تعرض طلاب أقسام الإعلام التربوي لمعوقات التدريب الميداني وعلاقته بفاعلية الذات الإبداعية لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحافة بقسم الإعلام التربوي- کلية التربية النوعية- جامعة المنيا

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين تعرض طلاب أقسام الإعلام التربوي لمعوقات التدريب الميداني وفاعلية الذات الإبداعية لديهم، وتندرج هذه الدراسة ضمن إطار البحوث الوصفية، واستخدم الباحث منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في عينة عمدية من طلاب أقسام الإعلام التربوي قوامها (300) طالبٍ وطالبةٍ، واعتمد الباحث في تحقيق أهداف الدراسة وجمع البيانات على استمارة الاستبانة ومقياس فاعلية الذات الإبداعية، وتوصل الباحث إلى مجموعة من النتائج، أهمها ما يلي:
• ارتفاع نسبة موافقة الطلاب عينة الدراسة على معوقات التدريب الميداني، حيث تراوحت ما بين (75.22: 57.11)، وجاءت عبارة (الشعور بالملل من طول فترة التدريب الميداني) و(کثرة الأعمال والتکليفات التي يطلبها المشرف الأکاديمي من طلاب التدريب الميداني) في الترتيب الأول.
• ارتفاع مستوى فاعلية الذات الإبداعية لدى الطلاب عينة الدراسة، حيث تراوحت ما بين (86.33: 77)، حيث جاءت عبارة (أتعلم کيف أکون قادرًا على عمل الأشياء والأنشطة الجديدة بالتدريب الميداني) في الترتيب الأول.
• وجود علاقة ارتباطية عکسية ذات دلالة إحصائية بين معوقات التدريب الميداني التي يتعرض لها طلاب أقسام الإعلام التربوي الطلاب وفاعلية الذات الإبداعية لديهم.
• وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذکور والإناث في معوقات التدريب الميداني لصالح الذکور.
• وجود فروق غير دالة إحصائيًا بين الذکور والإناث في متوسط درجاتهم في مقياس فاعلية الذات الإبداعية.
 
Exposure to obstacles in field training for students from education information departments and its relationship to their creative efficacy
 
 The study aimed to identify the relationship between the exposure of students of educational media departments to the obstacles of field training and the effectiveness of their creative self, and this study falls within the framework of descriptive research, and the researcher used the survey method, the study sample was represented in an intentional sample of students of educational media departments consisting of (300) students and students The researcher relied on achieving the goals of the study and collecting data on the questionnaire form and the measure of the effectiveness of the creative self. The researcher reached a set of results, the most important of which are:
• The high approval rate of the study sample students on the obstacles of field training, which ranged between (75.22: 57.11), and the phrase (feeling bored from the length of the field training period) and (the large number of works and assignments required by the academic supervisor from field training students) came in the first order.
• The high level of creative self-efficacy among students in the study sample, which ranged between (86.33: 77), where the phrase (I learn how to be able to do new things and activities in field training) came in the first order.
• The existence of an inverse correlation relationship statistically between the obstacles of field training to which students of educational media departments are exposed to students and the effectiveness of their creative self.
• There are statistically significant differences between males and females in the obstacles of field training in favor of males.
• There were no statistically significant differences between males and females in their mean scores in the measure of the effectiveness of the creative self

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية