سمات المحتوي الإعلامي لتطبيق "التيک توک" دراسة مقارنة بين المنصات العربية والأجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس الصحافة - قسم الإعلام - کلية الآداب - جامعة المنصورة

2 باحث دکتوراة بقسم الإعلام - کلية الآداب جامعة المنصورة

المستخلص

يعد تطبيق Tik Tok من التطبيقات الحديثة نسبيًا بالنسبة لوسائل التواصل الاجتماعي، إلا أنه حظي بشعبية متزايدة خلال السنوات الماضية، مما دفع وسائل الإعلام العربية والأجنبية إلى استغلال التطبيق في تقديم محتوى إعلامي، على عکس المحتوى الترفيهي الذي يشتهر به التطبيق، رغبة من القائمين بالاتصال في استهداف فئات جديدة من الجمهور.
   وهدفت الدراسة إلى التعرف على سمات المحتوى الإعلامي على تطبيق تيک توک، من خلال عينة ممثلة في منصتي (صدى البلد وواشنطن بوست)، باعتبارهما أکثر المنصات الإخبارية العربية والأجنبية نشاطًا عبر تطبيق Tik Tok، وتم تحليل کافة الفيديوهات المنشورة عبر المنصتين خلال شهر يناير 2020.
   وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها أن منصة واشنطن بوست نجحت في استغلال المحتوى الإعلاني للترويج لنفسها دون أن يشعر المتلقي أنه أمام مادة إعلانية، على عکس منصة صدى البلد، کما توصلت الدراسة إلى أن محتوى منصة واشنطن بوست جاء متنوعًا ما بين استخدام النص والموسيقى والفيديو، بينما اتخذ محتوى منصة صدى البلد شکلًا واحدًا وثابتًا في کافة الفيديوهات.
وأوصت الدراسة المؤسسات الإعلامية بإنشاء منصات خاصة بها عبر تطبيق تيک توک، نظرًا للزيادة المستمرة في عدد المستخدمين.
 
 
Qualities of media content on TikTok application:
Comparative study of Arab and International media platforms
 
Tik Tok app is a relatively recent social networking app, though it gained increasing popularity throughout the past few years. That urged Arab and International media to use the app to broadcast their content, in contrast with the recreational content Tik Tok is famous for, aiming to target new audience.
The present study aims to identify Qualities of media content broadcast on Tik Tok app, through a representative sample from Sada Elbalad and Washington Post platforms, them being the most active Arab and International news platforms on Tik Tok app. The researchers analysed all videos published through both platform in the month of January 2020.
The present study concluded certain findings. One of them is that Washington Post has successfully utilized their advertising content for promoting itself, without giving an impression they are providing an advertising material, in contrast with Sada Elbalad platform. Also, the study concluded that Washington Post content was varied, using text, music and video alternatively, while the content provided by Sada Elbalad was presented in a single, constant form in all videos.
The study recommended media foundations to start their own platforms on Tik Tok app, due to the increasing numbers of its users

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية