تأثير اتصالات التعلم التنظيمي على مستوى تمکين العاملين وعلاقة ذلک بالتميز التنظيمي: دراسة ميدانية على عينة من المنظمات العاملة في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم العلاقات العامة والإعلان - کلية الإعلام - جامعة القاهرة

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد طبيعة اتصالات التعلم التنظيمي بالمنظمات العاملة في مصر وتوصيفها، من حيث أبعادها ووسائلها ومستوياتها وإستراتيجياتها، وتأثير ذلک على مستوى تطبيق أبعاد تمکين العاملين، وعلاقة ذلک بتحقق أبعاد التميز التنظيمي، وهو هدف رئيسي تسعى إلى تحقيقه المنظمات کافة، وتکرس من أجل تحقيقه  الأساليب الاتصالية والإدارية کافة، التي منها تفعيل اتصالات التعلم التنظيمي وتمکين العاملين، وذلک بالتطبيق على عينة متاحة قوامها (200) مفردة من مديري الإدارات المتنوعة، بعدد (40) منظمة من المنظمات الإنتاجية والخدمية التابعة لقطاع الأعمال العام والقطاع الاستثماري العاملة في مصر؛ حيث تم ملء صحيفة استقصاء من (5) مفردات بکل منظمة، وکشفت نتائج الدراسة أن هناک علاقة ذات دلالة إحصائية بين  عملية  التعلم التنظيمي وبعض أبعاد التمکين الإداري المطبقة بالمنظمات محل الدراسة، وأن هناک علاقة ذات دلالة إحصائية بين عملية التعلم التنظيمي وبعض أبعاد التميز التنظيمي المتحققة بالمنظمات محل الدراسة، کما أن هناک علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعض أبعاد التمکين الإداري المطبقة وبعض أبعاد التميز التنظيمي المتحققة  بالمنظمات محل الدراسة، من خلال النتائج السابقة توصلت الباحثة إلى نموذج نظري مقترح يربط بين عناصر عملية التعلم التنظيمي وأبعاد التمکين الإداري وأبعاد التميز التنظيمي، يمکن أن تسترشد به المنظمات کخطوة من أجل الإصلاح الإداري، کما يمکن أن يکون مرشدًا للأکاديمين في مجال الاتصالات المؤسسية.
 
The effect of organizational learning communications on the level of employees  empowerment and its relationship to organizational excellence: a field study on a sample of organizations operating in Egypt
 
This study aims to define and characterize the nature of organizational learning communications of organizations operating in Egypt (in terms of their dimensions, means, levels , and strategies ). In addition to its impact on the level of applying the dimensions of employee empowerment , and its relationship with achieving the dimensions of organizational excellence, which is the main goal that all organizations seek to achieve by providing  all the communicative and administrative methods, including activating organizational learning communications and empowering employees. By applying to an available sample of (200) directors of various departments with (40) organizations from production and service organizations, affiliated to the public business sector and the investment sector operating in Egypt, where an investigation sheet was filled with (5) items for each organization. The results revealed that there is a statistically significant relationship between the organizational learning process and some dimensions of administrative empowerment applied in the organizations under study. And that there is a statistically significant relationship between the organizational learning process and some dimensions of organizational excellence achieved in the organizations under study. Also, there is a statistically significant relationship between some dimensions of applied administrative empowerment and some dimensions of organizational excellence achieved in the organizations under study. Through the previous results, the researcher reached a proposed theoretical model that links the elements of the organizational learning process, the dimensions of administrative empowerment and the dimensions of organizational excellence, which can be used as a guide for organizations as a step for administrative reform, as it can be a guide for academics in the field of institutional communication.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية