صورة مهنة الإعلان لدى العاملين في الوکالات الإعلانية بمصر وعلاقتها برضاهم الوظيفيّ "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام- جامعة المنوفية+/والمعهد الدولي العالي للإعلام بالشروق

المستخلص

يسعى البحث إلى الکشف عن طبيعة صورة مهنة الإعلان لدى العاملين بوکالات الإعلان المختلفة وعلاقتها برضاهم الوظيفي. يستخدم البحث منهج المسح بأداة الاستبيان على عينة بلغت 300 استجابة لأشخاص يعملون في 50 وکالة إعلانية، وتوصل البحث إلى أن صورة المهنة کانت سلبية لدى الغالبية، وميل کثير من العاملين في وکالات الإعلان إلى عدم الرضا عن وظائفهم، وکانت العلاقة موجبة بين الصورة والرضا الوظيفي، فکلاهما يؤثر في الآخر.
کما أوضح البحث أنه لم يکن هناک فارق بين العاملين في وکالات حکومية والعاملين في وکالات خاصة في کثير من المتغيرات مثل الرضا عن الوظيفة بشکل عام، العوائد المالية، فرص الترقي، بيئة العمل، الخدمات، النواحي الاجتماعية.
 
Advertising Career Image for Ads Agencies Workers in Egypt and its Correlation to Their Job Satisfaction
 
Abstract:
The research paper seeks to reveal the nature of the image of the advertising career among the employees of different advertising agencies and its relation to their job satisfaction. The research uses survey method on a sample of 300 responses of people working in 50 advertising agencies. The results find that the image of the profession is negative among the majority. Moreover, many workers in the advertising agencies are close to dissatisfaction about their jobs. The relationship was positive between the image and job satisfaction, and both affect each other.
Also, results show that there are no significant differences between employees of government agencies and private agencies in many variables such as; job satisfaction in general, salaries, promotion opportunities, work environment, services and social aspects.

الكلمات الرئيسية