The Role of PR in Tourism Companies for Maintaining Contact with the Audience during the COVID-19 Crisis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

King Saud Universit

المستخلص

The current content analysis study aimed to know the most significant communication methods that tourism companies used during the covid-19 pandemic. The study involved two cases companies- Expedia Group and Booking. The two tourism companies were chosen because of their leading positions on the market of online-based tourism and hospitality industry as well as their uncompetitive status and the diversity of angles provided by both companies. Data analysis involved content analysis approach in which posts and videos were observed from 15/3/2020 to 15/5/2020 through the Facebook and Twitter platforms of the two companies. The study reached several results, public relations in tourism companies improve the contract and communication between the entities and their audiences. Moreover, companies used Facebook and Twitter to create awareness on the covid-19 pandemic and solve the reservations problems faced by their customers through direct communication to depict a positive image. In particular, The analysis of 65 social media messages by Expedia Group and Booking Company produced on Facebook and Twitter platforms suggests the existence of some subtle difference between the businesses’ approaches towards the pandemic. In general, the study recommends the importance of using social media to create a robust public relation during and after the pandemic.
 
دور العلاقات العامة في الشرکات السياحية في الحفاظ على التواصل مع الجمهور أثناء أزمة COVID-19
 
تهدف دراسة تحليل المحتوى الحالية إلى معرفة أهم طرق الاتصال التي استخدمتها شرکات السياحة خلال وباء کوفيد -19 ، وشملت الدراسة حالتين هما شرکة إکسبيديا و بوکينج. تم اختيار الشرکتين السياحيتين بسبب مکانتهما الرائدة في سوق السياحة والضيافة عبر الإنترنت وتنوع الزوايا التي تقدمها الشرکتان. تضمن تحليل البيانات نهج تحليل المحتوى حيث تمت ملاحظة المنشورات ومقاطع الفيديو من 15/3/2020 إلى 15/5/2020 إلى 15/5/2020 من خلال منصتي تويتر والفيس بوک التابع للشرکتين. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج ، أهمها أن العلاقات العامة في شرکات السياحة تعمل على تحسين التواصل بين الجهات وجمهورها. أيضاً من خلال الدراسة اتضح استخدام الشرکتين لمنصتي الفيسبوک وتويتر لنشر الوعي حول جائحة کوفيد -19 وحل مشاکل الحجوزات التي يواجهها عملاؤها من خلال التواصل المباشر لإعطاء صورة إيجابية. تحديداً تم تحليل 65 رسالة من رسائل وسائل التواصل الاجتماعي من قبل شرکتي بوکينج وإکسبيديا والتي تم إنتاجها على منصتي تويتر والفيس بوک ووجد من خلال هذا التحليل اختلاف دقيق بين نهج الشرکات تجاه الوباء. بشکل عام ، أوصت الدراسة بأهمية استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لخلق علاقة عامة قوية أثناء الجائحة وبعدها.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية