واقع التأهيل والتدريب في أقسام العلاقات العامة بکليات ومعاهد الإعلام الحکومية والخاصة بمصر من وجهة نظر هيئة التدريس والطلبة بها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان بمعهد الجزيرة العالي للإعلام وعلوم الاتصال

المستخلص

  تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع التأهيل والتدريب في أقسام العلاقات العامة بالکليات والمعاهد الحکومية والأزهرية والخاصة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلبة بها، والعمل على تحديد الأولويات التي يحتاجها التأهيل والتدريب في مجال التأهيل والتدريب العملي، واعتمدت الدراسة على منهج المسح بالعينة بشقيه الوصفي والتحليلي، وتکوَّن مجتمع الدراسة من طلبة کليات ومعاهد الإعلام الحکومية والأزهرية والخاصة، أما العينة فتکونت من 200 مفردة من الطلبة، و50 مفردة من أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة من کل معهد أو کلية.
وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أن جودة التأهيل والتدريب العملي في تخصص العلاقات العامة والإعلان في کليات الإعلام الحکومية والأزهرية والخاصة مُرضٍ إلى حدٍ ما من وجهة نظر هيئة التدريس والهيئة المعاونة، وغير مرضٍ إلى حدٍ ما من وجهة نظر الطلبة، وأن بيئة التأهيل والتدريب غير مناسبة داخل أو الکليات والمعاهد أو خارجها، کما أن هذه الدورات التدريبية لا تنظم وفق مخطط مدروس، ولا يُصنف الطلبة قبل التدريب وفق حاجاتهم التدريبية الفعلية، ولا يُحدد محتوى التدريب وفق هذه الحاجات، کما لا يُقوم الطلبة قبل التدريب أو بعده، کما لا يجري التواصل مع الخريجين الذين تلقوا التدريب، ولا التعرف على أثر التدريب عليهم في المؤسسات التي يعملون بها، کما أن مؤسسات العمل لا تقبل خريجي أقسام العلاقات العامة بسهولة.
 
The reality of rehabilitation and training in public relations departments in governmental and private media colleges and institutes in Egypt from the point of view of the teaching staff and students"
 
The current study aims to identify the reality of habilitation and training in public relations departments in governmental, Azharite and private colleges and institutes from the point of view of faculty members and students., And work to define the priorities needed for rehabilitation and training in the field of rehabilitation and practical training, and the study relied on the method of surveying the sample, both descriptive and analytical, and the study community consisted of students of governmental and private media colleges and institutes, As for the sample, it consisted of200 individual students, 50 members of the faculty and the assisting body from each institute or college.
The study concluded in its results that the quality of qualification and practical training in the field of public relations and advertising in public and private media colleges is somewhat satisfactory from the point of view of the faculty and the assisting body, It is somewhat unsatisfactory from the students' point of view, and that the qualification and training environment is not suitable inside or outside the colleges and institutes, and these training courses are not organized according to a well thought out scheme, and the students are not classified before training according to their actual training needs, The training content is not determined according to these needs, just as students are not evaluated before or after training, and the graduates who have received the training are not contacted, and the impact of training on them is not recognized in the institutions in which they work, and work
institutions do not accept graduates of public relations departments easily

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية