استخدامات شبکة الإنترنت في العملية التعليمية: رؤية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإذاعة والتليفزيون بمعهد الإسکندرية العالي للإعلام

المستخلص

استهدفت الدراسة رصد وتحليل للدراسات العربية والأجنبية التى تناولت  بحوث الانترنت فى العملية التعليمية خلال الفترة من 2014 وحتى 2019 من مختلف المدارس البحثية بأنحاء العالم، والکشف عن أهم الأطر النظرية والمنهجبة التي اتبعتها بحوث الانترنت في العملية التعليمية للوصول إلى نتائجها، وتحديد مدى التشابه والاختلاف بينها.وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التحليلية والتي اعتمدت على منهج التحليل من المستوى الثاني وما يعرف بإعادة تحليل البيانات، وقد تم جمع الدراسات التي اتيحت للباحث في هذا المجال حيث تم سحب عينة عمدية منها طبقا للفترة الزمنية من 2014-2019 وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
-تنوعت القضايا البحثية في الدراسات العربية لتشمل تقريبا کل التخصصات وکل أبعاد القضية مع الترکيز بشکل أساسي على الطالب واستخدام الانترنت في العملية التعليمية، فتنوعت القضايا والاشکاليات إلى تعليم الأطفال ذوي الإعاقة من خلال التابلت والانترنت.
- اتسمت الاشکاليات البحثية التي تم معالجتها في الدراسات الأجنبية لمحور الانترنت والمعلم لتشمل قضايا تقييم قدرات معلمي المدارس الثانوية على استخدام تکنولوجيا المعلومات، وفوائد اليوتيوب کمصدر للتعليم، وفوائد استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في بيئة تعليمية.
-اعتمدت الدراسات الأجنبية على بعض القضايا البحثية الجديدة منها السرد القصصي الإلکتروني وعلاقته بالتحصيل الدراسي، بالإضافة إلى مواقع التواصل الإجتماعي وعلاقته أيضا بالتحصيل، واستخدام الانترنت کمصدر تعليمي لتحصيل الطلاب.
 
 
The Uses of the Internet in the Educational Process: An Analytical Vision
 
The study aimed to monitor and analyze Arab and foreign studies that dealt with Internet research in the educational process during the period from 2014 to 2019 from various research schools around the world, and to reveal the most important theoretical and methodological frameworks that Internet research has followed in the educational process to reach its results, and determine the extent of similarity and difference between them. This study belongs to the descriptive analytical studies, which relied on the method of analysis from the second level and what is known as re-analysis of data. The studies that were made available to the researcher in this field were collected as an intentional sample was drawn from them according to the time period of 2014-2019 and the study reached a set of results The most important of them are:
- Research issues in Arab studies varied to include almost all disciplines and all dimensions of the issue, with a primary focus on the student and the use of the Internet in the educational process.
-The research problems addressed in the foreign studies of the Internet and the teacher axis were characterized to include issues of assessing the capabilities of secondary school teachers to use information technology, the benefits of YouTube as a source of education, and the benefits of using social media in an educational environment.
- Foreign studies have relied on some new research issues, including online storytelling and its relationship to academc achievement, in addition to social networking sites and its relationship to achievement, and the use of the Internet as an educational resource for student achievement

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية