استخدامات الشباب السعودي لشبکات التواصل الاجتماعي وتأثيرها على مستوى متابعتهم لمحتوى الإعلام التقليدي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيد بکلية الإعلام والاتصال بجامعة الملک عبدالعزيز

المستخلص

تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على حجم استخدامات الشباب السعودي لشبکات التواصل الاجتماعي، والأهداف المتحققة منها، والشبکات الرقمية الأکثر استخدامًا من قبل الشباب السعودي، ونوع المحتوى الأکثر متابعة من قبل شبکات التواصل الاجتماعي، والتعرف على تباين تعرض الشباب السعودي للمحتوى الإعلامي في الوسيلتين الرقمية والتقليدية، والتعرف على عوامل الجذب في محتوى شبکات التواصل الاجتماعي مقابل محتوى الإعلام التقليدي.
واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي للدراسة، على عينة من مجتمع الشباب السعودي قدرها (325) شابًّا، واستخدم الباحث أداة استبيان من إعداده للحصول على الاستجابات، وخرجت الدراسة بالنتائج الآتية:
أن عدم صناعة الشباب السعودي للمحتويات بفاعلية بلغت (62.5%)، وجاء الرد والتفاعل مع المحتوى في شبکات التواصل الاجتماعي بمتوسط بلغ (2,72).
وجاء مدى متابعة محتوى الإعلام عبر وسائل التواصل الاجتماعي (التقليدية والرقمية)، أحيانًا ما يتابعون محتوي الإعلام عبر الوسائل التقليدية (تلفزيون – راديو –صحافة ورقية) بنسبة (49.8%)، في حين نجد أقل نسبة بلغت (10.5%)، ومتابعة الأخبار بشکل شامل جاءت في المرتبة الأولى ضمن المحتويات التي يحرص الشباب السعودي على متابعتها في وسائل التواصل الاجتماعي بنسبة بلغت (50.46%).
وتبين أن مدى تحقق الإشباعات التي أظهرتها نتيجة متابعة الوسائل الإعلامية (التقليدية والرقمية بشکل عام) بلغ (2.32)، ويشير إلى درجة تحقق بدرجة متوسطة، ودرجات الإشباع کانت في (مساعدتهم في التسلية وملء أوقات الفراغ، وجعلتهم أکثر انفتاحًا على العالم من حولهم، وعرفتهم على وجهات النظر الأخرى المعارضة (أو غير المؤيدة) للعديد من الموضوعات المطروحة، وازدادت معرفتهم ومعلوماتهم، وأکسبتهم مهارات ومعلومات جيدة، وازدادت معرفتهم بالمجتمعات العربية والأجنبية).
وأوصى الباحث بضرورة تطوير الإعلام التقليدي؛ لأنه الأصدق في الحصول على المعلومات؛ إذ يکون تحت رقابة الدولة.
 
The Saudi youth's uses of social media networks and their impacts on the following-up of the traditional media networks' contents
 
The research is going to identify the extent of Saudi youth's uses of social media networks and the objectives achieved by these networks. Also, the research is going to identify the most popular digital media used by the Saudi youth, the most popular contents on these networks, the differences among the digital and traditional networks' contents, and the attractions of the social media and the traditional media networks.
The researcher uses the analytical descriptive method, applies this method on a sample of the Saudi youth (325 persons). The researcher prepared a questionnaire to collect the data and got the following findings:
The Saudi youth does not take part in creating the contents in affective method with a percentage of (62.5%). They respond and interact with the social media content with an average of (2.72).
The Saudi youth follows-up the traditional social media networks (such as TV, radios, paper press) with a percentage of (49.8%) and the lowest percentage is (10.5%). Following-up of the general news comes in the first place for the Saudi youth on the social media networks with a percentage of (50.46).
And the extent to which the satisfaction achieved by the follow-up media (traditional and digital in general) reached (2.32) indicates a degree of verification to a moderate degree, saturation levels were in (helping them to entertain and fill the leisure, made them more open to the world around me, and familiarity with other views The opposition (or not) for many issues raised their knowledge and knowledge, gained good skills and information, and increased their knowledge of Arab and foreign societies.
The researcher recommended the need to develop traditional media because it is the truth in obtaining information because it is under state control.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية