توظيف صحافة البيانات في التغطيات الصحفية الاستقصائية بالمواقع الإلکترونية المصرية وعلاقتها بتطور تقنيات الاتصال وتکنولوجيا المعلومات (دراسة على القائم بالاتصال)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام بکلية التربية النوعية جامعة الزقازيق

المستخلص

استهدفت الدراسة بحث کيفية توظيف صحافة البيانات في التغطيات الصحفية الاستقصائية بالمواقع الإلکترونية المصرية، بالإضافة إلى التعرف على أهم البرامج والأدوات التي تعتمد عليها المواقع الإلکترونية المصرية في تقديم تحقيقات صحافة البيانات، کذلک اهتمت الدراسة باکتشاف أهم المهارات والمتطلبات التي يحتاجها الصحفي الاستقصائي ومُصمم البيانات بالإضافة إلى التحديات إلى تواجههما، واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي وأداة الاستبانة لجمع المعلومات، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمها:
1- أکد الصحفيون الاستقصائيون بالنسبة لمفهوم صحافة البيانات على أن الأرقام المجردة في حد ذاتها قد لا تنطوي على تحقيق صحفي يستحق العمل عليه؛ وإنما الأهم هو طريقة التعامل مع هذه الأرقام ومحاولة تفسيرها وتأويلها بشکل يخلق منها تحقيقات مدفوعة بالبيانات تجذب انتباه القراء.
2- کما أشارت النتائج بالنسبة لأهمية صحافة البيانات ومميزاتها عن أي شکل آخر من أشکال الصحافة أن أهميتها تزداد مع وجود کمٍّ متزايد من المحتوى الرقمي في العالم، ومع هذا التدفق في البيانات يأتي دور الصحفي الاستقصائي في تصفية هذه البيانات وتحليلها، وتحويل هذا الکم من البيانات التي لا قيمة لها إلى تحقيق صحفي بصري مفيد للقارئ.
وتوصي الدراسة بــ : 1- ضرورة توظيف صحافة البيانات بشکل أکبر والعمل على الإفادة منها داخل غُرف التحقيقات الاستقصائية.
2- العمل على توفير التدريب للعاملين في غُرف التحقيقات الاستقصائية على مفهوم صحافة البيانات وکيفية الإفادة منها في تعزيز المحتوى الصحفي الاستقصائي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


2- Turo Uskali, Heikki Kuutti, Models and Streams of Data Journalism, The Journal of Media Innovations, Vol.2, No1, 2015.
3- Waralak V. Sirichareon, Infographics: The New Communication Tools in Digital Age, The international conference on e-technologies and business on the web (EBW 2013), University of the Thai Chamber of Commerce Bangkok, Thailand,2013, Available at: http://sdiwc.net/digital-library/infographics-the-new-communication-tools-in-digital-age.
4- Waralakv, Sirichareon, How Infographics Should Be Evaluated?, The 7th International Conference on Information Technology, Amman, Jordan, Volume: ISSN 2306-6105, 2015.  
 5- Waralak V, Sirichareon, Infographics: The New Communication Tools in Digital Age, OP.cit.
7- Eddy Borges-Rey, Towards An Epistemology Of Data Journalism in the Devolved Nations of the United Kingdom: Changes and continuities in materiality, performativity and reflexivity, Journalism, pp.1-18, 2019, Available at: http://journals.sagepub.com/doi/10.
8- Andreas Veglis, Charalampos Bratsas, Towards A Taxonomy Of Data Journalism, Journal of Media Critiques, Vol 3, No 11, pp. 109-1121,2018.
9- David Craig, Stan Ketterer, Mohammad Yousuf, To Post or Not to Post: Online Discussion of Gun Permit  Mapping and the Development of Ethical Standards in Data Journalism, journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 94, No. 1, 2017.
 10- Frederic I. Solop and Nancy A, Wonders, Data Journalism Versus Traditional Journalism in Election Reporting: An Analysis of Competing Narratives in the 2012 Presidential Election, Electronic News, Vol. 10, No4, pp. 203-223,2016.
11- Constance Tabary, Anne-Marie Provost, Alexandre Trottier, Data jornalism's actors, practices and skills: A case study from Quebec, Journalism, Vol. 17, No.1, pp. 66-84, 2016.
12- Sergio Splendore, Philip Di Salvo, Tobias Eberwein, Harmen, Michal Kus, Colin Poriezza, Educational strategies in data journalism: A comparative study of six European countries, Journalism, Vol. 17, No.1, pp. 138-152,2016.
13- Jan lublinski et al, Triggering change- How investigative journalists in Sub-Saharan Africa contribute to solving problemsin society, Journalism, October 18,2020, Vol.(17), issue (8), pp.1074-1094. Available at: http://journals.sagepub.com.
14- Morton,T, This wheels on fire: New models for investigative journalism, pacific journalism, Review, 18(1),2020.
15- Voracheck,L, Playing Italian, Cross-cultural dress and investigative journalism at the findesiecle, Victorian Periodical, Review,45(4),2020.
16- Samuel Ihediwa, Investigative Journalism in Malaysia: A study of two English Language Newspapers, International Conference on social science and Humanity, IPEDR, Vol.5,2020.
23- Elena Egawhary, Cynthia O'Murchu, Data Journalism Book, The Centre For Investigative Journalism, London, 2012, Available at: http://www.tcij.org/sites/default/files/u4/Data%20Journalism%20Book.pdf.
24- Everett M.Rogers, F.Floyd Shoamaker, Communication of Innovations: A Cross-Cultural Approach, 2nd Ed,(New York: The Free Press, 2015).
25- Jennings Bryant,Susan Thompson, Fundamentals of Media Effects, 1st eds, New York: Mc Graw-hill education, 2012.
26- Katherine Fink, C. W.Anderson, Data Journalism in The United States: Beyond The “Usual Suspects”, Journalism Studies, Vol. 16, Issue 4, 2015.
27- Nayomi Chibana, 10 types of infographics : Which one works for you?, 20 November 2015, Availble at: http://blog.visme.Co/types-of-infographics/.
https:// bit.ly/2fqvihQ
29- Alberto Cairo, How charts lie: a few clarifications and edits. W.w.Norton & Company, 2019. p.12.
31- Ester Appelgren, Gunnar Nygren, Data Journalism in Sweden, Digital Journalism, vol.2,No.3,2014.
32-Techopedia, Definition of Data Journalism, Available at: http://www.techopedia.com/definition/28593/data-journalism
33- Wibke Weber, Hannes Rall, “Between Data Visualization and Visual Storytelling: The Interactive Information Graphic as a Hybrid Form”, OP.cit,.p4.  
34- Jennifer Ferreira, inFographics: An introduction,August 2019, Availble at: http://www.academia.edu/8124962/inFographics-An introduction.
37- Minna Rapeli, Data Journalism: An Outlook for the Future Processes, Aalto University, school of business, Master Thesis, 2013.
42- Cindy Royal, The Journalist as Programmer, A Case Study of The New York Times Interactive News Technology Department, PH.D. dissertation, Texas State University – San Marcos, 2010.
43- Sylvain Parasie, Eric Dagiral, Data-Driven Journalism and The public Good: “Computer-Assisted-Reporters” and “Programmer-Journalists” in Chicago, New Media & Society, Vol.15 No. 6, 2013.
45- Andreas Veglis, Charalampos Bratsas, Towards A Taxonomy Of Data Journalism, Op. Cit.
49- Banu Inanc Uyan Dur, Interactive Infographics on the Internet, Online Journal of Art and Design, Vol. 2, Issue 4, 2014, Available at: http://ojad,emu,edu.tr/articles/24/241.pdf.
50- Banu Inanc Uyan Dur, Analysis of Data Visualizations In Daily Newspapers in Terms of Graphic Design, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 51, 2012, Available at: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812032971.
52- David Craig, Stan Ketterer, Mohammad Yousuf, To Post or Not to Post: Online Discussion of Gun Permit  Mapping and the Development of Ethical Standards in Data Journalism, Op. Cit.
53- Eddy Borges-Rey, Towards An Epistemology Of Data Journalism in the Devolved Nations of the United Kingdom: Changes and continuities in materiality, performativity and reflexivity, Op. Cit.
57- Ester Appelgren, Gunnar Nygren, Data Journalism in Sweden, Op. Cit. 
60- Andreas Veglis, Charalampos Bratsas, Towards A Taxonomy Of Data Journalism, Op. Cit.
61- Constance Tabary, Anne-Marie Provost, Alexandre Trottier, Data jornalism's actors, practices and skills: A case study from Quebec,Op. Cit.
62- Frederic I. Solop and Nancy A, Wonders, Data Journalism Versus Traditional Journalism in Election Reporting: An Analysis of Competing Narratives in the 2012 Presidential Election, Op. Cit.
64- Fan Yang, Ying Roselyn Du, Storytelling in the Age of Big Data: Hong Kong Students' Readiness and Attitude towards Data Journalism, Asia Pacific Media Educator, Vol. 26, No.(2), 148-162, 2016.
- Dragana Milovanovic, Leo Ivanisevic, Infographic As A Marketing Communication Tool, Symorg 2014: New Business Models and Sustainable Competitiveness, University of Belgrad, Serbia, Available at: http://symorg.fon.bg.ac.rs/proceedings/papers/.
- Sergio Splendore, Philip Di Salvo, Tobias Eberwein, Harmen, Michal Kus, Colin Porlezza, Educational strategies in data journalism: A comparative study of six European countries, Op. Cit.
70- Rosmiza Bidin, Ezhar Tamam, Siti Hajar Ahmed, E-mail Use and Usefulness: The Effect Of Media Richeness and Social Media Influences, 2017.
71- S. shyam sundar, “Multimedia effects on processing and association of online new: astudy of picture, Audio, and downloads” tounalism and mass communication quarterly, Vol. 77, No.3 . Autumn 2015.
73- Sucharitha V, Subash S R,Prakash p, Visualization of Big Data: Its Tools and Challenges, International Journal of Applied Engineering Research, Vol. 9, No.18, ISSN 0973-4562, 2014.