جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401Competitive Advantages Marketing Strategies of Egypt related to 2030 Vision
Analytical study of the Presidency websiteاستراتيجيات تسويق المزايا التنافسية للدولة المصرية في ضوء رؤية مصر 2030 دراسة تحليلية لموقع رئاسة الجمهورية96816029010.21608/jsb.2021.160290ARامانيألبرتأستاذ مساعد بقسم العلاقات العامة والإعلان – کلية الإعلام - جامعة بني سويفJournal Article20210331The study tried to explore and describe the strategies pursued by Egypt to highlight its competitive advantages by analyzing the Presidency website. And discuss the limits and effectiveness of methods of promoting competitive advantages in light of Egypt's Vision 2030. Using the case study methodology and relying on the qualitative analysis method for the site from the first of July 2018 until the end of January 2021. <br />The results showed an accelerated improvement in the International Competitiveness Report of the Egypt Center in recent years (2017-2019), to reach the 93rd position after it was 119th. <br />The analysis highlighted Egypt's competitive advantages through the cost leadership strategy, pointing to a reduction in transport costs, consumption rates, and time, limiting inflation, not being satisfied with production or the local role, and seeking to expand regionally and internationally. And providing new investment opportunities, enhancing trade exchange between Egypt and various countries of the world, increasing Egyptian exports, and highlighting the cost of the volume of development projects. <br />The cost leadership strategy was evident by focusing on localizing technology and acquiring capacity, and focusing cooperation on benefiting from experiences, mutual experiences and training. <br />Egypt's competitive advantages emerged through the Excellence Strategy, concerning the plans to raise efficiency, development, and modernization plans, raise capabilities, enhance its competitiveness and provide a stable environment that enhances confidence in the performance and ability of the Egyptian economy to attract investments. The strategy of excellence was clarified by focusing on continuing to focus on supporting and upgrading the industries that Egypt enjoys. With comparative advantages. With highlighting the marketing mix (product - price - place - promotion) and interest in promoting competitive advantages in light of Egypt's Vision 2030.تبلورت مشکلة الدراسة في محاولة رصد وتوصيف أهم الاستراتيجيات التي تتبعها الدولة لإبراز مزاياها التنافسية عبر تحليل موقع رئاسة الجمهورية، وبحث حدود وفاعلية أساليب الترويج للمزايا التنافسية في ضوء رؤية مصر2030، باستخدام منهج دراسة الحالة والاعتماد على <strong>أسلوب التحليل الکيفي</strong> للموقع في الفترة من أول يوليو2018 وحتى آخر يناير2021.<br /> وقد أظهرت النتائج تحسنًا متسارعًا في تقرير التنافسية الدولية لمرکز مصر في الأعوام الأخيرة (2017-2019) لتصل للمرکز (93) بعد أن کانت في المرکز (119).<br /> وأبرز التحليل مزايا مصر التنافسية عبر استراتيجية قيادة التکلفة، فاهتم بالإشارة إلى خفض تکاليف النقل ومعدلات الاستهلاک والوقت، والحد من التضخم وعدم الاکتفاء بالإنتاج، أو الدور المحلي والسعي للتوسع إقليميًّا ودوليًّا، وتوفير فرص جديدة للاستثمار، وتعزيز التبادل التجاري بين مصر ومختلف دول العالم، وزيادة الصادرات المصرية، کما تم إبراز تکلفة حجم المشروعات التنموية.<br /> واتضحت استراتيجية قيادة التکلفة بالترکيز في الترکيز على توطين التکنولوجيا وامتلاک القدرة، وترکيز التعاون على الإفادة من الخبرات والتجارب المتبادلة والتدريب.<br /> وظهرت مزايا مصر التنافسية عبر استراتيجية التميز بالإشارة إلى خطط رفع الکفاءة، وخطط التطوير والتحديث، ورفع القدرات، وتعزيز قدراتها التنافسية، وتوفير بيئة مستقرة تعزز الثقة في أداء وقدرة الاقتصاد المصري على جذب الاستثمارات، واتضحت استراتيجية التميز بالترکيز في الاستمرار في الترکيز على دعم والارتقاء بالصناعات التي تتمتع بها مصر بمزايا نسبية. مع إبراز المزيج التسويقي (المنتج– السعر- المکان- الترويج)، والاهتمام بالترويج للمزايا التنافسية في ضوء رؤية مصر2030.جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401Media narration of news text frames published on the Internet
"Applying to the Tigray Region Crisis"السرد الإعلامي لأطر النصوص الإخبارية المنشورة على الإنترنت "بالتطبيق على أزمة إقليم تيجراي"6914016029610.21608/jsb.2021.160296ARنشوييوسف أمين اللواتيالأستاذ المساعد، ورئيس قسم الصحافة بأکاديمية أخبار اليومJournal Article20210331<span lang="EN-US">The study aims to analyze the media texts published on the websites associated with the Tigre crisis, to reveal the agreements and differences between the paragraphs of the text provided and the accompanying images of texts and titles, and to monitor the reference and credibility of the texts submitted, and the basis for which the text lays.</span> <br /><span lang="EN-US">The study found that web-based news texts relied on integrated treatment through exposure to different aspects of the crisis, in-depth and comprehensive treatment and careful follow-up of the various aspects of the crisis, as well as providing the context and development prospects of the crisis, using rationality, as well as the use of a limited number of frameworks, which differed between the negative frameworks that emphasized the risk posed by refugees or insurgents, and the positive frameworks that largely emphasized the plight of refugees. The study revealed results of the credibility of the narrative, where the main reliance on a report on the information and statements of sources as arguments and support used to support news texts, the news texts focused the sample of the study on "backgrounds" as a basic reference, because the case has deep historical and ethnic roots, as well as because of the rapid sequence of events, based on rational methods of persuasion, and the primary reliance on "official sources" in covering events, and the "objective narrative" of events was the basis of the events, and the "objective narrative" of events was the basis for the events. Websites didn’t apply hypertext and different interactive tools in their news texts.</span><span lang="AR-SA">هدفت الدراسة إلى تحليل النصوص الإعلامية المنشورة على المواقع الإلکترونية والمرتبطة بأزمة تيجراي؛ للکشف عن أوجه الاتفاق والاختلاف بين فقرات النص المُقدم، والصور المصاحبة للنصوص، والعناوين، ورصد مرجعية ومصداقية النصوص المُقدمة، والأسس التي يُرسي لها النص.</span><br /> <span lang="AR-SA">وتوصلت الدراسة إلى أن النصوص الإخبارية بالمواقع الإلکترونية اعتمدت على أسلوب المعالجة المتکاملة، من خلال التعرض للجوانب المختلفة للأزمة، والمعالجة التي تتسم بالعمق والشمولية والمتابعة الدقيقة لمختلف جوانب الأزمة، وکذلک تقديم سياق الأزمة وآفاق تطورها، وتستخدم الاستمالات العقلانية، کما اتسمت النصوص الإخبارية محل الدراسة باستخدام عدد محدود من الأطر، والتي کانت متباينة بين الأطر السلبية، التي تؤکد على الخطر الذي يشکلها اللاجئون أو المتمردون، والأطر الإيجابية التي تؤکد إلى حد کبير على محنة اللاجئين، کما يتضح أيضًا قيام المواقع الإلکترونية بمهمة مزدوجة في المعالجة الإعلامية للأزمة من خلال الدور الإخباري والدور التوجيهي، وکشفت الدراسة عن نتائج خاصة بمصداقية السرد، حيث کان الاعتماد الأساسي على تقرير لمعلومات وتصريحات المصادر <span>کح</span></span><span lang="AR-EG">جج وأسانيد مستخدمة لدعم النصوص الإخبارية، ورکزت النصوص الإخبارية عينة الدراسة على "الخلفيات" کمرجعية أساسية، وذلک لأن القضية لها جذور تاريخية وعرقية متأصلة، وکذلک بسبب تتابع الأحداث بشکل متسارع، واعتمدت على الأساليب العقلانية للإقناع، وجاء الاعتماد الأساسي على "المصادر الرسمية" في تغطية الأحداث، وکان "الترتيب الموضوعي" للأحداث هو المرتکز الأساسي في السرد، ويؤخذ على المواقع الإلکترونية عدم توظيفها لميزة النص الفائق وللآليات المختلفة للتفاعلية.</span>جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401Youth uses of Bahrain Tarab Radio And gratifications achieved from themاستخدامات الشباب للإذاعة الطربية في مملکة البحرين والإشباعات المتحققة منها14118016033810.21608/jsb.2021.160338ARأحمدطوالبهالأستاذ المساعد بقسم الإعلام والعلاقات العامة- کلية العلوم المالية والإدارية- الجامعة الخليجية- مملکة البحرينJournal Article20210401<span lang="EN-US">This study examines using radio in the Kingdom of Bahrain as a tool for cultural and artistic promotion and the benefits achieved from this use, considering that the radio station is one of the Kingdom's tools in spreading culture in particular, with what formulate minds on enhancing cultural diversity, as this study seeks to explore the use of the radio station by youth in the Kingdom of Bahrain, and to determine the motives for that use in addition to the gratifications.</span> <br /><span lang="EN-US">The study depends on the assumptions of the Uses and Gratifications theory which confirms the public's positivity in using media content, as they choose the media contents and programs, they prefer to satisfy their desires and satisfy their needs. The study used a questionnaire form as a tool to collect data, and it was applied to a sample of (300) respondents in the Kingdom of Bahrain.</span> <br /><span lang="EN-US">The study found important results, the most prominent of which is that the more ritual and utilitarian motives among the respondents, the higher their level of use of the radio station. The respondents for the Tarabiya radio station and the social content satisfaction achieved from this use, as well as it was proven that there are differences between the respondents in terms of the motives for the use and the satisfaction achieved. Utilitarian motives increase compared to ritual motives, and directive and social content satisfactions increase compared to the gratifications of semi-directive and semi-social means.</span>تأتي هذه الدراسة لترصد واقع استخدام الشباب للإذاعة الطربية في مملکة البحرين کأداة للترويج الثقافي والفني والإشباعات المتحققة من هذا الاستخدام، على اعتبار أن الإذاعة الطربية إحدى أدوات المملکة في نشر الثقافة العربية بشکل عام والبحرينية بشکل خاص بما يبني العقول على نحو يعزز من التنوع الثقافي، حيث تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام الشباب في المملکة للإذاعة الطربية، وتحديد دوافع ذلک الاستخدام، بالإضافة إلى الإشباعات المتحققة لديهم، وذلک من خلال دراسة ميدانية على عينة من الشباب بتطبيق نظرية الاستخدامات والإشباعات.<br /> اعتمدت الدراسة على فروض نظرية الاستخدامات والإشباعات لإلياهو کاتز؛ والتي تؤکد على إيجابية الجمهور في استخدام المضامين الإعلامية؛ فهم يختارون ما يفضلون من مواد وبرامج إعلامية لإشباع رغباتهم وإرضاء احتياجاتهم، واستخدمت الدراسة استمارة الاستبانة کأداة لجمع بيانات الدراسة، وتم تطبيقها على عينة عمدية من الشباب في مملکة البحرين قوامها (300) مفردة.<br /> توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج المهمة، ومن أبرزها: أنه کلما زادت الدوافع الطقوسية والنفعية لدى المبحوثين زاد مستوى استخدامهم للإذاعة الطربية، وأظهرت النتائج عدم وجود علاقة بين استخدام المبحوثين للإذاعة الطربية وإشباعات المحتوى التوجيهية المتحققة من هذا الاستخدام، بينما ثبت صحة الافتراض القائل بوجود علاقة بين استخدام المبحوثين للإذاعة الطربية وإشباعات المحتوى الاجتماعية المتحققة من هذا الاستخدام، کما ثبت وجود فروق بين المبحوثين من حيث دوافع الاستخدام والإشباعات المتحققة؛ فتزداد الدوافع النفعية مقارنة بالدوافع الطقوسية، کما تزداد إشباعات المحتوى التوجيهية والاجتماعية مقارنة بإشباعات الوسيلة شبه التوجيهية وشبه الاجتماعية.جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401The role of social responsibility programs
for companies operating in Egypt
In achieving job satisfaction for workers
during the Corona crisis
"Field Study"دور برامج المسئولية الاجتماعية للشرکات العاملة في مصر في تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين خلال أزمة کورونا "دراسة ميدانية"18122816034010.21608/jsb.2021.160340ARميادةمحمد عرفة سيد أحمدمدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان - کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بالقاهرة- جامعة الأزهرJournal Article20210401<sup>This study aimed to identify the extent to which companies applied the study sample to social responsibility programs during the Corona crisis, and to reveal the role of these programs in achieving job satisfaction for workers during that crisis, and the researcher relied on the survey methodology in its field section, and also relied on the questionnaire tool to collect data from the study sample which The study sample represented 198 individuals. * study found that 59.6% of the sample individuals have high job satisfaction, compared to 39.4% of them have moderate job satisfaction, and only 1% of them have low job satisfaction. * Concerning the measures taken by the companies, the sample of the study during the crisis, the phrase (ensuring the continuity of work, taking into account the provision of health security for workers) came at the forefront of the measures taken by companies with an average of 2.88, followed by the phrase (not prejudice to the wages of workers) with an average of 2.84, then the phrase (respecting the right The public of workers in the knowledge and response to rumors related to the crisis) with a mean of 2.81, and the phrase (keeping all employees and not dismissing any employee during the crisis) came in fourth place with an average of 2.73. </sup>استهدفت هذه الدراسة التعرف على مدى تطبيق الشرکات -عينة الدراسة - لبرامج المسئولية الاجتماعية خلال أزمة کورونا، والکشف عن دور هذه البرامج في تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين خلال تلک الأزمة، واعتمدت الباحثة على منهج المسح بشقه الميداني، کما اعتمدت على أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة الدراسة، التي تمثلت في 198 مفردة من العاملين في الشرکات عينة الدراسة. <br /> * توصلت الدراسة إلى أن 59.6% من أفراد العينة لديهم "رضا وظيفي مرتفع"، مقابل 39.4% منهم لديهم "رضا وظيفي متوسط"، و1% منهم فقط لديهم "رضا وظيفي منخفض". <strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><br /> * بالنسبة للإجراءات التي اتخذتها الشرکات عينة الدراسة خلال الأزمة جاءت عبارة (الحرص على استمرار العمل مع مراعاة توفير الأمن الصحي للعاملين) في مقدمة الإجراءات التي اتخذتها الشرکات بمتوسط حسابي 2.88، تليها عبارة (عدم المساس بأجور العاملين) بمتوسط حسابي 2.84 ثم عبارة (احترام حق جمهور العاملين في المعرفة والرد على الشائعات المتعلقة بالأزمة) بمتوسط حسابي2.81، وجاءت عبارة (الإبقاء على جميع العاملين وعدم فصل أي موظف خلال الأزمة) في الترتيب الرابع بمتوسط حسابي 2.73 .جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401The impact of reliance on Saudi official media platforms on Twitter on the knowledge and behaviors of the public towards the Corona pandemicتأثير الاعتماد على منصات الإعلام الرسمية السعودية في تويتر على معارف وسلوکيات الجمهور نحو جائحة کورونا22928216034410.21608/jsb.2021.160344ARزينبمحمد حامد حسنالمدرس بکلية الإعلام – جامعة القاهرة
الأستاذ المساعد بکلية الآداب والعلوم الإنسانية – جامعة جازان – المملکة العربية السعوديةJournal Article20210401<span lang="EN-US">The study was aimed at identifying the impact of the reliance on Saudi official media platforms on Twitter on the knowledge and behaviors of the public towards the Corona pandemic on An intentional sample is available from Twitter users in Saudi Arabia in The Gaza Region of Jazan, and this study is one of the descriptive studies that seek to track a particular phenomenon for the purpose of describing and analyzing and identify the reasons behind it, and rely on the survey method, and based on a deliberate sample available from the population of Saudi Arabia consisting of (230) individual years during the period of 7-11 2020 Twitter is a population of Saudi Arabia in Jazan region, and the study found a percentage of the permanent followers of official media platforms on Twitter towards the Corona pandemic 67.4%, followed by followers and interested sometimes by 29.6% and the of 97% Followers of those platforms while the percentage of those who do not follow these platforms 3%, the media platform of the Saudi Ministry of Health on Twitter tops the first place as the most important media platform followed by the researchers with 61.3%, followed by second place and 42.2% for the official Saudi newspapers and then The study found statistical lycee differences in terms of the effects of official media platforms on Twitter cognitive, emotional and behavioral depending on the educational level of the researchers, and the educational levels most affected are the university and graduate level, and there are statistically significant differences in terms of the effects of official media platforms at the age of the literate in terms of the emotional and behavioral effects of the 20-year-old group < /span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span></span><span lang="AR-SA">استهدفت الدراسة رصد تأثير الاعتماد على منصات الإعلام الرسمية السعودية بموقع تويتر على معارف الجمهور وسلوکياتهم نحو جائحة کورونا، بالتطبيق على عينة عمدية متاحة من مستخدمي تويتر في المملکة العربية السعودية بمنطقة جازان، وتعد هذه الدراسة إحدى الدراسات الوصفية التي تسعى إلى تتبع ظاهرة معينة بغرض وصفها وتحليلها ومعرفة الأسباب التي تقف وراءها، وتعتمد على المنهج المسحي،</span><span lang="AR-SA">واعتمدت الدراسة على عينة عمدية متاحة من سکان المملکة العربية السعودية قوامها (230) مفردة خلال الفترة من 7-11 2020، ممن لديهم حسابات على تويتر من سکان المملکة العربية السعودية بمنطقة جازان ، وقد توصلت الدراسة إلى </span><span lang="AR-EG">تصدر نسبة المتابعين الدائمين للمنصات الإعلامية الرسمية في تويتر نحو جائحة کورونا بنسبة 67.4%، يليهم المتابعين والمهتمين أحيانًا بنسبة بلغت 29.6%، ويبلغ الإجمالي نسبة 97% متابعين لتلک المنصات، وتصدرت المنصة الإعلامية لوزارة الصحة السعودية على تويتر المرکز الأول بوصفها أهم منصة إعلامية يتابعها المبحوثون بنسبة 61.3%، يليها في المرتبة الثانية وبنسبة 42.2% الصحف الرسمية السعودية ثم وکالة الأنباء السعودية واس في المرتبة الثالثة </span><span lang="AR-SA">بنسبة 36.5%، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا من حيث التأثيرات المعرفية والوجدانية والسلوکية لمنصات الإعلام الرسمية على تويتر باختلاف المستوى التعليمي للمبحوثين، والمستويات التعليمية الأکثر تأثرًا هي المستوى الجامعي والدراسات العليا، کما توجد فروق دالة إحصائيًا من حيث تأثيرات منصات الإعلام الرسمية باختلاف المرحلة العمرية للمبحوثين من حيث التأثيرات الوجدانية والسلوکية فشکلت الفئات العمرية الأعلى من 20 سنة أکثر الفئات تأثرًا من الفئات الأقل من 20 سنة. </span>جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401The role of children's magazines in building the personality of the Egyptian child: an analytical study applied to two magazines Nour and AL fardousدور مجلات الأطفال في بناء شخصية الطفل المصري: دراسة تحليلية بالتطبيق على مجلتي نور والفردوس28333416034710.21608/jsb.2021.160347ARاحمدشحاته عبد الفضيل عبيدمدرس بقسم الصحافة، کلية الإعلام، جامعة بني سويفJournal Article20210401<span lang="EN">The study seeks to explore and analyze the nature and quality of the information provided to the child, and the extent to which the children's journals take into account "the study sample" and its interest in building the child's level personality, and the study relied on the entrance of cultural analysis with the use of the methodology of the survey and comparative method, as well as the tool of analysis of the content analysis to analyze the numbers of the journals Noor and AL Fardous "Sample Study" during the period from January 2019 to December 2020.</span> <br /><span lang="EN">The results:</span> <br /><span lang="EN">1- The analysis of the speech revealed a similarity and compatibility between the press discourse of the two study magazines on the provision of content that instills the national spirit of the Egyptian child, and addresses important issues such as terrorism and extremism in a soft content that the child can easily understand.</span> <br /><span lang="EN">2- The press discourse of Nour and</span><span lang="EN-US"> AL</span><span lang="EN"> Fardous magazines played an important role in building the personality of the Egyptian child who is aware of the issues of his current nation, which is the key to achieving human, social, economic and political development for societies that seek prosperity, progress and prosperity for the future of their children.</span> <br /><span lang="EN">3. The press theses in the two journals discussed the need to take pride in national identity and also to introduce them to the civilization and history of Egypt, thereby enhancing the sense of national and national belonging of the child.</span>سعت الدراسة إلى رصد وتحليل طبيعة ونوعية المعلومات التي تقدم للطفل، ومدى مراعاة مجلات الأطفال عينة الدراسة واهتمامها ببناء الشخصية السوية للطفل، واعتمدت الدراسة على مدخل التحليل الثقافي مع استخدام منهج المسح والمنهج المقارن، کذلک أداة تحليل المضمون لتحليل أعداد مجلتي نور والفردوس "عينة الدراسة" خلال الفترة الزمنية من شهر يناير 2019 حتى شهر ديسمبر 2020.<br /> <strong>أهم النتائج: </strong><br /> <br /> <strong>1. </strong> کشف تحليل الخطاب عن وجود تشابه وتوافق بين الخطاب الصحفي لمجلتي الدراسة حول تقديم محتوى يغرس الروح الوطنية لدى الطفل المصري، ويعالج قضايا مهمة کالإرهاب والتطرف في مضمون ميسر يستطيع الطفل فهمه بسهولة.<br /> تبين أداء الخطاب الصحفي للمجلتين دورًا مهمًا في بناء شخصية الطفل المصري الواعي لقضايا أمته الراهنة، والتي تعد المدخل الأساسي لتحقيق التنمية البشرية والاجتماعية والاقتصادية والسياسية للمجتمعات التي تنشد الرفاهية والتقدم والازدهار لمستقبل أبنائها.<br /> ناقشت الأطروحات الصحفية موضع التحليل في المجلتين ضرورة الاعتزاز بالهوية الوطنية وتعريفهم أيضًا بحضارة وتاريخ مصر، مما يعزز شعور الانتماء الوطني والقومي للطفل.جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401The effect of exposure intensity for tik tok programs, on psychological and behavioral characteristics of children in Egyptian societyأثر کثافة التعرض لبرامج التيک توک على بعض الخصائص النفسية والسلوکية لدى الأطفال في المجتمع المصري33538816034810.21608/jsb.2021.160348ARنهلهحلمي محمد عبد الکريممدرس بکلية الإعلام وتکنولوجيا الاتصال
جامعة مصر للعلوم والتکنولوجياJournal Article20210401<span lang="EN-US">The study aimed to identify the extent of the child's association with modern technology and the rate of hours the child communicates with this technology, the extent to which parents monitor the children's use of the Tik Tok application, and the nature of the behaviors that the child acquires as a result of his use of the TIK TOK application, the extent of the child's attachment and his familiarity with the use of Tik Tok application, Learn about the risks of the Tik Tok application on children, and how to protect children from using this application, and this study is part of the descriptive studies as it seeks to reveal the extent of children's use of social networking sites, and their use of the Tik Tok application, and the study community represents parents Matters of modern communication technology users of children in the age group from 4 years to 15 years and the application of TIK TOK is the original research community on which our field study is conducted, and thus we have tended to choose 200 individual parents of children who use the application of Tik Tok in the Egyptian community.</span> <br /><span lang="EN-US">The study found that children use modern communication technology permanently and that was 66%, that most children spend from 4 to 6 hours using modern communication technology by 59%, depending on the time available by 62%, and the results of the study revealed that the majority of the respondents agree That modern communication technology leads to the child's adoption of new values that differ from customs and social values by 68%</span><span lang="AR-EG" dir="RTL">.</span>هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى ارتباط الطفل بالتکنولوجيا الحديثة، والتعرف على معدل ساعات تواصل الطفل مع هذه التقنية، ومدى مراقبة أولياء الأمور لاستخدام الأطفال لتطبيق التيک توک، والتعرف على طبيعة السلوکيات التي يکتسبها الطفل نتيجة استخدامه لتطبيق TIK TOK ، وأيضًا التعرف على مدى تعلق الطفل واعتياده على استخدام تطبيق التيک توک، والتعرف على مخاطره على الأطفال، وکيفية حماية الأطفال من استخدام هذ التطبيق، وتعد هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية باعتبارها تسعى إلى الکشف عن مدى استخدام الأطفال لمواقع التواصل الاجتماعي، واستخدامهم لتطبيق التيک توک Tik Tok ، ويمثل مجتمع الدراسة أولياء أمور مستخدمي تکنولوجيا الاتصال الحديثة من الأطفال في الفئة العمرية من 4 سنوات إلى 15 سنة وتطبيق التيک توک TIK TOK ، ويعد مجتمع البحث الأصلي الذي تجرى عليه دراستنا الميدانية، وبذلک اتجهنا إلى اختيار 200 مفردة من أولياء أمور الأطفال المستخدمين لتطبيق التيک توک في المجتمع المصري.<br /> وتوصلت الدراسة إلى أن الأطفال يستخدمون تکنولوجيا الاتصال الحديثة بصفة دائمة وکان ذلک بنسبة 66%، وأن أغلبهم يقضون من 4 إلى 6 ساعات في استخدام تکنولوجيا الاتصال الحديثة بنسبة 59%، وذلک حسب الوقت المتاح بنسبة 62%، کما أطلعتنا نتائج الدراسة أن أغلبية المبحوثين يوافقون أن تکنولوجيا الاتصال الحديثة تؤدي إلى تبني الطفل لقيم جديدة مغايرة للعادات والقيم الاجتماعية بنسبة 68%.جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401The Values Framework of Social Series in American Televisionالإطار القيمي للمسلسلات الاجتماعية بالتليفزيون الأمريکي38944216034910.21608/jsb.2021.160349ARعمرالإبياريمدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون - کلية الإعلام - الجامعة الحديثة للتکنولوجيا والمعلومات.0000-0001-6595-724XJournal Article20210401This study seeks to examine the values framework of the content presented by social long-running series in American television and analyze the nature of the values and negative behaviors reflected by these series through quantitative and qualitative approaches and identify their treatment methods and the characters who present them to accurately monitor their content and provide a critical view to evaluate their pros and cons. The fundamentals of this study depend on the survey methodology and the use of content analysis form as a data-gathering tool. The study applies a content analysis to a purposive sample of two social long-running series in American television with a total number of 60 episodes, which are (Everybody Loves Raymond) and (The Big Bang Theory). <br /><strong>The study concludes to:</strong> <br /> <br />· “Negatives behaviors” prevailed in the examined social long-running American television series (53%). <br />· The values of “Intimacy and Tolerance” ranked first of the reflected values in the examined series (37.6%), while "Aggression" ranked first of the reflected negative behaviors (35.8%). <br />· The treatment method of "Demonstrating by actions" prevailed for presenting the values and negative behaviors in the examined series (40.3%). <br />· Most of the characters who presented the values and negative behaviors in the examined series were "Main characters" (88.9%), "Male" (53%), "Young" (48.65%), "Of a moderate social class" (56.7%) and "Of a high educational level" (89%). <br />· There is no statistically significant relationship between the nature of the values and negative behaviors reflected by the characters of the examined social long-running American television series and their roles (main/secondary) or their demographics (sex-age-social class-educational level).هدفت الدراسة إلى التعرف على الإطار القيمي للمضمون الذي تقدمه المسلسلات الاجتماعية الممتد عرضها لسنوات عديدة في التليفزيون الأمريکي، وتحليل طبيعة القيم، والسلبيات التي تعرضها هذه المسلسلات کميًا وکيفيًا، وتحديد أسلوب معالجة القيم والسلبيات، وطبيعة الشخصيات الدرامية التي تعکسها؛ بهدف الرصد الدقيق لمضمون هذه المسلسلات، وتقديم رؤية نقدية للمحتوى الذي تقدمه لتقييم مدى إيجابياتها وسلبياتها. <strong>و</strong>اعتمدت هذه الدراسة التحليلية على منهج المسح مستخدمة استمارة تحليل المضمون کأداة لجمع البيانات، وتم الاعتماد في سحب عينة الدراسة على أسلوب العينة العمدية لحلقات مسلسلين من المسلسلات الاجتماعية الممتد عرضها لسنوات عديدة في التليفزيون الأمريکي بواقع ٦٠ حلقة، وهما: مسلسل (Everybody Loves Raymond) ومسلسل (The Big Bang Theory).<br /> وتوصلت نتائج الدراسة إلى أنه سادت نسبة السلبيات التي عکستها حلقات المسلسلات الاجتماعية الممتد عرضها لسنوات عديدة في التليفزيون الأمريکي عينة الدراسة بنسبة ٥٣٪ مقابل نسبة القيم، وجاءت قيمتا (المودة والتسامح) في مقدمة القيم کما عکستها هذه المسلسلات بنسبة ٦<strong>,</strong>٣٧٪، بينما جاءت (العدوانية) في مقدمة السلبيات بنسبة ٨<strong>,</strong>٣٥٪، وبرز أسلوب معالجة القيم والسلبيات التي عکستها هذه المسلسلات من خلال العرض بالفعل بنسبة ٣<strong>,</strong>٤٠٪، کذلک برزت الشخصيات الدرامية الرئيسة التي قدمت کلًا من القيم والسلبيات مقابل الشخصيات الثانوية بنسبة ٩<strong>,</strong>٨٨٪، وسادت الشخصيات من الذکور بنسبة ٥٣٪، والشخصيات من الشباب بنسبة ٦٥<strong>,</strong>٤٨٪، والشخصيات ذات المستوى الاجتماعي المتوسط بنسبة ٧<strong>,</strong>٥٦٪، والشخصيات ذات المستوى التعليمي المرتفع بنسبة ٨٩٪.<br /> وأثبتت نتائج اختبار فروض الدراسة عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين طبيعة القيم والسلبيات کما تعکسها الشخصيات الدرامية في المسلسلات الاجتماعية الممتد عرضها لسنوات عديدة في التليفزيون الأمريکي وأدوار الشخصيات (رئيسة/ثانوية) أو خصائصها الديموغرافية (النوع – الفئة العمرية – المستوى الاجتماعي – المستوى التعليمي).جامعة الأزهرمجلة البحوث الإعلامية1110-929757120210401Egyptian press organizations embrace environmental responsibility and its role in increasing the awareness and commitment of their employees
(A study on a sample of national, party and private institutions)تبني المؤسسات الصحفية المصرية للمسؤولية البيئية ودوره في زيادة وعي والتزام العاملين بها (دراسة على عينة من المؤسسات القومية والحزبية والخاصة)44349416035010.21608/jsb.2021.160350ARعادلصادق محمد رزقمدرس بقسم الإعلام - کلية الآداب – جامعة سوهاجفيروزعبد الحميد جابرباحثة بقسم الإعلام والعلاقات
مديرية أمن القليوبية– وزارة الداخليةJournal Article20210401The study aimed to identify the Egyptian Press Institutions' adoption of Environmental Responsibility, and the role of this adoption in increasing the awareness and commitment of its Employees within the work. The study used the media survey method, and the methodical comparison method, and it relied on collecting data on the tools of the questionnaire, the in-depth scientific interview, and the participatory observation. The study was applied to an available sample of (380) single in Institutions: Al-Akhbar, Al-Wafd, and alyawm alssabie, besides conducting interviews with (12) individual leaders of the Institutions under study, during the period from June 1 to August 1, 2020. <br />the study reached several results, the most important of which are: the presence of Environmental Responsibility among the Press Institutions - the subject of study - 61.6%, and the degree of commitment The Institutions - understudy - of preserving the environment were moderate, and the most committed Press Institutions to preserve the environment were alyawm alssabie. The study recommended the necessity of balancing the social goals, economic goals, and Environmental goals of press institutions, because Environmental Degradation impedes the achievement of other goals of institutions, and it also recommended the necessity of obligating press Institutions to prepare reports on their Environmental performance.استهدفت الدراسة التعرف على تبني المؤسسات الصحفية المصرية للمسؤولية البيئية، ودور هذا التبني في زيادة وعي والتزام العاملين بها داخل العمل، واستخدمت الدراسة منهج المسح الإعلامي، وأسلوب المقارنة المنهجية، واعتمدت في جمع البيانات على أدوات الاستبانة، والمقابلة العلمية المتعمقة، والملاحظة بالمشارکة، وطبقت الدراسة على عينة متاحة قوامها (380) مفردة بمؤسسات (الأخبار، والوفد، واليوم السابع)، بجانب إجراء مقابلات مع (12) مفردة من القيادات بالمؤسسات محل الدراسة، وذلک خلال الفترة الزمنية من أول يونيه وحتى أول أغسطس 2020. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، من أهما: وجود مسؤولية بيئية لدى المؤسسات الصحفية– محل الدراسة- بنسبة 61.6%، وأن درجة التزام المؤسسات- محل الدراسة- بالحفاظ على البيئة جاءت متوسطة، وکانت أکثر المؤسسات الصحفية التزامًا بالحفاظ على البيئة هي اليوم السابع، وأوصت الدراسة بضرورة الموازنة بين الأهداف الاجتماعية والأهداف الاقتصادية، والأهداف البيئية للمؤسسات الصحفية؛ لأن التدهور البيئي يعيق تحقيق الأهداف الأخرى للمؤسسة، کما أوصت بضرورة إلزام المؤسسات الصحفية بإعداد تقارير حول أدائها البيئي.