تبحث الدراسة في دور الإنفوجرافيک المقدم في الحسابات الرسمية لوزارة الصحة في الدول العربية عبر موقع التواصل الاجتماعي (تويتر) في معالجة القضايا الصحية، بالتطبيق على موضوع فيروس (کورونا COVID-19) المستجد، ونشر التوعية الصحية بين أفراد المجتمعات العربية، وذلک في الفترة الزمنية (من 1 مارس إلى 31 مايو 2020)، وتوصلت النتائج إلى أن الصفحة السعودية تفوقت في حجم الاهتمام بالإنفوجرافيک الذي يعالج القضايا الصحية بنسبة بلغت )44,7%)، يليها الصفحة الکويتية بنسبة (30.5%)، ثم المصرية بنسبة (24.7%)، وبالنظر لوظيفة الإنفوجرافيک المستخدم في معالجة موضوع فيروس کورونا covid-19 في المواقع الثلاث مجتمعة، نجد أن "التوعية" تصدرت المرتبة الأولى بنسبة (36.9%)، واتبعت مواقع الدراسة، في أساليب عرض المعلومات بالإنفوجرافيک الأسلوب الخبري في المقام الأول بنسبة (45.8%)، وجاء في الترتيب الثاني "الأسلوب التوعوي" بنسبة (36.5%)، وتصدرت "نسب وأعداد مرضى فيروس کورونا COVID-19"، مضمون الإنفوجرافيک بنسبة (38.5%)، ثم في الترتيب الثاني "الإرشادات الوقائية من فيروس کورونا "COVID-، کما أن مواقع الدراسة استخدمت الأنواع الثلاثة للإنفوجرافيک، واتفقت المواقع تلک المواقع في استخدام الإنفوجرافيک التفاعلي بنسبة (100%)، ويأتي في الترتيب الثاني الإنفوجرافيک "الثابت" بنسبة بلغت (91,2%)، يليه "المتحرک" ونسبته (8.8%).
"The use of infographics in addressing health issues in the Arab countries through the social networking site (Twitter)" A case study on the topic of the emerging corona virus (COVID-19)
The study examines the role of the infographic presented in the official accounts of the Ministry of Health in the Arab countries via the social networking site (Twitter) in addressing health issues by applying to the topic of the emerging Corona virus (COVID-19), and spreading health awareness among members of Arab societies, during the period of time (From March 1 to May 31, 2020), and the results are as follows: - The Saudi page outperformed in terms of interest in infographics that dealt with health issues by (44,7%), followed by the Kuwaiti page (30,5%), then the Egyptian page (24,7%).
-In view of the function of the infographic used to address the topic of the covid-19 virus in the three sites combined, "awareness" topped the first place with a rate of (36.9%). - The study sites followed the methods of presenting information through the infographic in the first place with the news method with a rate of (45.8%), and the "awareness style" came in second place with a rate of (36.5%), - The content of the infographic "The ratios and numbers of patients with the Coronavirus COVID-19, at a rate of (38.5%), is issued, followed in second order by the "preventive instructions from the Coronavirus" COVID- - The study sites used the three types of infographics, and the three sites agreed to use interactive infographics at a rate of (100%).
نجيب زناتي, ريم. (2020). "توظيف الإنفوجرافيک في معالجة القضايا الصحية في الدول العربية عبر موقع التواصل الاجتماعي (تويتر)" دراسة حالة على موضوع فيروس (کورونا (COVID-19المستجد. مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)), 2307-2378. doi: 10.21608/jsb.2020.124108
MLA
ريم نجيب زناتي. ""توظيف الإنفوجرافيک في معالجة القضايا الصحية في الدول العربية عبر موقع التواصل الاجتماعي (تويتر)" دراسة حالة على موضوع فيروس (کورونا (COVID-19المستجد", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج4 (جائحة کورونا 2), 2020, 2307-2378. doi: 10.21608/jsb.2020.124108
HARVARD
نجيب زناتي, ريم. (2020). '"توظيف الإنفوجرافيک في معالجة القضايا الصحية في الدول العربية عبر موقع التواصل الاجتماعي (تويتر)" دراسة حالة على موضوع فيروس (کورونا (COVID-19المستجد', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)), pp. 2307-2378. doi: 10.21608/jsb.2020.124108
VANCOUVER
نجيب زناتي, ريم. "توظيف الإنفوجرافيک في معالجة القضايا الصحية في الدول العربية عبر موقع التواصل الاجتماعي (تويتر)" دراسة حالة على موضوع فيروس (کورونا (COVID-19المستجد. مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)): 2307-2378. doi: 10.21608/jsb.2020.124108