ممارسة أنشطة الإعلام المدرسي وعلاقتها بتنمية الوعي بمخاطر مواقع التواصل الاجتماعي لدى المراهقين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوي - کلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث إلى رصد أهم المخاطر المرتبطة باستخدامات المراهقين لمواقع التواصل الاجتماعي، واستقصاء الدور الذي تؤديه ممارسة أنشطة الإعلام المدرسي في تنمية وعي المراهقين بهذه المخاطر، وذلک سعيًا لإبراز هذا الدور وترشيده.  
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، وفي إطارها استخدم الباحث منهج المسح بالعينة، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية قوامها (400) مفردة من طلاب المرحلة الثانوية، موزعة بين (200) مفردة من الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسي، (200) مفردة من غير الممارسين.
وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المبحوثين الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسي ومتوسطات درجات المبحوثين غير الممارسين لها على مقياس الوعي الإعلامي. کما کشفت النتائج أن ممارسة أنشطة الإعلام المدرسي جاءت بدرجة متوسطة في تنمية الوعي بمخاطر مواقع التواصل؛ ويرجع ذلک إلى أن الوضع الراهن للإعلام المدرسي بالمرحلة الثانوية يتسم بالقصور في الواقع الفعلي.
 
 
 
Practicing School Media Activities and Their Relationship for Developing Awareness of Social Media Sites Risks Among Adolescents
The study aimed to clarify the most important risks associated with adolescents' use of social media sites and investigate the role that school media activities play in developing adolescents' awareness of these risks in order to highlight this role and rationalize it. This study is belonged to the descriptive studies where the researcher used the survey method. The study sample was consisted of four hundred (N=400) secondary stage students. They were chosen randomly and divided into (N=200) students who practiced the school media activities and (N=200) who did not practice these activities. The results of the study revealed that there was a statistically significant difference between the mean scores of study participants who practiced the school media activities and the participants who did not practice on the media awareness scale. The results also revealed that practicing the school media activities developed the awareness social media risks in a medium degree.  These results were ascribed to the current state of the school media at the secondary stage which characterized by deficiencies in the actual reality

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية