دور الصحف المصرية في تشکيل اتجاهات عينة من الجمهور المصري نحو الأزمات الرياضية " دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الصحافة، بالمعهد العالي للإعلام وفنون الاتصال، بالسادس من أکتوبر.

المستخلص

الهدف من الدراسة: معرفة درجة اعتماد عينة الجمهور المصرى على الصحف المصرية ووسائل الإعلام الأخرى أثناء الأزمة المصرية الجزائرية، ورصد دوافع اعتماده.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تعد الدراسة من البحوث الکمية الوصفية، و اعتمدت الدراسة بشکل أساسى على منهج المسح بالعينة، باتباع المسح التحليلى والوصفى.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات: م جمع بيانات الدراسة الميدانية على عدد (٤٠٠) مفردة من الجمهور المصرى خلال فترة شهر، فى الفترة من ١٨ يناير ٢٠١٠ إلى ١٨ فبراير ٢٠١٠ ، وذلک بعد مرور شهرين على مباراة مصر والجزائر بأم درمان بالسودان، والتى أشعلت الأزمة.اعتمدت الباحثة فى جمع البيانات على صحيفة الاستبيان.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         اتضح أن أفضل الوسائل الإعلامية فى معالجة الأزمة المصرية الجزائرية لدى عينة الجمهور المصرى تمثلت على التوالى فى الفضائيات المصرية (العامة والمتخصصة) بنسبة 19.6٪ ، تلاها الصحف المصرية العامة بنسبة ١٦٪ ، ثم المواقع الإلکترونية بنسبة 15.8٪ ، فالصحف الإلکترونية بنسبة 9.7٪ ، ثم قنوات التليفزيون المصرى بنسبة 9.6٪ ، ثم الصحف المصرية المتخصصة بنسبة 9.4٪ ، ثم محطات الراديو المصرى بنسبة 5.4٪ ، فالإذاعات الأجنبية بنسبة ٣.٣٪ ، ثم الصحف العربية بنسبة ١.١٪، فالفضائيات الأجنبية بنسبة ١٪، وأخيراً الصحف الأجنبية بنسبة 0.06٪ .
-   تمثلت  دوافع الاعتماد على الصحف المصرية فى معالجة الأزمة المصرية الجزائرية فى دافع الرغبة فى الحصول على الشرح والتفسير المرتبطة بالدافع المعرفى بهدف الوصول إلى الفهم المتعمق والمساعدة فى بلورة الصورة العامة نحو الأزمة.
Title: The role of Egyptian newspapers in shaping the attitudes of a sample of the Egyptian public towards sports crises "field study".
Researcher name: Dr. Hanan Abdelwahab Abdelhamid, Lecturer, Department of Journalism, Higher Institute of Information and Communication Arts, 6th of October.
Objective of the study: To know the degree of dependence of the sample of the Egyptian public on Egyptian newspapers and other media during the Egyptian-Algerian crisis, and to monitor the motives for its adoption.
Type of study and methodology: The study is a descriptive quantitative research.
Study sample and data collection tools: The field study data was collected on (400) individual Egyptian public during a period of one month, from 18 January 2010 to 18 February 2010, two months after the match between Egypt and Algeria in Omdurman, Sudan, which sparked the crisis. The researcher relied on collecting data on the questionnaire sheet.
The most important findings of the study:
1-It turns out that the best media in dealing with the Egyptian-Algerian crisis among the sample of the Egyptian public were respectively the Egyptian satellite channels (public and specialized) by 19.6%, followed by the Egyptian public newspapers by 16%, then the websites by 15.8%, electronic newspapers by 9.7%, Then Egyptian TV channels (9.6%), specialized Egyptian newspapers (9.4%), Egyptian radio stations (5.4%), foreign radio stations (3.3%), Arab newspapers (1.1%), foreign satellite channels (1%) and foreign newspapers. By 0.06%.
2-The motives of relying on the Egyptian newspapers in dealing with the Egyptian-Algerian crisis were motivated by the desire to obtain explanation and explanation related to the cognitive motive in order to reach an in-depth understanding and help shape the public image towards the crisis.
 

الكلمات الرئيسية