الخريطة الثقافية والاجتماعية لجمهور الإعلام في محافظة بورسعيد - دراسة لأنماط الاستخدام وآليات التفاعل والاحتياجات الإعلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المدرس بقسم الإعلام التربوي - کلية التربية النوعية جامعة بورسعيد

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على الخريطة الثقافية والاجتماعية لجمهور الإعلام التقليدي والجديد بمحافظة بورسعيد، وذلک من خلال دراسة عدة متغيرات تحدد کيفية استخدامات الجمهور لهذه الوسائل، والکشف عن أنماط  ودوافع هذا الاستخدام، وسبل وآليات التفاعل معها، ودراسة احتياجات الجمهور من وسائل الإعلام والإشباعات المتحققة من هذا الاستخدام، وتنتمي إلى الدراسات الوصفية التي اعتمدت على من منهج المسح الإعلامي، وقامت الباحثتان بالتطبيق على عينة قوامها (2000 مفردة) باستخدام أسلوب العينة متعددة المراحل؛ وذلک باستخدام أداة الاستقصاء، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج؛ من أهمها:
1. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين معدل التعرض الجمهور لوسائل الإعلام وبين مستوى احتياجاتهم الإعلامية.
 2. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استخدام الجمهور المحلي لوسائل الإعلام وبين مستوى احتياجاتهم الإعلامية.
3. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجة اعتماد الجمهور المحلي على وسائل الإعلام أثناء الأزمات وبين مستوى ثقتهم في تلک الوسائل.
4. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام وسائل الإعلام واستخدام الجمهور لهذه الوسائل.
 5. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين معدل تعرض الجمهور لوسائل الإعلام ومستوى الإشباعات المتحققة لديهم.
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دوافع استخدام الجمهور لوسائل الإعلام باختلاف العوامل الديموجرافية (النوع– السن– المستوى الاقتصادي الاجتماعي).
 
 
The Cultural and Social Map of The Mass Media Audience in Port Said Governorate
A study of usage patterns, interaction mechanisms and media needs
 
The study aims to identify the cultural and social map of the traditional and new media audience in Port Said governorate. To determine how the audience uses these methods, the study considered the effect of several variables to determine the revealing patterns and motives for their use. Besides, identifying the ways and the mechanisms of interaction, and studying the audience's needs of the media and the satisfactions achieved from their use. The study belongs to the descriptive studies that use the media survey approach. In this study, the authors considered a sample of (2000 individuals) using the multi-stage sample method and using the survey method. The study reached a set of results; and among these are:
1. There is a statistically significant correlation between the rate of audience exposure to the media and the level of their media needs.
2. There is a statistically significant correlation between the use of local audience to the media and the level of their media needs.
3. There is a statistically significant correlation between the degree of dependence of the local audience on the media during crises and their level of confidence in these media means.
4. There is a statistically significant relationship between the motives for using the media and the audience's use of these media.
5. There is a statistically significant relationship between the rate of audience’s exposure to the media and the level of satisfaction achieved.
6. There are statistically significant differences in the motives level of the audience’s use of the media according to their demographic factors’ differences (gender, age and socioeconomic level)

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية