تکاملية الوسائل لنشر المحتوى في الصحف المصرية: دراسة ميدانية على عينة من القائمين بالاتصال في ضوء نظرية التحول الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحافة المساعد بکلية الإعلام جامعة بني سويف

المستخلص

    استهدفت الدراسة التعرف على مدى تحقيق تکاملية الوسائل من خلال توظيف الصحف المصرية للمنصات المتعددة في نشر محتواها الصحفي، وذلک في إطار سعيها لتحقيق أهدافها الاقتصادية والمهنية، وذلک بإجراء دراسة على عينة من الصحف المصرية (الأهرام- الأخبار–الوفد– اليوم السابع– المصري اليوم). اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، من خلال توظيف أداة الاستبانة. وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أن تکاملية الوسائل الاتصالية قد عبرت بشکلٍ عامٍ عن التقارب والتشابک بين قنوات الإعلام والاتصال المختلفة التقليدية والإلکترونية. ووضح زيادة نوعية ومسميات الوظائف المتعلقة بالمحتوى الصحفي الإلکتروني؛ بينما تقلصت أدوار المحرر الصحفي التقليدي أو المحرر الصحفي الورقي. أکدت النتائج أيضًا أن نمو وازدياد مستخدمي الأخبار عبر الإنترنت يأتي في مقدمة الأسباب التي تدفع المؤسسات الصحفية بقوة نحو استخدام المنصات المتعددة في نشر المحتوى، ثم انخفاض مبيعات الصحف وتراجع نسبة جمهور الصحف الورقية، ثم المنافسة الشديدة بين الوسائل الإعلامية والاتصالية على موارد الإعلانات. وأثبتت النتائج أيضًا أن نسبة 96.2% من أفراد العينة يرون أهمية تحقيق التکامل بين المنصات المتعددة المستخدمة في نشر المحتوى، باعتبار ذلک وسيلة من وسائل تسويق الصحيفة، وأن أبرز أشکال تحقيق تکامل المنصات المتعددة وآليات توظيفها في نشر المحتوى الصحفي في إطار سعي الصحيفة لتسويق نفسها: الإعلان عن المحتوى المنشور في النسخ الورقية عن طريق الموقع الإلکتروني أو المنصات الإلکترونية الأخرى، والإعلان عن المحتوى المنشور على الموقع الإلکتروني عن طريق المنصات الإلکترونية الأخرى.
 
Integrative means for disseminating content in Egyptian newspapers: a field study on a sample of communicators in light of the theory of digital transformation
 
The study aimed to identify the extent to which the integration of means was achieved through the employment of Egyptian newspapers for multiple platforms in publishing their press content, as part of their pursuit of their economic and professional goals, by conducting a study on a sample of the Egyptian newspapers (Al-Ahram - Al-Akhbar - Al-Wafd - Al-Youm Al-Sabea - Al-Masry Al-Youm). The study relied on the descriptive and analytical approach, by employing a questionnaire tool. In its results, the study concluded that the complementarity of communication means, in general, expressed the convergence and intertwining of the various traditional and electronic media and communication channels. He explained the increase in the quality and job titles related to electronic journalistic content; Whereas, the roles of the traditional press editor or paper press editor have diminished. The results also confirmed that the growth and increase of online news users comes at the forefront of the reasons that push press organizations strongly towards using multiple platforms to publish content, then the decline in newspaper sales and the decline in the audience for paper newspapers, and then the intense competition between media and communication means for advertising resources. The results also showed that 96.2% of respondents see the importance of achieving integration between the multiple platforms used in publishing content, as a means of marketing the newspaper, and that the most prominent forms of achieving the integration of multiple platforms and the mechanisms of their use in publishing journalistic content as part of the newspaper’s endeavor to market itself: Announcing the content published in hard copies through the website or other electronic platforms, announcing the content published on the website through other electronic platforms, or implementing

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية