اتجاهات الـجمهور نحو الإعلانات الرقمية ودورها في تحقيق التنافسية لدى شرکات الاتصالات في مصر- دراسة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم إعلام کلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، الزقازيق، الشرقية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الجمهور نحو الإعلانات الرقمية ودورها في تحقيق التنافسية لدى شرکات الاتصالات المصرية؛ عبر رصد الاستراتيجيات التنافسية التي تعتمد عليها في تقديم إعلاناتها للجمهور، تنتمي الدراسة إلى الدراسات الوصفية، وتمثلت عينة الدراسة في عينة عمدية للإعلانات الرقمية التي تقدمها اثنان من شرکات الاتصالات (فودافون مصر، we) عبر موقعها الإلکتروني، وإعلاناتها عبر الهاتف المحمول ووسائل التواصل الاجتماعي (فيسبوک، تويتر، انستجرام)، إضافة إلى عينة متاحة في إطار العينة العمدية قوامها 400 مفردة من مستخدمي خدمات الشرکتين ومتابعي إعلاناتهما؛ وذلک للتعرف على اتجاهاتهم نحوها، اعتمدت الدراسة على أداتي تحليل المضمون والاستبانة، وکشفت نتائج الدراسة عن توظيف شرکات الاتصالات عينة الدراسة لاستراتيجية التميز بإعلاناتها الرقمية المختلفة، کما وظفت شرکات الدراسة استراتيجية قيادة التکاليف بإعلاناتها؛ عبر التسعير الترويجي والنفسي والخصومات على أساس الوقت، بينما جاء أسلوب اختلاس الأسعار بالمرتبة الأخيرة، وتوسعت في توظيف استراتيجية الترکيز على النطاق الجغرافي والفئة المستهدفة والتسويق المتخصص بمواقعها الإلکترونية بشکل أکبر من توظيفها عبر إعلانات الهاتف المحمول ووسائل التواصل، وافتقرت لتوظيف إعلانات رموز الاستجابة السريعة والتي تُعد أحد الأنماط المميزة لإعلانات الهاتف المحمول.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


 
 https://www.vodafone.com.eg/ar/home 
  Abdel Fattah Al- Azzam& Khaled Al- Mizeed, 2021,"The effect of digital Marketing on purchasing decisions:Acase study in Jordan", Journal of Asian finance, Economics and Business,Vol.8,No.5.
   Asma Zaheer, 2020, " Digital Marketing services enhance business performance goals by promoting products and services to consumers: A Digital approach", British journal of marketing studies, vol.8, Issue.1.
  Athma B Nath& Titto Varghese,2020,"Factors influence the effective usage of QR Code: A study among readers of Trivandrum city, SSrn electronic journal, vol.7, Issue.1.
7) K.petrova,B.Dawn Medlin,Beatriz Adriana& Sandra A.Vannoy,2016,"QR Codes advantages and dangers",13th International conference on e-Business and telecommunications-ICE-B,Lisbon, Portugal.
  Christine   Bauer& christine Strauss, 2016, location- based advertising on mobile devices: Aliterature review and analysis
Avalible online@
https://www.researchgate.net/publication/290788104_Location-based_advertising_on_mobile_devices_A_literature_review_and_analysis
Date of search:15/3/2021
  Matthew A. Gana & Toney K. Thomas, 2016, "Consumer attitude towards location-Based advertising: An Exploratory study", Journal of Research in marketing, Vol. 6, No. 1
  Gokhan Aydin, Nimet Uray & Gokhan Silahtaroglu, 2021,"How to engage consumers affective social media use-guidelines for consumer, goods companies from an emerging market", Journal of theoretical and applied electronic commerce research, Vol.16, No.4.
  Hazem Rasheed Gaber, Len Tiu Wright & Kaouther Kooli, 2019,"Consumer attitudes towards insatgram advertisements in Egypt: The role of the perceived advertising value and personalization", Journal of Cogent business & Management, Vol.6, No.1.
  Cody Baker,2018,"How twitter has changed the way advertisers communicate, Journal and campus publications, Vol.14, article.7.
  Saara Maki,2016," Gaining acompetitive advantage through social media marketing in B2c sales: social media review", Helsink Metropolia University of applied sciences, Bachelor thesis of business administration international business and logistics
  Yurdagul Meral, 2020, Tools and techniques for implementing international e-trading tactics for competitive advantage (Advances business research), Digitalization of human resources: e-HR, 1st ed., IGI Global publisher of timely knowledge.
  Shirumisha Kwayu,Banita Lal& Mumin Abubakre,2017,"Enhancing organizational competitiveness via social media –a strategy as a practice perspective", Information systems frontiersm, Vol. 20,No.1.
  Dennis Ayaga & Justie O. Nnabuko,2019,"Competitive strategies and customer satisfaction in the telecommunications industry in Nigeria, International journal of business and management review, vol. 7, No,1.
  Suvendu Narayan Roy,2019, "Cost leadership strategy enhancing competitiveness: A critical study on MNC retails", HR marketing interface in Indian FMCG industry.
  Akinto Kunbo Odunayo, 2018, "Market Focus Strategy and Organizational Performance of telecommunication companies in port Harcourt", International Journal of Innovative Reseach and advanced studies, Vol.5, Issue 3.
  Mark Anthony,2017, Market segmentation, Targeting and positioning, Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline product: An introduction to theory and practice, ed.1, chapter:4, springer,Cham,Switzerland.
  Jama Abdi Mohamed, 2018, "Effects of Competitive Strategies on organizational performance
of telecommunication companies in mo GADAISHU-Somalia, Journal of applied management science, vol., 4, Iss. 4.
  Gulnara Baisovna, Margarita andreevna & Yelena Anatolyeuan, 2019, "Ensuring Competitiveness of advertising in the organization management system, International Journal on Emerging Technologies, Vol. 10.
  Olgha Auma, Frances Ndungu & Joseph Odhiambo, 2017," Electronic marketing practices, competitive environment and performance of telecommunications companies in Kenya", British journal of marketing studies, Vol. 5, No.5.
  Kigunda Eva Nkathe, 2017, "Effect of digital marketing on competitiveness of automobile companies in Kenya", A research oroject submitted to the chandaria school of business in portal fulfillment of the requirement of the degree of master’s in business administration, United states international University-Africa in Nairobi for academic credit.
  Susan Bukirwa & Titus kising'u, 2017, "Influence of competitive strategies on organizational performance of Hotels in Kenya: A survey of Hotels in Mombasa County, The strategic Journal of Business & change management, vol.4, Iss.2.
  Gregory Dess, Lumpkin Mcnamara & Alan Elsner, 2008, Strategic Management creating competitive advantages, 4th ed., Mc Graw Hill.
26) Kalina Trenevska & Marina Mijoska, 2017; "Applying TAM to study online shopping Adoption among youth in the Republic of Macedonia", Management international Conference, Monastier, Italy.
  N. Bamadhian, G. prakars & V.M. Nasution, 2021, "User acceptance of virtual hotel operator applications in Indonesia", 10p conference series: Materials science and Engineering.
  Brend W. Wirtz & Vincent Gottel, 2016, "Technology acceptance in social media: Review synthesis and directions for future empirical research", Journal of electronic commerce research, vol. 17, No. 2.