العلاقة بين جودة الخدمات والإعلانات في تشکيل الصورة الذهنية لشرکات الاتصالات، بالتطبيق على شرکة (فودافون مصر) دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التسويق والأعمال الدولية، في کلية الإدارة والتکنولوجيا بالأکاديمية العربية للعلوم والتکنولوجيا والنقل البحرى

المستخلص

موضوع البحث: العلاقة بين جودة الخدمات والإعلانات في تشکيل الصورة الذهنية لشرکات الاتصالات، بالتطبيق على شرکة (فودافون مصر) - دراسة ميدانية
هدفت الدراسة إلى:
1-     التعرف على اتجاهات العملاء نحو شرکة فودافون مصر والعروض التي تقدمها.
2-     تحديد العوامل المؤثرة في تشکيل الصورة الذهنية لعملاء شرکات المحمول بالتطبيق على شرکة (فودافون مصر).
3-     تحديد أي الوسائل (الإعلانات - جودة الخدمات) أکثر تأثيراً في تشکيل الصورة الذهنية.
4-     إظهار مدى إسهام جودة الخدمات والإعلانات في تحسين صورة الشرکة الخدمية لدى الجمهور.
5-     تحليل العلاقة بين جودة الخدمة المدرکة والإعلانات ورضا العملاء.
وصنفت الدراسة تحت فئة الدراسات الوصفية التى تهدف إلى تصوير وتحليل خصائص ظاهرة معينة، واتبعت الدراسة منهج المسح بالعينة بشقيه الوصفى والتحليلى،  وتمثل مجتمع البحث في الجمهور الخارجي لشرکة الاتصالات (فودافون مصر) لتقديم خدمات الهاتف المحمول والإنترنت، والذي يتعامل مع الشرکة ويستفيد من خدماتها، وتم تطبيق الدراسة الميدانية على عينة عشوائية قوامها (392) مفردة من الجمهور العام من مختلف المناطق والمستويات، بعد استبعاد 8 استمارات باطلة، وتم جمع البيانات عن طريق استمارة استبيان، وتم اللجوء في تحليل البيانات إلى التکرارات البسيطة والنسب المئوية، المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، معامل ارتباط بيرسون للعلاقة الخطية بين متغيرين، اختبار (T- Test) لدراسة الدلالة الإحصائية للفروق بين المتوسطات الحسابية لمجموعتين من المبحوثين في أحد متغيرات الفئة أو النسبة (Interval Or Ratio) .
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج:
-      زيادة عدد المقبلين على التعامل مع خدمات شرکة فودافون مصر، مما يدل على اتساع قاعدة الشرکة الجماهيرية.
-      أن أفراد العينة لديهم علاقة وطيدة بالشرکة ولهم ولاء للتعامل معها وعدم الانصراف إلى شرکة أخرى.
-      مصداقية الخدمات التى تقدمها شرکة فودافون مصر لجمهورها من وجهة نظر العينة.
-      حرص الشرکة على الحفاظ على ثقة اللعملاء وولائهم لها.
-      أن الصورة الذهنية للشرکة لدى الجماهير تلقى استحساناً.
-      تقدير العينة لمستوى الخدمة المقدمة لهم من الشرکة.
-      محاولة الشرکة رفع مستوى الثقة بينها وبين جمهورها من خلال تقديم العروض والخدمات.
-      حرص الشرکة على ارتباط عروضها وخدماتها باحتياجات الجماهير.
 
Research topic: The relationship between the quality of services and advertisements in the formation of the mental image of the telecommunications companies applied to Vodafone Egypt - a field study
* The study aimed to:
1. Identifying customer attitudes towards Vodafone Egypt and the offers it presents.
2- Determining the factors affecting the formation of the mental image of the
customers of the mobile companies by applying to Vodafone Egypt.
3 - Determining which means (ads. - quality of services) more influential in the formation of mental image.
4- Demonstrating how the quality of services and advertisements contributes to improve the image of the service company in the public.
5. Analyzing the relationship between perceived service quality, advertising and customer satisfaction.
*The study was classified under the descriptive studies category, which aims to portray and analyze the characteristics of a particular phenomenon. The study followed the descriptive and analytical approach of the sample survey. The research community represents the external public of Vodafone Egypt to provide mobile and internet services, which deals with the company and benefits from its services. The study was conducted on a random sample of 392 individuals from the general public from different regions and levels, after excluding 8 invalid forms. The data were collected by means of a questionnaire form. Data analysis was used for simple frequencies and percentages, average and standard deviations, Pearson correlation linear relationship between two variables coefficient, test (T-Test) to study the statistical significance of the differences between the arithmetic means of the two groups of respondents in one category or variables ratio (Interval Or Ratio).
* The study reached a number of results:
- Increasing the number of those who are fond of the services of Vodafone Egypt, which indicates the width of the company's mass base.
- The members of the sample have a close relationship with the company and have loyalty to deal with it and not to go to another company.
- The credibility of the services provided by Vodafone Egypt to its pubic from the point of view of the sample.
- The company is keen to maintain the trust of the customers and their loyalty to them.
- the image of the company to the public received a sense of satisfaction.
- Estimating the sample of the level of service provided to them by the company.
- The company's attempt to raise the level of trust between it and its public through the delivery of offers and services.
- The company is keen to link its offers and services to the needs of the public.

الكلمات الرئيسية