استهدفت الدراسة التعرف على تأثير إستراتيجيات إدارة الانطباع على مستوى الأداء الوظيفي للعاملين بشرکة المصرية للاتصالات، واستخدمت الدراسة منهج المسح، معتمدة على نظرية إدارة الانطباع، وأجريت الدراسة على عينة عمدية متاحة قوامها (250) مفردة من جمهور العاملين بشرکة المصرية للاتصالات باستخدام صحيفة الاستقصاء، خلال الفترة من 1/7/2020م إلى30/9/2020م. وخلصت الدراسة إلى التأکد جزئيًا من صحة الفرض الرئيس القائل بوجود علاقة ارتباطية بين تقدير المبحوثين لمستويات تأثير إستراتيجيات إدارة الانطباع (الخمس)، وتقييمهم لمعدلات الأداء الوظيفي بأبعاده الستة بشرکة المصرية للاتصالات، کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بشکل جزئي بين المبحوثين وفق السمات الديموجرافية على مقياس مستوى تأثير إستراتيجيات إدارة الانطباع (الخمس) بشرکة المصرية للاتصالات. وتوصي الدراسة بتفعيل ممارسة إستراتيجيات إدارة الانطباع بشکل علمي وعملي مدروس، المتمثلة في إستراتيجيات الترويج الذاتي، والإطراء وتقدير الآخرين، وإظهار الحاجة للمساعدة، ونموذج أو قدوة يحتذى بها، مع تقنين استخدام إستراتيجية التهديد والإجبار إلا عند الضرورة الملحة التي تقتضي مصلحة العمل وللحد من السلوکيات غير المرغوبة التي تؤثر على أداء المنظمة ککل.
mpression management strategies and their relationship to the level of job performance A case study on Telecom Egypt employees
The study aimed to identify the impact of impression management strategies on the level of job performance of Telecom Egypt employees, and the study used the survey method, based on the theory of impression management, and the researcher conducted the study an available intentional sample of (250) individuals from the audience of Telecom Egypt employees using the survey newspaper. The study was conducted during the period from 7/1/2020 AD to 9/30/2020 AD. And it concluded partly to ascertain the validity of the main hypothesis that there is a correlation between the respondents' assessment of the impact levels of the (five) impression management strategies, and their evaluation of the six-dimensional job performance rates in Telecom Egypt, and the study also found partially statistically significant differences between the respondents according to demographic features On the scale of the impact of the (five) impression management strategies of Telecom Egypt. The study recommends activating the practice of impression management strategies in a scientific and practical manner, represented in strategies for self-promotion, praise and appreciation of others, showing the need for help, and a model or role model, with the legalization of the use of threat and coercion strategies except when there is an urgent need that necessitates the interest of work and to reduce undesirable behaviors Which affects the performance of the organization as a whole.
محمود عبد العزيز, سارة. (2020). إستراتيجيات إدارة الانطباع وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي "دراسة حالة على العاملين بشرکة المصرية للاتصالات". مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), 2861-2936. doi: 10.21608/jsb.2020.126424
MLA
سارة محمود عبد العزيز. "إستراتيجيات إدارة الانطباع وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي "دراسة حالة على العاملين بشرکة المصرية للاتصالات"", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج5, 2020, 2861-2936. doi: 10.21608/jsb.2020.126424
HARVARD
محمود عبد العزيز, سارة. (2020). 'إستراتيجيات إدارة الانطباع وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي "دراسة حالة على العاملين بشرکة المصرية للاتصالات"', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), pp. 2861-2936. doi: 10.21608/jsb.2020.126424
VANCOUVER
محمود عبد العزيز, سارة. إستراتيجيات إدارة الانطباع وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي "دراسة حالة على العاملين بشرکة المصرية للاتصالات". مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج5): 2861-2936. doi: 10.21608/jsb.2020.126424