التعرض للقضايا الاقتصادية عبر وسائل الإعلام الرقمي وعلاقته بمستوى الثقة في الأداء الاقتصادي لدى الجمهور المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإذاعة والتليفزيون المساعد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات - جامعة الازهر ووکيل کلية الإعلام جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى تعرض الجمهور للقضايا الاقتصادية عبر وسائل الإعلام الرقمي وعلاقته بمستوى الثقة في الأداء الاقتصادي لديهم، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، وتعتمد الدراسة على منهج المسح، وطُبقت الدراسة على عينة قوامها (400) مفردة من أربع محافظات مصرية: (القاهرة، والسويس، والأسکندرية، والمنيا)، وتم الاعتماد على استمارة الاستقصاء کأداة أساسية للدراسة، وکانت أهم النتائج ما يلى: جاءت أبرز الخدمات الاقتصادية التي تقدمها وسائل الإعلام الرقمي من وجهة نظر الجمهور ما يلي: ظهر بمقدمة تلک الخدمات أنها"تنشر إعلانات المناقصات"، ثم "تقدم ملفات ومعلومات اقتصادية متخصصة"، يليها "تنشر أخبار قطاع البنوک"، ثم "تنشر أخبار قطاع شرکات التحويل العقاري"، يليها "تقدم تغطية مستمرة للسلع والخدمات الرئيسة"، ثم "تقوم بتغطية المؤتمرات الاقتصادية"، يليها "بنشر أخبار البورصة"، وجاءت أهم مؤشرات الأداء الاقتصادي التي تعرَّف عليها الجمهور عينة الدراسة من خلال وسائل الإعلام الرقمي ما يلي: جاء "تحرر سعر الصرف"، يليها "انخفاض الواردات"، ثم "انخفاض معدل البطالة"، يليها "ارتفاع الصادرات"، ثم "زيادة الاحتياطات الدولية من النقد الأجنبي"، يليها" تراجع معدل التضخم السنوي"، ثم "ارتفاع  تدفقات النقد الأجنبي"، وأخيرًا جاء "انخفاض أسعار الفائدة"، کما لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات الذکور ومتوسطات درجات الإناث على مقياس تناول وسائل الإعلام الرقمي للأداء الاقتصادي. بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المبحوثين على مقياس تناول وسائل الإعلام الرقمي للأداء الاقتصادي تبعًا لاختلاف المحافظة (القاهرة- الأسکندرية- المنيا- السويس).
 
 
Exposure to economic issues via digital media and its relationship
  The level of confidence of Egyptian public towards the economic performance
 
The research sought to determine the public's exposure to economic issues through digital media and its relationship to the level of confidence in their economic performance. This study belongs to descriptive studies, and the study relies on the survey methodology. The study was applied to a sample of (400) respondents from four Egyptian governorates (Cairo, Suez, Alexandria, and Minya). The survey form was used as an essential tool for the study.The most important results conclude as following: -The most prominent economic services provided by the digital media from the public’s point of view, the following came: the introduction of those services appeared that it “publishes tender announcements”, then “provides specialized economic files and information” followed by “publishes the news of the banking sector” then “publishes the news of the real estate conversion companies sector It is followed by “continuous coverage of the main goods and services” and then “it covers economic conferences” followed by “the exchange of stock market news”.-The most important indicators of economic performance that the public became familiar with the study sample came through the digital media. The following came: “Liberalization of the exchange rate” followed by “low imports” then “low unemployment rate” followed by “higher exports” and then “increased international reserves of foreign exchange” Followed by "the decline in the annual inflation rate" and then "the recent rise in foreign exchange flows" and last one "low interest rates." - There are no statistically significant differences between the mean scores of males and the mean scores of females on the scale of digital media intake for economic performance. -There are statistically significant differences between the mean scores of respondents on the scale of digital media intake of economic performance according to the difference in the governorate (Cairo - Alexandria - Minya - Suez).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية