استهدفت الدراسة تحليل ورصد وتفسير آليات الخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري، وذلک من خلال تحليل مضمون الرسالة الاتصالية المقدمة في برنامج "التاسعة" والمذاع على القناة الأولى الفضائية، بالتطبيق على تناوله لجائحة کورونا، وقام الباحث بتوظيف مدخل تحليل الخطاب في دراسته للخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري؛ للوقوف على مختلف الأساليب التي تم توظيفها في برنامج الدراسة في سياق الخطاب الإقناعي الموجَّه للجمهور بشأن جائحة کورونا الصحية. تنتمي الدراسة إلى الدراسات الوصـفية، واعتمدت على منهج المسح وتحليل الخطاب، وتمثل مجتمع الدراسة في القنوات الفضائية العربية، واعتمدت الدراسة على عينة "عمدية" من حلقات برنامج "التاسعة" المذاع على الفضائية المصرية الأولى، وتمثَّلت في "45" حلقة في الفترة الزمنية "منتصف شهر مارس إلى نهاية شهر إبريل 2020". وأشارت النتائج إلى تنوع الأطروحات الرئيسة في الخطاب الإقناعي، وترکزت أهمها في: أطروحة تحدي الوباء وتقبُل خطوات الدولة في مواجهته، ثم تلتها أطروحة أن الجائحة هي قضية مجتمع وليست قضية دولة، تبنَّى منتِج الخطاب خطابًا توجيهيًا واضحًا في سياق التناول الإعلامي للجائحة، ومثَّلت أطروحة تحطيم ثقافة التجمعات والبقاء في المنزل (البقاء في البيت ينقذ حياة إنسان)الأطروحة الرئيسة والأهم لدى منتِج الخطاب. اعتمد منتِج الخطاب استراتيجية التدعيم، وذلک من خلال الترکيز على الخطاب التضامني لأفراد المجتمع، وتمثَّل ذلک في أطروحة "تَحَمُّل الفرد مسئولية إصابة الأهل والأسرة وقتل الأحبة"، وسعى منتِج الخطاب إلى استثارة خوف المشاهد واستدعاء الحس الوطني لديه من خلال أطروحة "صحة المجتمع أمن قومي".
The persuasive discourse on Egyptian television A study in analyzing health discourse in talk shows "Coronavirus as a model"
The study aimed to analyze, monitor and interpret the mechanisms of persuasive speech in Egyptian television, by analyzing the content of the communication message presented in the "ninth" program and broadcast on the first satellite channel, applying it to dealing with the Corona pandemic, and the researcher employed the approach of discourse analysis in his study of persuasive speech on Egyptian television to stand On the various methods that were employed in the study program in the context of the persuasive speech directed to the public regarding the Corona health pandemic.The study belongs to the descriptive studies and relied on the survey method and discourse analysis. The study population is represented in the Arab satellite channels. The study relied on an “intentional” sample of the “ninth” program episodes broadcast on the first Egyptian satellite channel. March to the end of April 2020. " The results indicated the diversity of the main theses in the persuasive discourse, the most important of which focused on: the thesis of challenging the epidemic and accepting the state’s steps in facing it, and then followed by the thesis that the pandemic is an issue of society and not a state issue. The producer of the speech adopted a clear guiding speech in the context of media dealing with the pandemic, and represented the thesis of shattering The culture of gatherings and staying at home (staying at home saves a person's life) is the main and most important thesis of the speech producer. The producer of the speech adopted the strategy of consolidation, by focusing on the solidarity discourse of the members of society, and this was exemplified in the thesis "The individual assuming responsibility for the injury of family and family and the killing of lovedones". The producer of the speech sought to arouse fear of the viewer and summon his patriotism through the thesis, "Community Health, National Security."
عمران علي إبراهيم, عبد الله. (2020). الخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري دراسة في تحليل الخطاب الصحي بالبرامج الحوارية "جائحة کورونا أنموذجًا ". مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)), 2575-2618. doi: 10.21608/jsb.2020.124117
MLA
عبد الله عمران علي إبراهيم. "الخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري دراسة في تحليل الخطاب الصحي بالبرامج الحوارية "جائحة کورونا أنموذجًا "", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج4 (جائحة کورونا 2), 2020, 2575-2618. doi: 10.21608/jsb.2020.124117
HARVARD
عمران علي إبراهيم, عبد الله. (2020). 'الخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري دراسة في تحليل الخطاب الصحي بالبرامج الحوارية "جائحة کورونا أنموذجًا "', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)), pp. 2575-2618. doi: 10.21608/jsb.2020.124117
VANCOUVER
عمران علي إبراهيم, عبد الله. الخطاب الإقناعي في التلفزيون المصري دراسة في تحليل الخطاب الصحي بالبرامج الحوارية "جائحة کورونا أنموذجًا ". مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج4 (جائحة کورونا 2)): 2575-2618. doi: 10.21608/jsb.2020.124117