دور الحملات الإعلامية بقنوات الأطفال فى نشر الوعى الصحي عن فيروس کورونا وتأثيراتها على طلاب المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإذاعة والتليفزيون بقسم الإعلام التربوى- کلية التربية النوعية- جامعة المنوفية

المستخلص

هدفت الدراسة إلي معرفة دور الحملات الإعلامية التوعوية بقنوات الأطفال الفضائية فى نشر الوعي الصحي لدى طلاب المرحلة الإعدادية الخاصة بفيروس کورونا، ومعرفة تأثيرات الحملة علي الأبعاد الاجتماعية والمعرفية والسلوکية الخاصة بهؤلاء الطلاب، کما هدفت الدراسة إلى معرفة نوعية المعلومات التي استفاد بها الطلاب عينة الدراسة من خلال متابعة محتوى الحملة وقياس مدى الاستفادة من تلک المعلومات، واعتمدت الباحثة في دراستها على المنهج المسحي عن طريق اختيار العينة المحسوسة وطبقت على عينة قوامها 300 مفردة من المبحوثين والمبحوثات بمدارس السادات وأشمون، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى: وجود فروق دالة إحصائية بين الطلاب عينة الدراسة في معدل استفادتهم من المعلومات والموضوعات التي تعرضوا لها في الحملات التوعوية بفيروس کورونا وفق المتغيرات الديموجرافية، وتراوحت النسب المئوية لدرجة تعرض الطلاب للقنوات الفضائية المفضلة لديهم في مشاهدة الحملات التوعوية المتعلقة بفيروس کورونا ما بين (76.58%- 49.33%)، حيث جاءت قناة (ماجد) في الترتيب الأول، بينما جاءت قناة (سمسم) في الترتيب الأخير، ووجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين معدل الاستفادة من تعرض الطلاب لحملات التوعية الصحية بفيروس کورونا ومعدل التأثيرات الاجتماعية والسلوکية والمعرفية، وتراوحت النسب المئوية لمدى استفادة الطلاب من متابعة الحملات التوعوية الصحية في القنوات الفضائية المخصصة للأطفال ما بين (94.86%- 33.26%)، حيث جاءت عبارة (أحرص على غسل يدي باستمرار خوفًا من أصابتي بکورونا) في الترتيب الأول، بينما جاءت عبارة (بعد کورونا أفتقد اللعب مع أصدقائي) في الترتيب الأخير، وأن شعور الطلاب أثناء مشاهدة هذه الحملات التوعوية الصحية عن فيروس کورونا تمثل في (القلق) في المقام الأول بنسبة 63.7%، ثم (الخوف) بنسبة 25%، وأخيرًا (لا شيء) بنسبة 5%.
 
 
The role of media campaigns in children's channels in spreading health awareness about the Corona virus and its effects on middle school students
 
The study aimed to know the role of awareness campaigns in children's satellite channels in spreading health awareness among students of the preparatory stage of Corona virus and to know the effects of the campaign on the social، cognitive and behavioral dimensions of these students. The study also aimed to know the type of information that students benefited from the study sample through following The content of the campaign and measuring the extent of benefiting from this information، and the researcher relied in its study on the survey method by selecting the physical sample and applied to a sample of 300 individuals from the respondents in the Sadat and Ashmoun schools، and the study reached its results to:
·        There are statistically significant differences between the study sample students in the rate of their benefit from the information and topics that they were exposed to in the awareness campaigns in the Corona virus according to demographic variables.
·        The percentages of students' exposure to their favorite satellite channels in watching awareness campaigns related to Corona virus ranged between (76.58: 49.33%)، where (Majid) came in the first order، while (Sesame) came in the last.
·        There was a positive correlation with statistically significant rate of benefit from students' exposure to health awareness campaigns with Corona virus and rate of social، behavioral and cognitive effects.
·        The percentages of students' benefit from following up healthy awareness campaigns in satellite channels designated for children ranged between (94.86: 33.26)، where the phrase (I make sure to wash my hands constantly for fear of my corona) came in the first order، while the phrase (after Corona I miss Playing with my friends) in the last order.
The feeling of students during watching these health awareness campaigns about the Corona virus was (anxiety) in the first place by 63.7%، then (fear) by 25%، and finally (none) by 5%

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية