استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية: "دراسة تطبيقية على شباب جامعة القاهرة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإعلام بالمعهد العالي للدراسات الأدبية بکينج مريوط الأسکندرية

المستخلص

يستهدف البحث التعرف على مدى استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية، وکذلک رصد وتحليل دور موقع اليوتيوب في تشکيل اتجاهات الشباب المصري نحو المنظمات الإرهابية، کما سعت الدراسة للوقوف على واقع مشارکة الشباب المصري على موقع اليوتيوب، وتحديد دوافع استخدام الشباب المصري لموقع اليوتيوب، وکذلک التعرف على الإشباعات التي تتحقق من استخدام الشباب المصري لموقع اليوتيوب. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي؛ وذلک لتوصيف الحقائق والمعلومات المتعلقة بموضوع الدراسة. تم اختيار عينة الدراسة الراهنة بطريقة عشوائية، حيث تم تصميم استبانة طبقت على (300) مفردةٍ من طلاب البکالوريوس بجامعة القاهرة، وفي ضوء مراجعة أدبيات الدراسة والدراسات السابقة ذات العلاقة بموضوع الدراسة، تم تصميم استبانة للتعرف من خلالها على مدى استخدام الشباب المصري للفيديوهات الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها باتجاهاتهم نحو المنظمات الإرهابية، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: أن الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب في الإطلاع على الأحداث السياسية العالمية، أن الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب في التعرف معلومات عن الجماعات الإرهابية، أن الشباب المصري ينجذبون للفيديوهات الساخرة التي يقدمها اليوتيوب عن الجماعات الإرهابية، أن الشباب المصري مشارکون فعالون جدًا وذلک بنسبة 90%، الغالبية من الشباب المصري يستخدمون موقع اليوتيوب بدافع التعرف على مشکلات وقضايا المجتمع، أن موقع اليوتيوب يزود الشباب بالمعلومات عن العالم من حولهم بدون رقابة وذلک بنسبة 86%، يليها الحرية في مشاهدة أية مادة إعلامية وذلک بنسبة 46%، في حين أن الأقلية من المشارکين اعتقدوا أن موقع اليوتيوب يعد مضيعة للوقت وذلک بنسبة مقدارها 39%،  أن السخرية يمکن أن تمثل قوة ناعمة يمکن أن تحطم هيبة الإرهاب وتقلل من أثاره السلبية، وکذلک أن الفيديوهات الساخرة تمثل حرب نفسية مضادة تقوم على المواجهة الإعلامية وذلک بنسبة بلغت 50%، أن فيديوهات اليوتيوب هي أعلى أشکال السخرية في تحقيق استجابة واسعة النطاق بين الشباب وذلک بنسبة 30%، وتبين إنه کلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى معرفتهم بالجماعات والمنظمات الإرهابية، وکلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى الإشباعات التي يحققها الشباب المصري، وکلما ازداد مستوى استخدام السخرية ازداد مستوى تحطيم هيبة الإرهاب وتقليل أثاره السلبية، وکلما ازداد مستوى استخدام الشباب المصري لمواقع اليوتيوب ازداد مستوى الآثار الإيجابية التي يحصل عليها الشباب المصري.
 
 
The research aims to identify the extent of the Egyptian youth's use of satirical videos on YouTube and their relationship with their attitudes towards terrorist organizations. Likewise, monitoring and analyzing YouTube site in shaping the Egyptian youth’s attitudes towards terrorist organizations, as is the case in studying youth participation on YouTube and determining the motives for Egyptian youth to use YouTube as well as identifying the gratifications that are achieved by the Egyptian youth’s use of YouTube. The study relied on the descriptive analytical approach to describe facts and information related to the subject of the study. The current study sample was randomly chosen, as a questionnaire was designed and applied to (300) individual students from the University of Cairo. In light of the review of the literature of the study and previous studies related to the subject of the study, a questionnaire was designed to identify the extent of the Egyptian youth's use of satirical videos on YouTube and their relationship to their attitudes towards terrorist organizations. The study reached a set of results, the most important of which are: that Egyptian youth use YouTube to view international political events, that Egyptian youth use YouTube to learn information about terrorist groups, that Egyptian youth are attracted to the satirical videos YouTube provides about terrorist groups, that Egyptian youth is a very effective participant with 90%, the majority of Egyptian youth uses YouTube to get to know the problems and issues of society, that YouTube provides young people with information about the world around them without censorship, with a percentage of 86%, followed by freedom to watch any media material with a percentage of 46 %, While a minority of respondents believed that YouTube is a waste of time, at a rate of 39%. That sarcasm can represent a soft force that can shatter the prestige of terrorism and reduce its negative effects, as well as that satirical videos represent a psychological counter- war based on media confrontation by a rate of 50%, that YouTube videos are the highest form of sarcasm in achieving a wide response among young people by a rate of 30%, and it became clear that the higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the higher their level of knowledge of terrorist groups and organizations. The higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the greater the level of satisfaction achieved by Egyptian youth. The higher the level of Egyptian youth’s use of YouTube sites, the more positive effects that Egyptian youth will obtain
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية