تأثير الکلمات المنطوقة إلکترونيًا EWOM)) حول إدارة الحکومة المصرية لأزمة کورونا على الأمن النفسي لمستخدمي الفيسبوک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلاقات العامة والإعلان بقسم الإعلام - کلية الآداب جامعة المنصورة

المستخلص

استهدفت الدراسة بحث تأثير الکلمات المنطوقة عبر الفيسبوک حول جهود الدولة لمواجهة أزمة فيروس کورونا على مستوى الأمن النفسي للمبحوثين، کما استهدفت اختبار تأثير أبعاد العلاقات الاجتماعية کمتغيرات وسيطة على العلاقة بين طبيعة الکلمات المنطوقة عبر الفيسبوک حول جهود الدولة لمواجهة أزمة فيروس کورونا ومستوى الأمن النفسي للمبحوثين، واستخدمت الدراسة منهج المسح، وأداته الاستبيان الإلکتروني، الذي تم تطبيقه على عينة عمدية متاحة قوامها (400) مفردة من مستخدمي الفيسبوک، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: 
-       جاءت طبيعة الکلمات المنطوقة من قِبل جهات اتصال المبحوثين عبر الفيسبوک حول جهود الدولة لمواجهة أزمة فيروس کورونا إيجابية في المقام الأول بنسبة مرتفعة بلغت 71%، وفي الترتيب الثاني جاءت الکلمات المحايدة بنسبة 26%، أما الکلمات السلبية فقد تراجعت إلى الترتيب الأخير بنسبة ضعيفة جدًا بلغت 3% فقط.
-       جاء مستوى الأمن النفسي للمبحوثين متوسطًا بنسبة 73.2%، يليه المستوى المرتفع بنسبة 24.3%، بينما انخفض مستوى الأمن النفسي لدى 2.5% فقط من أفراد العينة رغم ظروف الأزمة.
-       أثبتت الدراسة وجود علاقة ارتباط طردية دالة إحصائيًا بين طبيعة الکلمات المنطوقة (إيجابية/ سلبية) من قِبل جهات اتصال المبحوثين عبر الفيسبوک حول جهود الدولة لمواجهة أزمة کورونا ومستوى الأمن النفسي لديهم.
 
The Impact of Electronic Word of Mouth (EWOM) about the Egyptian Government's Management of the Corona Crisis on the Psychological Security of Facebook Users
 
The study aimed to investigate the effect of the word of Mouth on Facebook about the country's efforts to confront the Coronavirus crisis on the level of psychological security of the respondents. It also aimed to test the impact of social relations aspects as intermediate variables on the relationship between Word of Mouth on Facebook about the country's efforts to confront the Corona virus crisis and the level of psychological security of the respondents. The study used the survey method, and its electronic questionnaire tool, which was applied to a deliberate available sample of (400) respondents used by Facebook users. The study found several results, most notably:
-      The nature of the Word of Mouth by the respondents' contacts on Facebook about the country's efforts to confront the Corona virus crisis was positive in the first place, with a high rate of 71%, and in the second place is the neutral words by 26%, while the negative words fell back to the last place, with a very weak rate, only 3%.
-      As for the level of psychological security of the respondents, it was intermediate for 73.2%, followed by high for 24.3%, while the level of psychological security decreased for only 2.5% of the sample, despite the circumstances of the crisis.
-      The study demonstrated a statistically significant direct correlation between the nature of Word of Mouth (positive/ negative) by the respondents' contacts via Facebook about the country's efforts to confront the Corona crisis and their level of psychological security.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية