مشارکة طلاب المرحلة الثانوية للصحف المدرسية الإلکترونية وعلاقته بمنظومة القيم الاجتماعية لديهم (دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوي- کلية التربية النوعية- جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مشارکة طلاب المرحلة الثانوية في نشاط الصحف المدرسية الإلکترونية، ورصد القيم الاجتماعية التي يکتسبها طالب المرحلة الثانوية من خلال مشارکته بنشاط الصحف المدرسية الإلکترونية، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في عينة قوامها (200) مفردة من الطالبات والطلاب بالمرحلة الثانوية بالمدارس بمحافظتي (القليوبية، المنوفية)، وتمثلت أدوات البحث في أداة الاستبانة ومقياس القيم الاجتماعية، وکانت أهم النتائج مايلى:  جاءت أهم أسباب مشارکة طلاب المرحلة الثانوية في نشاط الصحف المدرسية الإلکترونية، جاء في مقدمتها سبب "أشعر بصقل موهبتي"، يليها "أصبح أکثر إدراکًا لمشکلات الواقع والتعامل معها"، ثم "أخفف من حدة وطبيعة الدراسة"، ثم "أستمتع بالهواية التي أحبها" ثم "ثراء الموضوعات بعناصر الوسائط المتعددة"، ثم "أشعر باکتساب بعض المهارات الصحفية"، يليها "أشعر باکتساب بعض المهارات في أساليب الإخراج المختلفة"، ثم "سهولة الوصول لمحتوى الصحيفة، اختيار الموضوعات بسهولة، الاشتراک في المسابقات التي تقدمها"، ثم"التسلية والترفيه"، ثم "جودة اختيار الموضوعات"، يليها "أسعى للاحتراف للعمل في مجال الصحف بعد ذلک"، وأخيرًا "أعبر عن القيم الاجتماعية الموجودة في المجتمع".
- جاءت أهم القيم الاجتماعية التي اکتسبها طالب المرحلة الثانوية من مشارکته بنشاط الصحف المدرسية، جاء في مقدمتها قيمة "احترام الآخر"، يليها "احترام الممتلکات"، ثم "المشارکة الاجتماعية"، ثم "تحمل المسئولية"، ثم "المواطنة الصالحة"، ثم "احترام المعلم"، يليها "التعاون"، ثم "الصداقة"، ثم "الأمانة"، وأخيرًا "الإيثار".
- لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات الذکور ومتوسطات درجات الإناث على إجمالي مقياس القيم الاجتماعية التي اکتسبوها من خلال نشاط الصحف المدرسية الإلکترونية.
- توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين أسباب مشارکة طلاب المرحلة الثانوية بنشاط الصحف المدرسية الإلکترونية واکتسابهم القيم الاجتماعية.
 
Secondary School Students' Participation in Electronic Schooling Newspapers and its relation with Social Values System. (Field Study)
 
econdary school students' participation in electronic school newspapers and its relationship to their social values ​​system
The study sought to identify the extent of secondary school students' participation in the activity of electronic school newspapers, those social values ​​that the high school student acquires through their participation in the electronic school newspaper activity, this study belongs to descriptive studies, and relied on the survey method, and the study sample was represented in a sample It consisted of (200) female and male students at the secondary stage in schools in Qalyubia Governorate and Menoufia Governorate.
-The most important reasons for the participation of high school students in the activity of electronic school newspapers came in the forefront was “I feel the refinement of my talent”, followed by “I became more aware of reality problems and dealt with them” then “soften the nature and nature of study” then “I enjoy the hobby I love” and then “ The richness of the topics with the elements of multimedia "then" I feel the acquisition of some journalistic skills "followed by" I feel the acquisition of some skills in the various production methods "then" the ease of access to the newspaper content Topics "Followed By" I seek to become a professional at The field of newspapers" "Finally" express the social values ​​that exist in society".
- The most important social values ​​that the high school student acquired from his participation in the activity of school newspapers came in the forefront the value of "respecting the other" followed by "respecting property" then "social participation" then "taking responsibility" then "good citizenship" then "respecting the teacher" followed by Cooperation, friendship, then trust, and preference.
- There is no statistically significant difference between the mean scores of males and the averages of female scores on the total scale of social values ​​that they acquired through the activity of electronic school newspapers.
- There is a statistically significant correlation between the reasons for secondary school students' participation in the activity of electronic school newspapers and their acquisition of social values.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية