هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) ودوره في تعزيز الوعي الصحي لديه، وهي دراسة وصفية اعتمدت على منهج المسح، وتم تطبيق استمارة استبانة إلکترونية أُرسلت إلى عينة قوامها 400 مفردة من الجمهور المصري مستخدمي وسائل الإعلام الجديد متضمنة مقياسًا للوعي الصحي، وکان من أهم النتائج: کثافة التعرض لوسائل الإعلام الجديد وارتفاع الاعتماد عليها کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا، وجاءت طرق الوقاية والأعراض وطرق انتقال العدوى والطرق الوقائية والاحترازية، واکتساب المعلومات الصحية الجيدة ومتابعة کل مستجدات الجائحة کأکثر المضامين المفضلة، وجاء الأطباء في مقدمة المصادر غير الإعلامية التي يعتمد عليها المبحوثون وزادت الثقة في المواقع الرسمية أکثر من غيرها من وسائل الإعلام الجديد، وثبتت صحة الفرض البحثي القائل بوجود علاقة ارتباطية طردية بين دوافع التعرض ومستوى الوعي الصحي، وکذلک وجود علاقة طردية إيجابية بين اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد ومستوى الوعي الصحي بجائحة کورونا، وأثبتت تحقق تأثيرات معرفية ووجدانية وسلوکية نتيجة اعتمادهم على وسائل الإعلام الجديد ووجود فروق في مستويات الوعي الصحي حول جائحة فيروس کورونا.
The Egyptian public dependence on new media as a source for information and news about the Coronavirus (Covid-19) pandemic and its role in reinforcing its health awareness
The study aims to recognize the extent to which the Egyptian public depends on new media as a source for information and news about the Coronavirus (Covid-19) pandemic and its role in reinforcing its health awareness. This study is a descriptive study relying on the survey method. Then, an electronic questionnaire has been applied and sent to a 400-sample of The Egyptian public who uses the new media. Such questionnaire includes a measure of health awareness. The most important results of such questionnaire show a wide range of the public using the new media and significantly depending on such new media as a source of getting information and news about Coronavirus pandemic. The methods of prevention, symptoms, methods of infection transmission, precautionary methods, good health information acquisition and following-up the pandemic updates are most preferred topics; and physicians come to the top of non-media sources on which researched sample depend. Additionally, Confidence increases to official websites more than other new media, research hypothesis has been completely proven as there is a positive relationship between exposure (i.e. usage) motives and health awareness level. Also, there is a positive relationship between the Egyptian public’s dependence on new media and the level of health awareness. This study has proven the realization of behavioral, sentimental, and cognitive influences because of public’s dependence on the new media; and there are differences in health awareness levels about Coronavirus pandemic.
سامي لطيف محمد, ريحاب. (2020). اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) ودوره في تعزيز الوعي الصحي لديه. مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), 3089-3172. doi: 10.21608/jsb.2020.126428
MLA
ريحاب سامي لطيف محمد. "اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) ودوره في تعزيز الوعي الصحي لديه", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج5, 2020, 3089-3172. doi: 10.21608/jsb.2020.126428
HARVARD
سامي لطيف محمد, ريحاب. (2020). 'اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) ودوره في تعزيز الوعي الصحي لديه', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج5), pp. 3089-3172. doi: 10.21608/jsb.2020.126428
VANCOUVER
سامي لطيف محمد, ريحاب. اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام الجديد کمصدر للمعلومات والأخبار حول جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) ودوره في تعزيز الوعي الصحي لديه. مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج5): 3089-3172. doi: 10.21608/jsb.2020.126428