سعت الدراسة إلى التعرف على دور شبکات التواصل الاجتماعي في إمداد الجمهور بالمعلومات والأخبار أوقات الأزمات، ومدى اعتمادهم عليها کمصدر للمعلومات والإخبار المتعلقة بالأحداث والقضايا المثارة، وأجريت الدراسة على 400 مفردة، تم الوصول إليهم باستخدام الاستبيان الإلکتروني، وانتهت الدراسة إلى اعتماد المبحوثين على شبکات التواصل الاجتماعي للحصول على المعلومات والأخبار المتعلقة بالأزمات، وتصدر الفيس بوک قائمة شبکات التواصل الاجتماعي التي يعتمد عليها المبحوثون للحصول على المعلومات بنسبة 100%، يليه الوتس آب، ثم تويتر. - أهم الأسباب لاعتماد المبحوثين على الفيس بوک فقد تمثلت في کل من : السرعة والأنية في نقل الأخبار والمستجدات، التواصل مع الأهل والأصدقاء، وحرية التعبير تجاه الأزمة. The Role of the Social Networks in Providing the Public with Information at Times of Crises The study issue is identifying the role of the social networks in providing users with information at times of crises.applied on 400 users of the social networks.
The Main Results of the Study: The study confirmed the importance of social media networks as sources of information and news, especially at the time of crises, and conflicts. The study also confirmed the public dependence on social media networks as the primary source for information and news. The field study showed that Facebook is at the top of the social media networks’ list, for100%, followed by WhatsApp, Twitter, and then YouTube. With regard to the motives and reasons of the respondents’ dependence on Facebook as a source for information at the time of crises, the main reasons are as follows: - Speed and immediacy in the transfer of news and updates, communication with family and friends and making new friends, and that Facebook provides scope for expressing opinion towards the current crisis and events and complete freedom of discussion.
محمد حسين الأشموري, امة الخالق. (2020). دور شبکات التواصل الاجتماعي في إمداد الجمهور بالمعلومات أوقات الأزمات. مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), 3173-3204. doi: 10.21608/jsb.2020.124130
MLA
امة الخالق محمد حسين الأشموري. "دور شبکات التواصل الاجتماعي في إمداد الجمهور بالمعلومات أوقات الأزمات", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج5, 2020, 3173-3204. doi: 10.21608/jsb.2020.124130
HARVARD
محمد حسين الأشموري, امة الخالق. (2020). 'دور شبکات التواصل الاجتماعي في إمداد الجمهور بالمعلومات أوقات الأزمات', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), pp. 3173-3204. doi: 10.21608/jsb.2020.124130
VANCOUVER
محمد حسين الأشموري, امة الخالق. دور شبکات التواصل الاجتماعي في إمداد الجمهور بالمعلومات أوقات الأزمات. مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج5): 3173-3204. doi: 10.21608/jsb.2020.124130