السياسة الخارجية کما تعرض لها الحسابات الرسمية السعودية عبر موقع التواصل الاجتماعي تويتر: دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام السياسي المشارک/ کلية الإعلام والاتصال/ جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض.

المستخلص

مع ظهور وسائل وأدوات «الاتصال»، وثورة تکنولوجيا المعلوماتية، وما أحدثته من تغيرات متلاحقة وسريعة في مجال الاتصال، وقدرتها على ربط العالم دولًا وشعوبًا وحکومات، أصبح تشکيل العلاقات طويلة المدى بين المملکة والمجتمع الدولي في حاجة إلى فهم لمتطلبات ودوافع وحاجات الأداء الذي يتم في نسق واعٍ ومنظَّم، ومن خلال عمليات واعية ومنظمة، توظف جهود «المواطنين»، إضافة إلى مبادراتهم «الفردية» و"الإبداعية"، وجهودهم «الابتکارية» في استخدام وسائل الاتصال وأنواعه، وتسخير کل ذلک في بناء صور ذهنية "images" جديدة لما يحدث في المملکة، وتوظيف هذه الصور الجديدة في نشر ثقافة المملکة، وقيمها، وإبراز التجليات المختلفة لقوتها الناعمة، والتأثير على صناعة توجهات جديدة «حقيقية»، وتصويب اتجاهات الرأي العام إقليميًّا وعالميًّا فيما يتعلق بکل ما تم ترسيخه في الأذهان من قِبل الجهات الکارهة أو المعادية للمملکة.
في ضوء ذلک کله تکمن المشکلة البحثية الحالية في التساؤل الرئيس التالي: ما الصورة التي تُمارس من خلالها السياسة الخارجية للمملکة العربية السعودية کما يعکسها الحساب الرسمي لوزارة الخارجية السعودية على موقع التواصل الاجتماعي (تويتر)؟، وما تأثير توجهات المملکة نحو مختلف القوى السياسية الفاعلة على المستوى الإقليمي أو الدولي على محتوى ما يعرضه الحساب الرسمي لوزارة الخارجية السعودية عبر موقع التواصل الاجتماعي تويتر؟
 
Saudi's foreign policy in Twitter's official accounts: an analytical study
 
With the emergence of means and tools of "communication", the revolution in information technology, and the successive and rapid changes that it has brought about in the field of communication, and its ability to connect the world with countries, peoples, and governments, the formation of long-term relations between the Kingdom and the international community has become in need of an understanding of the requirements, motives, and needs of the performance that takes place in A conscious and organized coordination, and through conscious and organized processes, that employ the efforts of "citizens", in addition to their "individual" and "creative" initiatives, and their "innovative" efforts in using the means and types of communication, and harnessing all this to build new "mental images" of what is happening in the Kingdom, and employing these new images in spreading the Kingdom's culture and values, highlighting the various manifestations of its soft power, influencing the manufacture of new "real" trends, and correcting public opinion trends regionally and globally concerning everything that has been entrenched in the minds of those who hate or hostile to the Kingdom.
In light of all this, the current research problem lies in the following central question: What is the image in which the foreign policy of the Kingdom of Saudi Arabia is practiced as reflected in the official account of the Saudi Ministry of Foreign Affairs on the social networking site (Twitter), and what is the impact of the Kingdom's attitudes towards the various political forces at the level Regional or international, for the content presented by the official account of the Saudi Ministry of Foreign Affairs via the social networking site Twitter.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية