- تسهدف الدراسة التعرف على انعکاس دراسة الإعلام على دارسيه من خلال طريقة تعاملهم مع المعلومات السياسية على السوشيال ميديا وأسلوبهم النقدي في التعليق على المضامين السياسية؛ من حيث (مصدر المعلومات– معالجة المعلومات– تقييم المعلومات)، ومهارات معالجة المعلومات والاستخدام الأخلاقي لها من (تلخيص المعلومات، تدوينها، ربط الأحداث،..)، وذلک بتطبيق استمارة الاستبانة على طلاب الفرقة الأولى، ومقارنتهم بطلاب الفرقة النهائية الذين من المفترض أن يکونوا قد اکتسبوا العديد من المهارات التي تؤهلهم لمجتمع المعلوماتية، وأصبح لديهم رؤيتهم النقدية الخاصة بهم بعد دراسة المقررات الدراسية الإعلامية، وتم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية (200) مفردة من دارسي الإعلام من الفرقتين الأولى والرابعة في جامعتي 6 أکتوبر وأسيوط، في الفترة من 1/11/2019 إلى 12/12/2019 وتوصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها: نصف عينة الدراسة يعتقدون بأن ظروف تعرضهم للإعلام التقليدي (صحف، راديو وتليفزيون) ترتبط بقضاء وقت الفراغ، أن 94.5 من عينة الدراسة يحرصون على التعرض للإعلام الجديد، وأن 58,5% من عينة الدراسة يتعرضون يوميًا للإعلام الجديد خلال الأسبوع، وأن 82,5% من عينة الدراسة يعتقدون بأن السبب فى انتشار استخدام مواقع التواصل الاجتماعي بين الشباب من وجهة نظرهم هي وجودها في الهواتف الذکية المتواجدة مع الشباب طوال الوقت، کما حرص طلاب الإعلام على التعرض للمضمون السياسي في الإعلام الجديد دائمًا بنسبة 59%، أن 63% من عينة الدراسة يعتقدون بأن قرارات حکومية مثل تحريک الأسعار من أهم الموضوعات السياسية التي يحرصون على متابعتها، يليها "تصريحات المسؤولين حول القضايا الداخلية والخارجية" بنسبة 41.5%، يليها في المرتبة الثالثة "تعديلات وزارية" بنسبة 25.5%، تصدرت عبارة "أتفهم أنه يجب عليَّ التأني قبل مشارکة أي محتوى سياسي للتأکد من صحته" موافقة عينة الدراسة بنسبة 85%، يليها في المرتبة الثانية "أرى أن الموضوعات السياسية يتم تناولها بطريقة غير موضوعية ومتحيزة" بنسبة 54.5%، يليها في المرتبة الثالثة "أرى أن هناک قصورًا للتوعية بأهمية الإنجازات الحکومية خاصة في مجال الإصلاح الاقتصادي والمنظومة الصحية" بنسبة 52%، أما العبارات التي علقت عليها عينة الدراسة "بعدم الموافقة" جاءت في المرتبة الأولى "أشعر بالثقة تجاه کل ما يعرض على السوشيال ميديا" بنسبة 61%، يليها في المرتبة الثانية "أتحمس للآراء الساخرة لبعض مستخدمي شبکات التواصل الاجتماعي حول بعض القضايا السياسية" بنسبة 39%. - وجود علاقة ارتباطية طردية بين دوافع الاستخدام ودرجة الاهتمام بالمضامين السياسية المنشورة في وسائل الإعلام الجديد والاتجاه نحوها والعکس صحيح.
The reflection of the educational environment for media learners on their exposure to new media and their directions towards its political contents The study aims to indentify the reflection of studying Media on their students through their way of dealing with the political information on the Social Media and their critical method in the commentary on the political contents in terms of (the information source – treating the information – evaluating the information), and the skills of treating the information, and its ethical use in terms of (summarize the information- recording, linking events…). This is by applying the survey application on the students of First Grade and comparing them with the students of the Last Grade whom they supposedly had gained many skills that qualify them for the information society, and they got their own critical vision after studying the Media Curriculum. The study had been applied on a random sample (200) individual of the Media Students from first and fourth grades from 6th October & Assuit Universities during the period from 1/11/2019 until 12/12/2019 and the study found several results, the most important result that half the sample of the study believe that the circumstances of their exposure to the traditional Media (Newspaper- Radio & Television) related to spending their leisure time, 94.5% of the sample of the study are keen to address to the New Media, while 58.5% of the sample of the study are addressed on daily basis to the New Media throughout the week, and 82.5% of the sample of the study believe that the reason behind spreading of using the social media websites between the youth from their point of view is its availability on the youths’ smart phone all the time, also the Media students are usually keen to address the political contents in the New Media of 59%, while 63% believe that the governmental resolutions like moving prices are the important political issues that they are keen to follow. Subsequent by the Officials statements about the internal and external issues by 41.5%, subsequent in the third place “Cabinet Reshuffles” by 25.5%, this statement “I understand that I should be careful before sharing any political content to make sure it is correct” topped the acceptance of the sample of the study by 85%, subsequent in the second place “I see that the political issues are addressed in unobjective, and biased way” in percentage of 54.5%, subsequent in the third place “I see that there is shortage in awareness-raising of the importance of the governmental achievements especially in the field of Economic Reform, and the Health System” by 52%. While the statements that were commented by the sample of the study “by disapproval”, in the first place “I feel trust towards all shown on the Social Media” by 61%, subsequent in the second place, “I get excited towards the sarcastic reviews for some of the users of the Social Media Network on some of the political issues “by 39%. There is a positive correlation between the motivations of use and the level of interest in the political contents published in the New Media, and trend towards and vice versa.
محمود محمد عمر, هاجر. (2020). انعکاس البيئة التعليمية لدارسي الإعلام على تعرضهم للإعلام الجديد واتجاهاتهم نحو المضامين السياسية بها. مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج6), 3479-3546. doi: 10.21608/jsb.2020.132551
MLA
هاجر محمود محمد عمر. "انعکاس البيئة التعليمية لدارسي الإعلام على تعرضهم للإعلام الجديد واتجاهاتهم نحو المضامين السياسية بها", مجلة البحوث الإعلامية, 55, 55- ج6, 2020, 3479-3546. doi: 10.21608/jsb.2020.132551
HARVARD
محمود محمد عمر, هاجر. (2020). 'انعکاس البيئة التعليمية لدارسي الإعلام على تعرضهم للإعلام الجديد واتجاهاتهم نحو المضامين السياسية بها', مجلة البحوث الإعلامية, 55(55- ج6), pp. 3479-3546. doi: 10.21608/jsb.2020.132551
VANCOUVER
محمود محمد عمر, هاجر. انعکاس البيئة التعليمية لدارسي الإعلام على تعرضهم للإعلام الجديد واتجاهاتهم نحو المضامين السياسية بها. مجلة البحوث الإعلامية, 2020; 55(55- ج6): 3479-3546. doi: 10.21608/jsb.2020.132551