فاعلية برنامج للضوابط والمعايير الاخلاقية للعمل الاعلامي المدرسي لتنمية وعي ومعارف الطلاب نحوها "في إطار مواثيق الشرف الأخلاقية للإعلام"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإعلام، کلية التربية النوعية، جامعة المنوفية.

المستخلص

الهدف من الدراسة: التعرف على فعالية برنامج للضوابط والمعايير الاخلاقية للعمل الاعلامي المدرسي لتنمية وعي ومعارف الطلاب نحوها.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تنتمي الدراسة الى الدراسات شبه التجريبية حيث اعتمدت الباحثة على "المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج البنائي،المنهج شبة التجريبي.
أداة الدراسة والعينة: تم إجراء الدراسة التجريبية على  الطلاب المشارکين في الاعلام المدرسي بالصف الثاني الاعدادي بمدرسة کفر عشما الاعدادية  التابعة لإدارة الشهداء التعليمية محافظة المنوفية بواقع 60 طالب تم تقسيمها الى 30 طالب کعينة تجريبية 30 طالب کعينة ضابطة وقد تم تطبيق برنامج الضوابط والمعايير الأخلاقية خلال الفصل الدراسي الثاني  للعام الجامعي 2016/  2017.
أهم ما توصلت إليه الدراسة: وجود فروق دالة احصائيا في مدى معرفة الضوابط والمعايير الأخلاقية للعمل المدرسي لصالح طلاب المجموعة التجريبية وقد کان مستوى تأثير البرنامج کبير وقد يرجع التحسن الذي طرأ على طلاب المجموعة التجريبية إلى تمتع الطلاب بقدر قليل من المعرفة عن اخلاقيات العمل الإعلامي وبشکل خاص العمل الإعلامي المدرسي حيث لا تحتوي المادة المرجعية التي تدرس للطلاب الى ما يشير الى ذلک الأمر الذي جعل للبرنامج تأثير في نمو الضوابط والمعايير الأخلاقية. کما أن الموضوعات والقضايا التي تم تناولها في البرنامج من الموضوعات الهامة التي تهم الطلاب وتمس حياتهم مثل حقهم في التعبير وحقوقهم التي يجب ان يتمتعوا بها وکذلک واجباتهم الأمر الذي دفعهم للاهتمام بالمحتوى العلمي والسعي نحو الالمام بما فيه من معلومات ومعارف، کما توصلت الدراسة وجود فروق بين المجموعة الضابطة والتجريبية على مقياس القيم الأخلاقية المرتبطة بالعمل الإعلامي المدرسي لصالح التجريبية الا أن التأثير کان ذو مستوى محدود ووقد يرجع ذلک الى ان القائم بالاتصال يقوم بالحس على مثل هذه القيم ضمنا اثناء تنقيذ الفنون التحريرية المختلفة مثل الصدق، الموضوعية، التعاون، الشجاعة، التسامح، المسئولية.
Title: "The Effectiveness of a Program of Ethical Controls and Standards for School Media Work to Develop Students' Awareness and Knowledge" in the Framework of Ethical Code of Ethics for Media
Researcher name: Dr. Soukra Ali El-Baridy, Media Teacher, Faculty of Specific Education, Menoufia University.
Objective of the study: To identify the effectiveness of a program of controls and ethical standards of school media work to develop awareness and knowledge of students towards it.
Type of study and method: The study belongs to the semi-experimental studies where the researcher relied on "analytical descriptive method, structural approach, semi-experimental approach.
Study tool and sample: The experimental study was conducted on the students participating in the school media in the second preparatory school in Kafr Ashma Preparatory School of the Martyrs Educational Administration in Menoufia governorate by 60 students divided into 30 students as a pilot sample 30 students as a control sample. The second academic year of the academic year 2016/2017.
The most important findings of the study:
1- The existence of statistically significant differences in the extent of knowledge of the rules and ethical standards of school work for the benefit of experimental group students The level of impact of the program was significant and may be due to the improvement in the experimental group students because the students have little knowledge about the ethics of media work in particular School media work where the reference material taught to students does not contain references to this, which made the program an impact on the growth of ethical controls and standards.
2- The subjects and issues dealt with in the program are important topics of interest to students and affect their lives such as their right to expression and their rights that they should enjoy, as well as their duties, which led them to pay attention to scientific content and seek knowledge of the information and knowledge, as the study found differences between The control and experimental group on the scale of ethical values ​​associated with school media work in favor of experimental, but the impact was limited and this is due to the fact that the communicator sense of such values ​​implicitly during the implementation of various editorial arts such as honesty Objectivity, cooperation, courage, tolerance, responsibility.

الكلمات الرئيسية