"أطر تقديم مواقع الصحف المصرية لقضايا تطوير التعليم ما قبل الجامعي في الفترة من 1 يونيو2018 إلى 1 يوليو2019" دراسة تحليلية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام - کلية الآداب – جامعة المنوفية

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن أطر معالجة مواقع الصحف الإخبارية المصرية (الأهرام– الوفد– المصري اليوم) لقضايا تطوير التعليم قبل الجامعي (المرحلة الثانوية)؛ من خلال رصدها وتحليلها في الفترة الزمنية في الفترة من 1/7/2018 إلى 1/6/ 2019.
وتوصلت الدراسة إلى ما يلي:
1- کان لنمط ملکية الصحف والسياسة التحريرية لکل صحيفة، تأثير على التغطية الإعلامية والأطر الإعلامية التي تم توظيفها في هذه المعالجات.
2- جاء إطار العمل والإنجاز في مقدمة الأطر الإعلامية، وتصدرت محاور تطوير التعليم قبل الجامعي، في مواقع الصحف الإخبارية المصرية استخدام التکنولوجيا في التعليم.
3- جاء وزير التربية والتعليم بوصفه قوة فاعلة رئيسة في الخطاب الصحفي لمواقع الصحف المصرية، وتصدرت المادة الخبرية أشکال الفنون الصحفية في المواقع الإخبارية الثلاثة.
4-   استخدمت المواقع الإخبارية الثلاثة الصور وکانت أغلبها صورًا شخصية لوزراء ومسؤولي الحکومة وکتاب المقالات.
5-  سيطر الاتجاه المحايد على التغطية الإعلامية بمواقع الدراسة.
6-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطر المستخدمة في کل موقع من المواقع الثلاثة عينة الدراسة.
7-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المواقع الإخبارية المصرية –عينة الدراسة– في اتجاه التغطية لقضايا تطوير التعليم قبل الجامعي.
8-       لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المواقع الإخبارية المصرية بشأن محاور تطوير التعليم التي تطرحها حول قضايا تطوير التعليم قبل الجامعي. 
 
Presentation Frameworks of the Egyptian newspapers' websites for pre-university education development issues from June 1, 2018 to July 1, 2019
A comparative analytical study
 
The present study aims to uncover presentation frameworks by Egyptian newspapers (Al-Ahram - AlWafd – ElMasry  ElYoum) issues of developing pre-university education (high school) through monitoring and analyzing them in the period from 1/7/2018 to 1/6/2019.
The study found the following:
1- The pattern of newspaper ownership and the editorial policy of each newspaper had an impact on the media coverage and the media frameworks that were employed in these treatments.
2- The framework for action and achievement came at the forefront of the media frameworks, and the themes for developing pre-university education were on top of the Egyptian newspaper websites using technology in education.
3- The Minister of Education came as a major active force in the press discourse of the Egyptian newspaper websites, and the news article topped the journalistic art forms in the three news websites.
4- Images were used by the three news sites, most of which were personal images of ministers, government officials, and article writers.
5- The neutral trend dominated the media coverage of the selected sites.
6- There are statistically significant differences between the frameworks used in each of the three sites - the study sample.
7- There are statistically significant differences between the Egyptian news sites - the study sample – with regard to the coverage of pre-university education development issues.
8- There are no statistically significant differences between the Egyptian news websites regarding education development axes that they raise on issues of developing pre-university education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية