المعارض الإعلامية وعلاقتها بالقدرة التنافسية والسجايا العقلية المُنتجة لدى الطلاب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم الإعلام التربوي - کلية التربية النوعية- جامعة المنصورة

المستخلص

      المُشارکة في المعارض الإعلامية، وترکيز الطلاب في مُحاولة بذل مزيد من الجهد لتحسين وتجويد الإنتاج يُمکن أن يُنمي لديهم القدرة التنافسية التي تُشعل الحماس وتدفع العقل إلى المُثابرة والمُحاولة وإخراج ما بجعبته، وذلک ينعکس على قدراتهم ومهاراتهم ويُسهم في تحويلهم إلى عقول مُنتجة، ويُشکل لديهم سجايا عقلية مُنتجة تُمکنهم من الإنجاز والإنتاج المُتقدم، وذلک ما هدف البحث الحالي التحقق منه من خلال الإجابة على التساؤل الرئيس: ما علاقة المُشارکة في المعارض الإعلامية بالقدرة التنافسية والسجايا العقلية المُنتجة لدى الطلاب؟ واعتمد البحث الحالي على منهج المسح، وتم تطبيق البحث على عينة عشوائية بسيطة من طلاب الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية جامعة المنصورة، بلغ قوامها (400) مفردة، وتمثلت أدوات البحث في صحيفة الاستقصاء (من إعداد الباحثة)، حيث احتوت الصحيفة على ثلاثة أجزاء: تمثل  الجزء الأول في تناول جمع البيانات الأساسية والعلمية عن الطلاب، وبعض الأسئلة التي ابتغت الإجابة عليها لتحقيق الهدف من البحث، وتناول الجزء الثاني قياس القدرة التنافسية، والجزء الثالث تناول قياس السجايا العقلية المُنتجة، وتوصل البحث إلى عدة نتائج منها أن 73.8% من أفراد العينة شارکوا في المعارض الإعلامية التي نظّمها القسم الخاص بهم، ونسبة 26.3% من العينة لم يشارکوا بإنتاجهم في المعارض الإعلامية، ووجود علاقة طردية قوية بين مُشارکة الطلاب في المعارض الإعلامية والمؤشرات التنافسية لديهم، حيث کانت قيم (ر> 0.7) دالة عند مستوى دلالة 0.01، ووجود علاقة طردية متوسطة بين القدرة التنافسية ومستوى السجايا العقلية لديهم، حيث کانت قيم (0.3< ر< 0.7) دالة عند مستوى دلالة 0.01.
 
Media exhibitions and their relationship to the competitiveness and mental attributes produced for students
 
Participation in media exhibitions, and focus Students in trying to exert more effort to improve and improve the production can develop the competitive ability that ignites enthusiasm and pushes the mind to persevere and try and bring out what is in its possession, and this reflects on their capabilities and skills and contributes to transforming them into productive minds and they form productive mental attributes that enable them to achieve and advance production, This is what the aim of the current research is to verify by answering the following main question: - What is the relationship of participation in media exhibitions with the competitiveness and mental attributes produced by students ?, The current research relied on the survey method, and the research was applied to a simple random sample of educational media students in the College Specific Education Mansoura University, and reached a strength of (400) singles, and research tools were represented in the survey newspaper A (prepared by the researcher), where the newspaper contained three parts represented in the first part: - dealt with collecting basic and scientific data on students, some of the questions that the answer sought to achieve the goal of the current research, and the second part dealt with measuring competitiveness, and the third part covered measuring The mental attributes produced, and the research reached several results, including that 73.8% of respondents participated in media exhibitions organized by their department, and 26.3% of the sample did not participate in their production in media exhibitions, and there was a strong direct relationship between students participating in media exhibitions and competitive indicators. They have, where the values ​​of (t <0.7) were a function at the significance level of 0.01, and the presence of an intermediate direct relationship between competitiveness and the level of mental attributes they had, where the values ​​of (0.3

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية