معالجة البرامج الحوارية بالفضائيات المصرية الحکومية والخاصة لأزمة فيروس کورونا (کوفيد19) (دراسة تحليلية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون - کلية الدراسات الإسلامية والعربية – جامعة الأزهر

المستخلص

استهدفت الدراسة رصد کيفية معالجة البرامج الحوارية بالفضائيات المصرية الحکومية والخاصة لأزمة فيروس کورونا( کوفيد19)، وتعتمد الدراسة على منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في القناة الأولى المصرية وقناة ON TV، وذلک من خلال تحليل محتوى عينة من البرامج الحوارية متمثلة في  برنامج التاسعة على القناة الأولى وبرنامج کل يوم على قناة ON TV.
وتوصلت الدراسة إلى أن القناة الأولى المصرية جاءت في الترتيب الأول من حيث إجمالي زمن الموضوعات المتعلقة بأزمة کورونا، يليها قناةON TV .
وجاءت الإجراءات الاحتيرازية في المرتبة الأولى من حيث أبرز الموضوعات المرتبطة بأزمة فيروس کورونا بنسبة 26.2%، يليها توجيهات وإرشادات بنسبة 14.9%، ثم دعم الطاقم الطبي والمستشفيات بنسبة 11.0%، يليه دعم الأفراد والقطاعات المتضررة بنسبة 9.9%.
کما تصدرت فئة " إيجابي" المرتبة الأولى من حيث اتجاه معالجة الموضوعات المتعلقة بأزمة فيروس کورونا وذلک بنسبة 62.7%، تليها فئة "سلبي" بنسبة 18.9%، ثم فئة "محايد" بنسبة 18.4%.
وتصدر إطار" الاهتمامات الإنسانية" مقدمة الأطر المستخدمة في معالجة الموضوعات المرتبطة بأزمة فيروس کورونا بنسبة 35.7%، يليه إطار" التحذير أو التخويف" بنسبة 27.5%.
 
 
Addressing of the Egyptian governmental and private satellite channels Talk Shows for the Corona virus crisis (COVID 19)
(Analytical Study)
 
The study aimed to monitor how the Egyptian governmental and private satellite channelsTalk Shows address the Corona virus crisis (Covid 19), the current study depends on the survey method and the study sample was in the Egyptian Channel One and ON TV. The sample of the programs was the NINTH (AL Tasea) program on Channel One and Each Day (Kol Youm) program on On TV Channel.
The study found that:The Egyptian channel one came first in terms of total time topics related to the Corona crisis, followed by ON channel.
The precautionary measures came first in terms of the most prominent topics related to the Corona virus crisis that were covered by the study channels by 26.2%, followed by direction and guidance by 14.9%, then supporting medical and hospital staff by 11.0%, followed by supporting individuals and sectors affected by 9.9%.
The category "Positive" ranked first in terms of the trend of addressing issues related to the Corona virus crisis, with a percentage of 62.7%, followed by the category "Negative" by 18.9%, then the category of "Neutral" by 18.4%.
The "Humanitarian Concerns" Framework is the first in the framework used to address issues related to the Corona Virus Crisis with 35.7%, followed by the "Warning or Intimidation" framework with 27.5%

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية