنة بين موقعي DW الألماني وFrance 24 الفرنسي في نسختهما الناطقة بالعربية"1703176418917210.21608/jsb.2021.189172ARنشوييوسف أمين اللواتيالأستاذ المساعد ورئيس قسم الصحافة بأکاديمية أخبار اليوم.Journal Article20210814The study aims to analyze images related to the Corona pandemic in news websites, by applying to the German DW and France 24 websites in their Arabic-speaking versions, using the semiological analysis tool, to reveal the different connotations of the published images, and analyzing the iconographic functions of the images represented by tools. People, things and time, and their use in the photo coverage of the Corona virus crisis, on the news sites under study, in addition to the content analysis tool to extract quantitative indicators; By monitoring and analyzing the sources of images, their patterns and areas of coverage of the images, to answer the questions of the study. <br /> The study found that the two news websites under study differed regarding the source of the published photos, so that the French news agency (AFP) ranked first, as well as in the areas of dealing with the pandemic. Precautionary measures in this regard and the role of the media in highlighting this, and finally about the patterns of images used in the photo coverage of the Corona Virus pandemic, so that the objective image prevailed, The semiotic models were taken advantage of in analyzing the images, by revealing the iconic functions in the images, and their implications in interpreting the relationship between the aspects of coverage at the specific and implicit levels, and the tools were predominant in the mask, due to the importance of the media’s role in awareness, and about the special iconographic functions. In terms of people, the "public leadership personalities" prevailed to focus on the role of the state through the statements of presidents, and the researcher presented a qualitative analysis based on the semiotic analysis of images with a detailed analysis of a model from each of the coverage axes in each of the two study sites, and dealt with the most prominent iconic functions in The image to be analyzed in terms of the fine message and the implicit message, in addition to describing the image, and its body language.هدفت الدراسة إلى تحليل الصور المتعلقة بجائحة کورونا في المواقع الإخبارية، وذلک بالتطبيق على موقعي DW الألماني وFrance 24 الفرنسي في نسختهما الناطقة بالعربية، باستخدام أداة التحليل السيميولوجي؛ بهدف الکشف عن الدلالات المختلفة للصور المنشورة، وتحليل الرسالة التشکيلية للصورة، وتحليل الدوال الأيقونية للصور المتمثلة في الأدوات والأشخاص والأشياء والزمن، وتوظيفها في التغطية المصورة لأزمة فيروس کورونا، بالمواقع الإخبارية محل الدراسة، بجانب أداة تحليل المضمون لاستخلاص مؤشرات کمية؛ من خلال رصد وتحليل مصادر الصور وأنماطها ومجالات تناول التغطية المصورة، وذلک بهدف الإجابة عن تساؤلات الدراسة.<br /> وتوصلت الدراسة إلى اختلاف الموقعين الإخباريين محل الدراسة فيما يتعلق بمصدر الصور المنشورة، بحيث تصدرت وکالة الأنباء الفرنسية (أ.ف.ب) المرتبة الأولى، وکذلک في مجالات تناول الجائحة وکانت الأولوية للمجال الطبي، يليه السياسي بما يتناسب مع طبيعة الجائحة، ويتناسب حاجة الساسة لاتخاذ إجراءات احترازية بشأنها ودور وسائل الإعلام في إبراز ذلک، وأخيرًا فيما يتعلق بأنماط الصور المستخدمة في التغطية المصورة لجائحة فيروس کورونا بحيث کانت الصورة الموضوعية هي الغالبة، وتمت الاستفادة من النماذج السيميائية في تحليل الصور، عن طريق الکشف عن الدوال الأيقونية في الصور، ومدلولاتها في تفسير العلاقة بين جوانب التغطية على المستويين التعييني والتضميني، وقد کانت الغلبة في الأدوات للکمامة، وذلک نظرًا لأهمية دور الإعلام في التوعية، وفيما يتعلق بالدوال الأيقونية الخاصة بالأشخاص فقد کانت الغلبة لـ "الشخصيات القيادية العامة" للترکيز على دور الدولة من خلال تصريحات الرؤساء، وقدمت الباحثة تحليلًا کيفيًا بالاعتماد على التحليل السيميائي للصور مع تحليل تفصيلي لنموذج من کل محور من محاور التغطية في کل موقع من موقعي الدراسة، وتناول الدوال الأيقونية الأبرز في الصورة المراد تحليلها من حيث الرسالة التشکيلية والرسالة التضمينية إلى جانب تقديم وصف للصورة، ولغة الجسد بها.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189172_0592e812287be0e945eac9573e983379.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Strategies for Combating cybercrimes in the Information Age in support of Egypt's 2030 vision: A prospective studyاستراتيجيات مکافحة الجرائم الإلکترونية في العصر المعلوماتي تعزيزًا لرؤية مصر 2030: دراسة استشرافية1765180818984910.21608/jsb.2021.189849ARأميرةمحمد محمد سيد أحمدأستاذ الصحافة المساعد- کلية الآداب- جامعة دمياط.Journal Article20210817In this study, a strategy has been developed for cybercrimes prevention. Many aspects have been considered in the strategy and they can be applied at different levels. In addition to protecting society from rumors, and misinformation on social media, the strategy aims to ensure the integrity of the work of different public sectors by ensuring their security from any intrusions which will enhance the maintenance of national security. <br />By exploring the views of experts and specialists through three different rounds using a Delphi method and a strategic planning method, the study concluded the following: First, there are many reasons and methods for the spread of cybercrimes. Second, because of the cybercrimes, there are a variety of threats on social, political, security, and economic levels. Third, many mechanisms are proposed to reduce the risks and spread of such crimes, maintain infrastructure security and social safety. These mechanisms range from legal, security, technology, media, education mechanisms to effective international collaboration.سعت الدراسة لوضع رؤية استراتيجية نموذجية متکاملة لمکافحة الجرائم الإلکترونية من زوايا مختلفة يمکن تطبيقها على کافة المستويات، والتي من شأنها حماية المجتمع من الشائعات والأخبار المضللة المثارة على مواقع التواصل الاجتماعي، وتأمين سلامة عمل قطاعات الدولة المختلفة من خلال تحقيق الأمن لها من أي اختراقات وتعزيز الحفاظ على الأمن القومي -من خلال استطلاع آراء الخبراء والمتخصصين- عبر ثلاث جولات مختلفة بتطبيق أسلوب دليفي، وأسلوب التخطيط الاستراتيجي، وتوصلت الدراسة إلى: تعدد أسباب وأساليب انتشار تلک الجرائم، وتنوع تهديداتها على الأصعدة الاجتماعية والسياسية والأمنية والاقتصادية، کما تعددت الآليات المقترحة ما بين الآليات القانونية والأمنية والتقنية والإعلامية والتربوية والتعليمية، والفنية والدولية للحد من مخاطر وانتشار تلک الجرائم والحفاظ على الأمن السيبراني، وسلامة المجتمع وشبکات البنية الحيوية التحتية وتدعيمها بکل وسائل الأمن والحماية. https://jsb.journals.ekb.eg/article_189849_bb77b675abac58e5b11f9ddaf06575d0.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Universities students use for expressive symbols (Emoji) in social network site (face book) and it's reflection on perceiving the quality of the virtual friendshipاستخدام طلبة الجامعات للرموز التعبيرية (الايموجي) بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوک وانعکاسه على إدراک جودة الصداقة الافتراضية1809186418917310.21608/jsb.2021.189173ARاحمدعبد الکافي عبد الفتاح عبد الکافيأستاذ الصحافة المساعد بقسم الإعلام التربوي– کلية التربية النوعية– جامعة المنياJournal Article20210814<strong> Universities students use expressive symbols (Emoji) in social network sites (Facebook) and it's a reflection on perceiving the quality of the virtual friendship < /strong> <br /><strong>Goals of the study: </strong> <br /><strong>This study aims at Universities students use for expressive symbols (Emoji) in social network sites (Facebook) and it's a reflection on perceiving the quality of the virtual friendship < /strong> <br /><strong>Type and method of the study:</strong> <br /><strong>This study belongs to the descriptive ones and uses the method of sampling survey </strong> <br /><strong>The sample:</strong> <br /><strong>The researcher applied his study on a random sample of (400) items from fourth-graders in the department of educational information at faculty of specific education –Minia university as much like (100) respondents. </strong> <br /><strong>Tools of the study: </strong> <br /><strong>1) A paper questionnaire </strong> <br /><strong>2) A scale of the quality of virtual friendship prepared by the researcher.</strong> <br /><strong>The most important findings:</strong> <br /><strong>* There is a statistically significant direct correlation between students' use of expressive symbols (Emoji) at social network sites (Facebook) and the perception of the virtual friendship quality. </strong> <br /><strong>* There is a statistically significant direct correlation between students' use of expressive symbols (Emoji) at social network sites (Facebook) and their interaction with their posts. <br /></strong></strong></strong>هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام طلبة الجامعات للرموز التعبيرية (الايموجي) بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوک وانعکاسه على إدراک جودة الصداقة الافتراضية.<br /> <strong>نوع ومنهج الدراسة:</strong><br /> تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واستخدمت منهج المسح بالعينة.<br /> <strong>العينة:</strong><br /> طبق الباحث دراسته على عينة عشوائية قوامها (400) مفردة من طلاب الفرق الأربعة بقسم الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية- جامعة المنيا بواقع کل فرقة (100) مفردة.<br /> <strong>أدوات الدراسة: </strong><br /> 1- صحيفة الاستبيان الورقية.<br /> <strong>2- </strong>مقياس جودة الصداقة الافتراضية من إعداد الباحث.<br /> <strong>أهم النتائج:</strong><br /> <br /> وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين استخدام الطلاب للرموز التعبيرية (الايموجي) بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوک وإدراک جودة الصداقة الافتراضية.<br /> وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين استخدام الطلاب للرموز التعبيرية (الايموجي) بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوک وتفاعلهم مع منشوراتهم.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189173_a1900d9dc654f9bca31739b4317069c6.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701The semiotic analysis of the tourism advertising image in the Egyptian electronic newspapersالتحليل السيميولوجي للصورة الإعلانية السياحية في الصحف الإلکترونية المصرية1865190218917410.21608/jsb.2021.189174ARسارةعبد الفتاح السيدمدرس العلاقات العامة والإعلان- کلية الدراسات الإسلامية والعربية- جامعة الأزهرJournal Article20210814 The study aimed to identify the indications contained in the advertising pictures of tourism in the Egyptian electronic newspapers by analyzing them semiological analysis, and this study belongs to the qualitative studies, and it relied on the qualitative approach and used the semiological method, and the sample of the study was determined in the advertisements published on the website of two newspapers: News Today and the seventh day, during a period of time starting from 1/2/2021 and ending on 1/4/2021. The results of the study concluded that the advertisements under study used classical Arabic in their messages, and most of the advertising images came in the form of a rectangle, and the camera movement in all the advertising images was constant, as well as the advertising images varied in terms of the type of shot, where the medium and long shot was used including It serves the goals of the advertisement, and the image in most advertisements came with the normal angle of confrontation, and used backgrounds and colors of different types and connotations, Positions, movements, and gestures have been used extensively in order to arouse the recipient’s interest and persuade him to visit the Egyptian tourist security. Most of the tourist advertisements under study have used prominent personalities, which are considered a persuasive method that makes the recipient follow behind his favorite personality. Attracting him towards visiting Egyptian tourist places and the tourist advertising image in question focused on several types of tourism in Egypt, which are cultural tourism, medical tourism, and recreational tourism.هدفت الدراسة إلى التعرف على الدلالات المتضمنة في الصور الإعلانية السياحية في الصحف الإلکترونية المصرية من خلال تحليلها تحليلًا سيميولوجيًّا، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات النوعية، وقد اعتمدت على المنهج الکيفي واستخدمت الأسلوب السيميولوجي، وتحددت عينة الدراسة في الإعلانات المنشورة على الموقع الإلکتروني لصحيفتين، هما: أخبار اليوم واليوم السابع، خلال فترة زمنية بدأت من 1/2/2021 وتنتهي في 1/4/2021. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن الإعلانات محل الدراسة استخدمت اللغة العربية الفصحى في رسائلها، وجاءت أغلب الصور الإعلانية على شکل مستطيل، کما أن حرکة الکاميرا في جميع الصور الإعلانية کانت ثابتة، کذلک تنوعت الصور الإعلانية من حيث نوع اللقطة، حيث استخدمت اللقطة متوسطة القرب والطويلة بما يخدم أهداف الإعلان، کما أن الصورة في أغلب الإعلانات جاءت بزاوية المواجهة العادية، واستخدمت الخلفيات والألوان باختلاف أنواعها ودلالاتها، وقد وظفت الوضعيات والحرکات والإيماءات بشکل کبير في سبيل إثارة اهتمام المتلقي وإقناعه بزيارة الأماکن السياحية المصرية، وقد استعانت معظم الإعلانات السياحية محل الدراسة بالشخصيات البارزة، والتي تعتبر طريقة إقناعية تجعل المتلقي ينقاد وراء شخصيته المفضلة، حيث تم توظيف الشخصية البارزة کاستراتيجية استدلالية تحاول الغوص في نفسية المتلقي وجذبه نحو زيارة الأماکن السياحية المصرية، کما رکزت الصورة الإعلانية السياحية محل الدراسة على عدة أنواع من السياحة في مصر وهي: السياحة الثقافية، والسياحة العلاجية، والسياحة الترفيهية.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189174_fe230ab6d984db4e4246e0842fa8f2c4.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701The strategies of the Egyptian press institutions in employing their digital platforms on social media to confront the platforms of terrorist organizationsإستراتيجيات المؤسسات الصحفية المصرية في توظيف منصاتها الرقمية على مواقع التواصل الاجتماعي في مواجهة منصات التنظيمات الإرهابية1903194018917510.21608/jsb.2021.189175ARفيروزعبد الحميد جابرباحثة بقسم الإعلام والعلاقات مديرية أمن القليوبية – وزارة الداخليةJournal Article20210814The study sought to know the impact of the digital terrorist platforms on social media sites on the Egyptian press institutions' attitudes towards developing strategies and using different materials to confront them and fight the ideas that these pages spread and refute the rumors using the survey method by applying a questionnaire form on a sample of 91 individuals working in The electronic portal and the specialists in management and publishing in the electronic pages of the social media platforms in Akhbar Al-Youm and Al-Youm newspaper, the study reached a set of results, the most important of which are: - The first reason for creating electronic platforms on social networking sites for study newspapers was to keep pace with technological development and progress by 89% and the degree of response is 19.5 % This is explained by the fact that the element of competition always forces press institutions to keep pace with the technological development and the rapid change in the preferences and interests of readers requires them to keep pace, immediately followed by fighting rumors spread on the Internet. With how these platforms reach the minds of readers and fight them, in addition to the diversity of the press materials provided to reach the largest number of readers and users, in addition to the presence of statistically significant differences in the degree of seriousness of the institutions under study in facing rumors according to the type of newspaper, at a level of significance of 0.05 and the differences in favor of Al-Youm Alsabea newspaper with the highest average salary.سعت الدراسة إلى معرفة تأثير المنصات الإرهابية الرقمية على مواقع التواصل الاجتماعي على اتجاهات المؤسسات الصحفية المصرية نحو وضع إستراتيجيات واستخدام مواد مختلفة لمواجهتها، ومحاربة الأفکار التي تبثها تلک الصفحات، ودحض الشائعات، مستخدمة منهج المسح، من خلال تطبيق استمارة استبيان على عينة قوامها (91 مفردة) من العاملين في البوابة الإلکترونية جريدتي "أخبار اليوم" و"اليوم السابع"، والمختصين بالإدارة والنشر في الصفحات الإلکترونية على منصات التواصل الاجتماعي التابعة للجريدتين، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن السبب الأول لإنشاء منصات إلکترونية على مواقع التواصل الاجتماعي لصحف الدراسة کان مواکبة التطور والتقدم التکنولوجي بنسبة 89% ودرجة استجابة 19.5%، ويفسر ذلک أن عنصر المنافسة يفرض دائمًا على المؤسسات الصحفية مواکبة التطور التکنولوجي، والتغير السريع في تفضيلات القرَّاء واهتماماتهم يفرض عليها المواکبة، يليه مباشرة محاربة الشائعات المنتشرة على الإنترنت، وأثبتت النتائج أن المتطلبات الضرورية التي يجب توفرها في أي إستراتيجية تقدم الصحف على تنفيذها لمحاربة تلک المنصات هي: الاهتمام بالوسائل التي تصل بها تلک المنصات إلى عقول القرَّاء ومحاربتها، إضافة إلى التنوع في المواد الصحفية المقدمة للوصول إلى أکبر قدر من القرَّاء والمستخدمين، کذلک توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة جدية المؤسسات محل الدراسة في مواجهة الشائعات وفقًا لنوع الصحيفة، وذلک عند مستوى معنوية 0.05، والفروق لصالح جريدة اليوم السابع التي لها أعلى متوسط رتبي.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189175_a45774e2d32fbcd2d0ad8d5e2d9e2665.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Villagers Use of Social Websites and Its Impact on Familiar Relations "A Field Study"استخدام الريفيات العاملات لمواقع التواصل الاجتماعي وأثره على العلاقات الأسرية "دراسة ميدانية"1941199018917710.21608/jsb.2021.189177ARاسراءسامي فهمي أحمدباحثة ماجستير بقسم الإعلام – کلية الآداب – جامعة المنصورةJournal Article20210815The study aims to identify the extent to which working rural women use social networking sites and the motives behind this use, whether utilitarian or ritual motives, and the satisfaction achieved from it and to identify the degree of influence of social networking sites on the patterns of family relationships. <br />The study sample consisted of 400 female rural workers who use social networking sites from different social and scientific levels and from various governmental and private jobs and entrepreneurship, The study sample was chosen from two different governorates, but they represent the governorates of the Republic, and they are (200) individuals from Sharkia Governorate because they represent Lower Egypt and (200) individuals from Minya Governorate because they represent Upper Egypt. <br />This study belongs to the category of field descriptive studies, which aim to describe the phenomenon and identify the tools through which it is possible to employ the answer to the questions posed through the media survey method, as this method is one of the most appropriate scientific methods suitable for this study. <br />Our study also relied on a questionnaire as a tool for data collection, and the study reached several results, the most important of which are: • The motives of working rural women's use of social networking sites is for the purpose of communicating with friends and entertainment. • The results indicated that working rural women resort to social networking sites to satisfy their desire to obtain information that benefits them, and for shopping and work.لقد تمحورت الدراسة في التعرف على أثر استخدام المرأة الريفية العاملة لمواقع التواصل الاجتماعي على علاقتها بأسرتها، من خلال دراسة عينة من النساء الريفيات العاملات.<br /> وتنتمي هذه الدراسة إلى فئة الدراسات الوصفية الميدانية، والتي تهدف إلى وصف الظاهرة وتحديد الأدوات التي يمکن من خلالها توظيف الإجابة عن التساؤلات المطروحة من خلال منهج المسح الإعلامي،إذ يعد هذا المنهج من أنسب المناهج العلمية ملاءمة لهذه الدراسة.<br /> وقد تمثل مجتمع الدراسة في المرأة الريفية العاملة في المجتمع المصري.<br /> وقد تم الاعتماد في دراستنا هذه على أداة الاستبانة کأداة لجمع البيانات من المبحوثات، لعينة قوامها 400 مفردة من النساء الريفيات العاملات في المجتمع المصري، حيث تم تقسيم الاستمارة إلى خمسة محاور: <strong>المحور الأول:</strong> بيانات أولية وتتعلق بأسئلة الحالة عن المبحوثة، و<strong>الثاني</strong>: فيتکون من أسئلة تدور حول علاقة المبحوثات بمواقع التواصل الاجتماعي، أما<strong> الثالث:</strong> يتعلق بالکشف عن دوافع استخدام المرأة الريفية العاملة لمواقع التواصل الاجتماعي،<strong> والرابع:</strong> يتعلق بالکشف عن الإشباعات المتحققة من وراء استخدام مواقع التواصل الاجتماعي،وأخيرًا<strong> المحور الخامس:</strong> يتناول الکشف عن مدى انعکاس استخدام المرأة الريفية العاملة لمواقع التواصل الاجتماعي على علاقاتها الأسرية.<br /> وبعد إجراء الباحثة الدراسة الميدانية واستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة، توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج أهمها:<br /> <br /> دوافع استخدام المرأة الريفية العاملة لمواقع التواصل الاجتماعي هو لغرض التواصل مع الأصدقاء والترفيه.<br /> أشارت النتائج أن المرأة الريفية العاملة تلجأ لمواقع التواصل الاجتماعي لإشباع رغبتها بالحصول على المعلومات التي تفيدها، ولأجل التسوق والعمل.<br /> ويظهر من خلال النتائج أنه يوجد انعکاس کبير على علاقة المرأة بأسرتها، والتي تجمع بين الإيجاب والسلب، فمن الجزء الإيجابي أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي جعل التواصل سهلًا مع أفراد الأسرة المقيمين بعيدًا عن بعضهم البعض بالتالي تقوية علاقاتهم، ومن الجزء السلبي هو أن حضورهم في التجمعات العائلية بدأ يقل بسبب استخدامهن لمواقع التواصل الاجتماعي.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189177_3c130794fb8293e1f88972796de81e7c.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701The role of media campaigns to enhance media awareness among young people in combating drugs: the Nibras program as an exampleدور الحملات الإعلامية لتعزيز الوعي الإعلامي لدى الشباب في مکافحة المخدرات: برنامج نبراس نموذجًا1991203418917910.21608/jsb.2021.189179ARرائدعلي عبد الرحمن العمرودباحث في کلية العلوم الاجتماعية بجامعة أم القرى- مکة المکرمةJournal Article20210815This study attempted to identify the media campaigns provided by the Ministry of Interior in the field of drug control, to identify the most important educational information provided by the program, and its contribution to limiting the spread of drugs, as well as to know the most important effects resulting from their dependence on it. This study belongs to descriptive studies and research, and it relied on the survey method. The study was applied to a simple random sample of 280 individuals according to their demographic characteristics. The sample was limited to young people visiting cafes in Jeddah governorate. The information provided by (16.4%), and looking for a benefit or information related to drug control by (12.4%), and then guide me to new ways to prevent bad friends amounted to (11.6%). While (SMS over the phone) came in the first place among the communication activities. And in second place (posting on social media). And in third place (publishing on various media). As for the fourth place (press releases issued by the ministry), (50.8%) of the respondents follow the Nibras program, and the results also showed that the Nibras program contributed to increasing the respondents' information in raising awareness against drugs by 54%, and 59.2% Satisfied with the Nibras program as a source for awareness-raising. <br /> حاولت الدراسة التعرف على الحملات الإعلامية التي تقدمها وزارة الداخلية في مجال مکافحة المخدرات، والتعرف على أهم المعلومات التوعوية التي يقدمها برنامج "نبراس"، ومساهمته في الحد من انتشار المخدرات، فضلًا عن معرفة أهم التأثيرات الناتجة عن اعتمادهم عليه.<br /> وتنتمي هذه الدراسة إلى حقل البحوث الوصفية، واعتمدت على منهج المسح، وطبقت على عينة عشوائية بسيطة قوامها (280) مفردة وفقًا لخصائصهم الديموغرافية، واقتصرت العينة على الشباب مرتادي المقاهي بمحافظة جدة، وتوصلت إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن أسباب متابعة المبحوثين للحملات الإعلامية تمثلت في المعلومات المقدمة بنسبة مئوية بلغت (16.4٪)، وبحثًا عن فائدة أو معلومة متعلقة بمکافحة المخدرات بنسبة بلغت (12.4٪)، ومن ثم ترشدني إلى طرق جديدة للوقاية من أصدقاء السوء بنسبة (11.6٪)، في حين أن (الرسائل القصيرة عبر الهاتف) جاءت في المرتبة الأولى من بين الأنشطة الاتصالية، وفي المرتبة الثانية (النشر على مواقع التواصل الاجتماعي)، وفي المرتبة الثالثة (النشر على وسائل الإعلام المختلفة)، أما في المرتبة الرابعة فجاءت (البيانات الصحفية التي تصدرها الوزارة)، وأن (50.8%) من المبحوثين يتابعون برنامج "نبراس"، کما أظهرت النتائج أن برنامج "نبراس" أسهم في زيادة معلومات المبحوثين في التوعية ضد المخدرات بنسبة (54%)، وأن نسبة (59.2%) راضون عن البرنامج کمصدر للحصول على التوعية.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189179_da518ff159b740de7f401f2df3393d3e.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Media in Saudi Arabia: The Challenge for Female Journalistsالتحديات التي تواجهها الصحفيات السعوديات في الاعلام2035207418918110.21608/jsb.2021.189181ARخلودالجعيدأستاذ مساعد بقسم الإعلام کلية الاداب و العلوم الانسانية جامعة الحدود الشماليةJournal Article20210815This study explores the role of women journalists in Saudi Arabia and provides more understanding of the challenges and barriers that working in the media presents for them. The social changes that are taking place may not fit well with a more conservative society, but female journalists are showing that they have been facing up to these challenges. <br />Using a qualitative approach, this study sought to elicit the perceptions of a range of women working in the media and also interviewed male editors to gain their perspective on females working in their domain. <br />The study revealed that the women chose journalism as a career because it was an area in which they excelled and which they very much enjoyed, despite numerous challenges they encountered. Although they had faced disapproval from family initially, they managed to win over parents and husbands once they started to have their work published. In more recent years the universities have been establishing media and communication courses for women and this is giving more support to journalism being a career choice. Nevertheless, it was clear that women were restricted by their gender in having access to influential chief editor positions, which were reserved for males. <br />It was also found that the male editors approved of women working in journalism and spoke highly of the quality of their work. However, this may also be because the women open up the readership of newspapers by writing articles targeting other women and thus increase sales.تستکشف هذه الدراسة دور الصحفيات في المملکة العربية السعودية، وتوفر فهمًا أکبر للتحديات والعقبات التي يمثلها العمل في وسائل الإعلام بالنسبة لهن. قد لا تتناسب التغييرات الاجتماعية التي تحدث بشکل جيد مع مجتمع أکثر تحفظًا، لکن الصحفيات يظهرن أنهن يواجهن هذه التحديات.<br /> واستخدمت هذه الدراسة المنهج النوعي؛ حيث سعت لاستنباط تصورات مجموعة من النساء العاملات في وسائل الإعلام، وأجرت أيضًا مقابلات مع المحررين الذکور لمعرفة وجهة نظرهم حول الإناث العاملات في مجالهم.<br /> کشفت الدراسة أن النساء اخترن الصحافة کمهنة؛ لأنها کانت مجالًا تفوّقن فيه واستمتعن به کثيرًا، على الرغم من التحديات العديدة التي واجهتها. وأيضًا بالرغم من أنَّهنَّ واجهن رفض الأسرة في البداية، إلا أنَّهنَّ تمکنّ من کسب الوالدين والأزواج بمجرد أن بدأن في نشر إعمالهن في السنوات الأخيرة، وقد أقامت الجامعات دورات للإعلام والاتصال للنساء؛ وهذا يعطي مزيدًا من الدعم للصحافة کونها اختيارًا وظيفيًّا، ومع ذلک، کان من الواضح أن النساء مقيدات بنوع جنسهن في الوصول إلى مناصب رؤساء التحرير المؤثرة، والتي کانت مخصصة للذکور.<br /> کما تبين أن المحررين الذکور أيدوا عمل المرأة في الصحافة وأشادوا بنجاحها، وقد يکون هذا بسبب استخدام النساء الصحفيات مواضيع تخص المرأة في عناوين الصحف وفي کتاباتهنَّ بهدف زيادة المبيعات.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189181_c59656811b690fb876f792cff97b499d.pdfجامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929758420210701Nostalgia from the Perspective of Intertextuality in the Newspaper Coverage:
The Case of Prince Harry and Meghan Markle"النوستالجيا" في تغطية الصحف: دراسة حالة على الأمير هاري وميغان مارکل فى اطار نظرية التناص2075209218918010.21608/jsb.2021.189180ARفداءمحمدمدرس بقسم الصحافة، کلية الإعلام/ جامعة الأهرام الکنديةJournal Article20210815This study examines the journalist’s discursive practices of nostalgia to understand how the newspapers can connect the present with the past lending the past shadows on the present events. <br />While the study adopts the intertextuality theory, it applies the textual analysis method to analyze the newspaper coverage of Prince Harry and his wife Meghan Markle regarding their decision to leave their senior royal status in the family and regarding their interview with Oprah Winfrey. It aims at discovering the nostalgia in this coverage. <br /> The study will question the amount of coverage that included nostalgia trying to figure out whether the media reflects the past and shapes the public opinion towards the quote that says, “the history repeats itself” which was repeated in the two incidents. <br />It is known that after Prince Charles married Lady Diana in 1981, the media monitored and recorded every twist in their marriage till her death in 1997 and that is exactly what happened with Prince Harry when he decided to marry Meghan Markle as the media started their coverage at that time with a racist coverage stating that she is biracial as her father is white and her mother is black. In the same context, Harry is always accusing and blaming the media for what is happening in his life since he was a child as they are always interfering and last year, he and his wife opened a lawsuit against the Mail on Sunday newspaper because they published a letter written by Meghan and Harry stated that he feared “history repeating itself. … I lost my mother and now I watch my wife falling victim to the same powerful forces”. <br />This study will provide some remarks on the relations between newspapers and nostalgia.مثَّلت حياة الأميرة ديانا منذ زواجها من الأمير تشارلز في 1981 حتى وفاتها في 1997 مادة ثرية للصحف العالمية؛ حيث ارتبط الرأي العام العالمي بهذه الشخصية من خلال خوض الصحف في تفاصيل حياتها، ودقائق خلافاتها وعلاقتها بمختلف الأطراف داخل القصر البريطاني منذ ارتباطها بزوجها الأمير تشارلز، ومع زواج الابن الأصغر لديانا (الأمير هاري) بدأت الصحف في استدعاء تفاصيل الماضي؛ خاصة مع تکرار وقائع الخلاف والصراع الذي أدى بالأمير هاري وزوجته ميجان مارکل إلى التخلي عن لقبه الملکي ومغادرة القصر البريطاني.<br /> في هذا السياق، تبحث هذه الدراسة في استخدام صحيفتي (The Guardian) البريطانية و(The Globe and the Mail) الکندية لأسلوب "النوستالجيا" أو الحنين إلى الماضي في معالجتها لحالة الأمير هاري وزوجته في خلافهما وعلاقاتهما بالقصر الملکي البريطاني، وکيف ألقى الماضي بظلاله على معالجات الصحف لهذه الوقائع؛ وذلک في محاولة لفهم کيفية استخدام الصحف لهذا التکنيک لربط الماضي بالحاضر کأحد آليات الجذب لجمهور هذه الصحف.<br /> وتتبنَّى هذه الدراسة نظرية التناص "Intertexuality Theory"، کما تطبق التحليل النَّصي لعناصر الخطاب الصحفي المقدم في صحف الدراسة عن وقائع تخلي الأمير هاري عن لقبه وترکه للقصر الملکي؛ وذلک في محاولة للبرهنة على مقولة إن "التاريخ يعيد نفسه"، والتي تمرکزت حولها معالجات صحيفتي الدراسة لهذه الوقائع مستمدة من الحنين إلى الماضي؛ باستدعائها لتفاصيل من حياة الأميرة ديانا آلية لتشکيل اتجاهات الرأي العام نحو وقائع آنية ترتبط بابنها الأمير هاري.https://jsb.journals.ekb.eg/article_189180_98eeadaae85c224c4ee500eb6467b95e.pdf