تأثير الإعلام الجديد في الحملات الإنتخابية [دراسة تطبيقية على حملة "ترامب" لانتخابات الرئاسة الأمريکية 2016م]

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک الإعلام فى جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

­مشکلة الدراسة: تتحدد في تفّجر شبکات التواصل الاجتماعي باستخداماتها التقنية التي تفوقت بشکل کبير على الصحافة الورقية أو التليفزيونية أو الراديو وأصبحت تهددها، ولعل أکبر مثال على ذلک عملياً حملة الرئاسة الأمريکية التي اعتمد فيها المرشح ترامب على "الميديا الجديدة" وفاز بمنصب رئيس الولايات المتحدة الأمريکية لفترة رئاسة قادمة وأصبح التساؤل الجوهري هنا هل ستلغي هذه الوسائل الإعلامية الجديدة الوسائل التقليدية في الصحافة على اختلاف مستوياتها.
نوع الدراسة والنظرية المستخدمة: تعد هذه الدراسة وصفية تتبع الظاهرة التي تتمثل في التقنيات الحديثة في الـ Social Media وکذلک مکوناتها وأسبابها واستخدامها من جانب المرشح الرئاسي ترامب، تنطلق هذه الدراسة بشکل أساسي من نظرية التسويق الاجتماعي والسياسي Social-Political Marketing.
-   أهم ما توصلت إليه الدراسة: من أسباب خسارة "هيلاري" رغم تأکيد المؤشرات بفوزها: إعلان "جيمس کومي" مدير مکتب التحقيقات الفيدرالية قبل 11 ساعة من يوم التصويت فتح التحقيق مجدداً في استخدام "هيلاري" بريدها الإلکتروني خلال عملها وزيرة للخارجية، الأمر الذى أثر سلباً على التصويت لها، والتسريبات التي قام بها قراصنة روس "هاکرز" وصلوا إلى أنظمة الحاسب الآلي التابعة للجنة الوطنية للحزب الديمقراطي (والجمهوري أيضاً) ونشروا هذه المعلومات کما سربوها إلى "ويکيليکس". ونجاحات "ترامب" في أنه سيُحدث تغييراً في أمريکا ومخاطبته جمهوره عبر الإعلام البديل (شبکات التواصل الاجتماعي) بشکل يکاد يکون شخصياً في حين اعتمدت "هيلاري" على الاتصال الجماهيري الذى روج أن أکثر البيض سيصوتون لها، وهذا ما لم يحدث کما أرادت وخططت لحملتها الانتخابية فکان سقوطها المدوَّى. أيضاً ثقتها الزائدة التي دفعتها لأن تعلن قبل ثلاثة أسابيع من الانتخابات أن حملة "ترامب" فوضوية وغامضة کما صد ربيان نشره المکتب الصحفي لحملتها الانتخابية أن خطاب ترامب فکرة مقلقة في حال انتخابه رئيساً للولايات المتحدة.
Title: The Impact of New Media in the Election Campaigns - An Empirical Study on the Trump Campaign for the 2016 US Presidential Elections.
Researcher Name: Dr / Mesfer bin Abdullah Albeshr, Associate Professor of Media at Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
The problem statement: Determined in the explosion of social networks with technical uses, which greatly outweighed the paper, television or radio press and became a threat, perhaps the most significant example in practice the US presidential campaign in which the candidate Trump relied on the "new media" and won the post of President of the United States The fundamental question here is whether these new media will abolish the traditional media in all levels.
Type of study and theory used: This study is descriptive follows the phenomenon of modern technologies in social media as well as the components, causes and use by the presidential candidate Trump, this study is based primarily on the theory of social and political marketing Social-Political Marketing.
The main findings of the study:-
the reasons for the loss of "Hillary" despite the confirmation of the indicators of victory: The announcement, "James Comy" Director of the FBI 11 hours before voting day opened an investigation again on the use of "Hillary" use of her email during her work as Secretary of State, which It had a negative impact on her vote, and leaks by Russian hackers hacked into the computer systems of the National Democratic Party (and also the Republican) and disseminated this information and leaked it to WikiLeaks. Trump's success in making a change in America and addressing his audience through alternative media (social media) is almost personal, while Hillary relied on mass communication, which promoted that most whites would vote for her, which did not happen as she wanted and planned her campaign. Her fall was thunderous. It was also overconfident that she announced three weeks before the election that Trump's campaign was chaotic and ambiguous, and a press release from her press office repudiated that Trump's speech was a disturbing idea if elected president.                                               
 

الكلمات الرئيسية