"العوامل المؤثرة في تشکيل الرقابة الاجتماعية والذاتية لدى المراهقين وعلاقتها بإدراکهم لمسئولية استخدام مواقع شبکة الويب"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام وثقافة الأطفال بکلية الدراسات العليا للطفولة – جامعة عين شمس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤثرة في تشکيل الرقابة الاجتماعية والذاتية وعلاقتها بإدراک المراهقين لمسئولية استخدام مواقع الإنترنت، هى دراسة وصفية، اعتمدت على منهج المسح الإعلامي الميداني باستخدام العينة، والتى تتکون من (300) مفردة من المراهقين تتراوح أعمارهم من (15- 18)عامًا، تم اختيارهم من طلبة المدارس الثانوية، (الحکومية والخاصة، العامة والفنية والأزهرية)، بمحافظات القاهرة الکبرى (القاهرة – الجيزة – القليوبية)، مع مراعاة تمثيل المتغيرات الديموغرافية (النوع – نوع التعليم – الصف الدراسي– المستوى الاجتماعي والثقافي للأسرة)، واستخدمت الدراسة على استمارة الاستبانة کأداة رئيسة لجمع البيانات.
 
- نتائج البحث:-
-   أظهرت النتائج ارتباط معدل استخدام المراهقين عينة الدراسة لمواقع الإنترنت ببعض العوامل المؤثرة فى تشکيل مستوى الرقابة الاجتماعية والذاتية لديهم وهي: (التنشئة الأسرية – وسائل الإعلام)، بينما لا يرتبط هذا المعدل بالعوامل الأخرى (ثقافة المجتمع "العادات والتقاليد" – المدرسة – جماعة الرفاق"الزملاء").
-   تبين أن الزيادة في مستويات الرقابة الاجتماعية والذاتية لدى المراهقين عينة الدراسة، يقابلها انخفاض في معدل استخدامهم لمواقع الإنترنت والعکس صحيح.
-   توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين بعض أنواع مواقع الإنترنت التي يستخدمها المراهقون -عينة الدراسة- وبين مستوى الرقابة الاجتماعية والذاتية لديهم.
-   توجد علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين دور بعض العوامل المؤثرة في تشکيل الرقابة الاجتماعية والذاتية وبين مدى إدراکهم لمسئولية استخدام مواقع الإنترنت.
-   أن الزيادة في مستويات الرقابة الاجتماعية والذاتية لدى المراهقين عينة الدراسة، يقابلها زيادة في مدى إدراکهم لمسئولية استخدام مواقع الإنترنت والعکس صحيح.
-   توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المراهقين على مقياس مستوى الرقابة الاجتماعية على استخدام مواقع الإنترنت؛ نتيجة لاختلافهم في المستوى الاجتماعي والثقافي للأسرة لصالح المراهقين ذوي المستوى الاجتماعي والثقافي المنخفض.
-   يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المراهقين عينة الدراسة (الذکور – الإناث) على مقياس مدى إدراکهم لمسئولية استخدام مواقع الإنترنت لصالح الإناث.
-   توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المراهقين على مدى إدراکهم لمسئولية استخدام مواقع الإنترنت نتيجة لاختلافهم في نوع التعليم (ثانوي عام- ثانوي أزهري- ثانوي فني) لصالح طلبة الثانوي الأزهري.
 
 
Factors affecting the formation of social and self-censorship among adolescents and its Relationship to their Responsibility Realization of using WepSites
 
The study aimed to identify Factors affecting the formation of social and self-censorship among adolescents and its Relationship to their Responsibility Realization of using WebSites, It is a descriptive study, based on the field media survey method using the sample, which consists of (300) from adolescents between the ages of (15-18) years, They selected from high school students (public and private, public, technical, and Azhar), in the governorates of Greater Cairo (Cairo - Giza - Qaliubiya), Taking into account the representation of demographic variables (gender - type of education - classroom - social and cultural level of the family), the study used the questionnaire form as a main tool for data collection.
Research results:-
-          The results showed that the rate of adolescents' use of the study sample for Websites is related to some of the factors affecting the formation of the level of social and self-control of them (family upbringing - the media), while this rate is not related to other factors (community culture, "customs and traditions" - school Colleagues)
-          - It turns out that the increase in the levels of social and self-control among adolescents of the study sample is offset by a decrease in the rate of their use of websites and vice versa.
-          - There is a statistically significant correlation between some types of Websites used by adolescents of the study sample and the level of social and subjective censorship they have.
-          - There is a positive correlation with statistically significant between the role of some factors affecting the formation of social and self-censorship and the extent of their awareness of the responsibility to use Websites.
-          - That the increase in the levels of social and self-censorship among adolescents of the study sample is offset by an increase in their awareness of the responsibility to use websites and vice versa.
-          - There are statistically significant differences between the mean scores of adolescents' scores on the level of social censorship over the use of websites as a result of their differences in the social and cultural level of the family for the benefit of adolescents with a low social and cultural level.
-          - There is a statistically significant difference between the mean scores of adolescents of the study sample (male - female) on the scale of their awareness of the responsibility of using websites for females.
- There are statistically significant differences between the averages of adolescents' scores on the extent of their awareness of the use of Websites as a result of their difference in the type of education (general secondary - Al-Azhari secondary - technical secondary) for the benefit of Al-Azhari secondary students
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية