اتجاهات النخبة الأکاديمية نحو تفعيل مبادئ التربية الإعلامية لدى طلاب الجامعات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوي – کلية التربية النوعية- جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على اتجاهات النخبة الأکاديمية نحو تطبيق التربية الإعلامية بالجامعات المصرية، وهي دراسة وصفية، تعتمد على منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في عينة قوامها (200) مفردة من النخبة الأکاديمية بکليات الإعلام بالجامعات المصرية الحکومية والخاصة، وتمثلت أدوات البحث في أداة الاستبيان، وکانت أهم النتائج ما يلي:
- جاءت أفضل طريقة لتدريس التربية الإعلامية للطلاب هي: "ورش العمل"، و"المناقشة والحوار، وتبادل وجهات النظر بين الطلاب والمعلم"، و"التجربة الفعلية من خلال إنتاج مواد إعلامية يشارک بها الطلاب، بينما جاءت طريقة "الإلقاء من خلال محاضرات يلقيها المعلم للطلاب" في مؤخرة طرق التدريس.
- أشارت النتائج إلى أن أکثر المخاطر التي تراها النخبة الأکاديمية للتعامل غير الواعي للطلاب مع وسائل الإعلام هي: "تحفيز الغرائز الجنسية، و"تحفيز الميول العدوانية، و"انعزال الطلاب عن قضايا المجتمع"، و"التأخر في الدراسة"، و"هدم القيم الاجتماعية والدينية"، و"اللامبالاة السلبية".
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين طبيعة الدرجة العلمية للنخبة الأکاديمية (مدرس- أستاذ مساعد- أستاذ- أستاذ متفرغ) واتجاهاتهم نحو أساليب تفعيل مبادئ التربية الإعلامية لدى طلاب الجامعات.
 - يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات النخبة الأکاديمية بالجامعات الخاصة ومتوسطات درجات النخبة الأکاديمية بالجامعات الحکومية نحو أساليب تفعيل مبادئ التربية الإعلامية لدى طلاب الجامعات.
 
The attitudes of academic elite towards activating the principles of media education among university students
 
The study sought to identify the academic elite's attitude towards implementation of media education in Egyptian universities, and this study belongs to descriptive studies, and the study relied on the survey method, and the study sample was represented in a sample of (200) single members of the academic elite from the media in Egyptian and private universities, and the research tools were In the questionnaire tool, the study concluded to a number of results as following: -
 -The best way to teach media education to students came as "workshops", "discussion, dialogue and exchange of views between students and the teacher", "actual experience through the production of informational materials in which students participate, while the method of" Lectures given by the teacher to students “at the back of teaching methods.” - The results indicated that the most common risks that the academic elite see in the unconscious interaction of students with the media are "stimulating sexual instincts," stimulating aggressive tendencies and "students' isolation from community issues" and " Delay in studying, ”the demolition of social and religious values,” and “negative indifference.”
- There are statistically significant differences between the academic degree nature of the academic elite (teacher - assistant professor - professor - full-time professor) and their attitudes towards methods of activating the principles of media education among university students. - There is a statistically significant difference between the average academic elite scores in private universities and the elite scores averages The academy in public universities towards methods of activating the principles of media education among university students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية