استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية وعلاقته بالتثقيف الغذائي لديهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوى - کلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية وعلاقته بالتثقيف الغذائي لديهن، وتنتمى هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، کما اعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامى، وطبقت على عينة عمدية قوامها (400) مفردةٍ موزعة بالتساوى على طالبات الاقتصاد المنزلي بکليات التربية النوعية جامعة المنصورة وفرعيها بمنية النصر وميت غمر، وکفر الشيخ،  ودمياط، وکلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية، وتم استخدام الاستبانة کأداة لجمع البيانات.
وتوصلت الدراسة إلى أهم الدوافع النفعية: الحصول على معلومات ومهارات جديدة، بينما جاءت أهم الدوافع الطقوسية: فى مساعدة هذه الصفحات على ملء وقت الفراغ والتخلص من الملل، بينما جاءت أهم إشباعات المحتوى: المساعدة فى الابتعاد عن الوجبات الضارة والجاهزة والسريعة، بينما جاءت أهم الإشباعات العملية: فى الشعور بالبهجة والمتعة بعد تصفح المواقع الخاصة بالطهي، کما تبين  وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام طالبات الاقتصاد المنزلي لصفحات الطهي ببعض مواقع الشبکات الاجتماعية والإشباعات المتحققة نتيجة هذا الاستخدام وتعزيز عملية التثقيف الغذائي لديهن.
 
 
The use of home economics students for cooking pages in some social networking sites and its relation to their food education
 
The present study aimed to identify the use of students of the home economics pages of cooking some of the social networking sites and its relationship to education, to food they have, and the title of this study is to descriptive studies, as the study relied on survey method media     , and applied to an intentional sample of (400) singles distributed equally to students of home economics Faculties of Specific Education (Mansoura University and its two branches, Minia El-Nasr, Mit Ghamr, Kafr El-Sheikh, Damietta, and the Faculty of Home Economics, Menoufia University), and using the use of a questionnaire as a tool for data collection.
The study reached the most important utilitarian motives to get new information and skills, while the most important ritual motives came in helping these pages to fill free time and get rid of boredom, while the most important as content help stay away from meals harmful prepackaged and fast, The study reached the most important utilitarian motives to get new information and skills, while the most important ritual motives came in helping these pages to fill free time and get rid of boredom, while the most important satisfactions content came to help in moving away from harmful, ready and fast meals, while the most important practical satisfactions came in the sense of joy and pleasure after browsing the sites of cooking, as it was shown a relationship statistically significant between the motives of the students of the home economy of the cooking pages some social networks and satisfactions achieved as a result of this use and promotion of this process, their food education

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية