معالجة الدراما السينمائية المصرية لمشکلات وقضايا التعليم: دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإذاعة والتليفزيون المساعد بقسم الإعلام- کلية الآداب- جامعة بنها.

المستخلص

تمثلت مشکلة الدراسة في "کيفية معالجة الدراما السينمائية المصرية لقضايا التعليم"، ولذا سعت الباحثة إلى تحليل عينة عمدية من اﻷﻓﻼم اﻟﺳﻳﻧﻣﺎﺋﻳﺔ اﻟﺗﻲ تناولت مشکلات وقضايا تعليمية بشکل يمکنها من الخروج بنتائج إيجابية،وذلک في إطار نظرية "الأطر الإعلامية، واعتمدت الدراسة على المنهج المسحي، وقد تم وضع مجموعة من االتساؤلات التي تحقق أغراض البحث، وأجريت الدراسة التحليلية على عينة عمدية قوامها (19) فيلمًا من الأفلام التي تناولت قضية أو أکثر من القضايا التعليمية، وذلک في الفترة من 2000-2020، وتم تقسيم العينة إلى حقبتين والمقارنة بينهما؛ ضمت الحقبة الأولى (2000-2010) ثلاثة عشر فيلمًا، بينما ضمت الحقبة الثانية (2011-2020) ستة أفلام، وتم استخدام صحيفة تحليل مضمون، تتضمن مجموعة من الفئات التي تحقق هدف الدراسة، وبعد تطبيق صحيفة تحليل مضمون وتفريغ البيانات، توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج، أهمها:
1- ارتفاع نسبة المشاهد التي تناولت قضايا ومشکلات تعليمية في الفترة من 2000-2010، وذلک مقارنة بالفترة من 2011-2020.
 2- يالرغم من تعدد القضايا والمشکلات المرتبطة بالتعليم- إلا أن النتائج أسفرت عن تصدر البعض منها فقط، وتسطيح البعض الآخر، بل إن هناک بعض القضايا لم يتم التطرق إليها، ولم تظهر نهائيًا في التحليل، جاءت مشکلتا (الانحدار التعليمي والأخلاقي)، و(الفساد والفشل الإداري) في الصدارة، وهناک مشکلات لم تنل حظًا وافرًا من الترکيز رغم أهميتها.
3- ارتفاع نسبة الوقت المخصص للقضايا والمشکلات التعليمية في الفترة من 2000-2010، وذلک مقارنة بالفترة من 2011-2020.
4- أغلب المشکلات والقضايا التعليمية تم تناولها بشکل ثانوي من خلال الأفلام.
5- کان الإطار" التربوي" هو الأکثر استخدامًا في تناول القضايا والمشکلات التعليمية الواردة بالأفلام محل الدراسة، وجاء الإطار الأخلاقي في الترتيب الذي يليه، وجاء استخدام باقي الأطر بنسب أقل.
الکلمات المفتاحية: الإطار التربوي- والقضايا والمشکلات التعليمية- عينة عمدية.
 
Treatment of Egyptian cinematic drama to the problems and issues of education
An analytical study
 
The of the present study was represented in “how the Egyptian cinematic drama deals with issues of education”.  So the researcher aimed to analyze purposive sample of cinematic movies which handled education issues and problems, in a way that allows to produce positive results within” media frame analysis theory”.
The study relies on survey method and a set of questions that serves the purpose of research were including.
The study was conducted on purposive sample of 19 movies that deal with one or more educational issue in the period of (2000 – 2020).
The sample was divided into two and compared. The first period (2000 – 2010) included thirteen movies meanwhile the second period (2011 – 2020) included 6 movies. A content analysis sheet was used which includes categories that achieve the goal of the study. After the content analysis sheet was conducted and analyzed the study lead to a set result, the most important which are:
1)    The higher percentage of scenes that dealt with educational issues and problems in the period (2000 – 2010) compared to the period (2011 – 2020).
2)    It was found that despite the multiplicity of issues and problems related to education. Only some were handled, and others were margined. In fact, there are some issues was not addressed and did not affect in the analysis. The two problems (education and moral decline) and (corruption and administrative failures) came in the top and there are problems that have not gained a lot of focus despite their importance.
3)    An increase in the percentage of time allocated to educational issues and problems in the period of (2000 – 2010) compared to the period from (2011 – 2020).
4)    Most of the educational issues and problems were handled secondarily through the films of the study samples.
5)    The educational framework was most used in dealing with educational issues and problems mentioned in the films, the “mural” framework come next and other frame works were used less frequently.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية