The Image of the Egyptian Security Forces Representatives as Depicted in Egyptian Movies After the Revolution of 25th January 2011 An Analytical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

College of Language and Communication Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, Alexandria (AASTMT)

المستخلص

Cinema is the most influential mass media tool in the developing societies. It enjoys the public trust and is able to give a more realistic picture of the society. In this context, many Egyptian films presented stories about the police abuse of power and the illegal actions of police officers. This tension between the police and the people led to the outbreak of the 25th January revolution. Consistent with this, the current study aimed to examine the image of the Egyptian security forces (the police and  army) as reflected in the Egyptian films that were produced after the revolution of 25th January 2011.
A content analysis form was used as a tool for data selection and movies were also semantically analyzed. (The Passage and Clash) Results showed a very positive image of the Egyptian army, as the army officers played key parts, whereas the police officers’ image demonstrated the clear hostility towards them. It showed how violent they are and that they do not abide by the law though they only abide by the orders against the detainees regardless of being guilty.
 
صورة قوات الأمن المصرية کما تعرضها الأفلام السينمائية المصرية التي انتجت بعد ثورة ٢٥ يناير ٢٠١١
دراسة تحليلية
تعد السينما الأداة الإعلامية الأکثر تأثيرًا في المجتمعات النامية؛ کونها تتمتع بثقة الجمهور، وتعکس صورة أکثر واقعية للمجتمع، وفي هذا السياق، عرض عدد من الأفلام المصرية قصصًا عن سوء استخدام الشرطة للسلطة، والتصرفات غير القانونية لأفرادها، وقد أدى هذا التوتر بين الشرطة والشعب إلى اندلاع ثورة 25 يناير، وفي ضوء ذلک، هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة صورة قوات الأمن المصرية (الشرطة والجيش) کما انعکست في الأفلام المصرية التي تم إنتاجها بعد ثورة 25 يناير 2011.
وطبقت الدراسة أداة تحليل المضمون، إضافة إلى تحليل الصورة السينمائية٬ وأظهرت النتائج أن فيلم "الممر"، الذي تناول صورة الجيش المصري، قدّم صورة إيجابية للغاية عن الجيش المصري؛ حيث أدى ضباط الجيش أدوارًا رئيسة، وتمتعوا بسمات مقبولة اجتماعيًا، بينما کشفت النتائج أن فيلم "اشتباک"، الذي تناول صورة رجال الشرطة المصرية، عکس العداء الواضح تجاههم من جانب الشعب، وأظهر مدى عنفهم، وعدم التزامهم بالقانون، والتزامهم فقط بالأوامر الصادرة من رؤسائهم ضد المعتقلين بغض النظر عن کونهم مذنبين أم لا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية