روتانا ومحاولات دعم السينما في السعودية (2005– 2015)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الإعلام والاتصال بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

      يستكشف هذا البحث الدور المحوري الذي أدَّته روتانا في دعم إنتاج وتوزيع وعرض الأفلام في المملكة العربية السعودية في عهد الملك عبد الله منذ عام 2005 إلى عام 2015. وعلى الرغم من أن صناعة السينما السعودية لم تنتج سوى ثلاثة أفلام روائية طويلة خلال هذه الفترة الزمنية، وهي "كيف الحال"؟ ومناحي ووجدة، وكلها تحت راية روتانا، إلا أنه واجهت كل منها تحديات مختلفة.
      يلقي هذا البحث الضوء على الأدوار التي لا غنى عنها والتي قامت بها شبكة روتانا ومالكها سمو الأمير الوليد بن طلال آل سعود، في تدعيم الصناعة السينمائية ضد الممانعة الدينية، وقد وصل الصدام بين الممانعين وروتانا- المدعومة بالنفوذ المالي- إلى ذروته أثناء عرض فيلم مناحي في عدد من المدن السعودية؛ ونتيجة لذلك، يبحث هذا المقال في الدور المهم الذي تؤديه روتانا في محاولات تدعيم الصناعة وتمويل الأفلام، مع التقليل من التبعات الاقتصادية والسياسية لإنتاج الأفلام. ورغم أن الفترة المضطربة من عام 2005 إلى عام 2015 قد انتهت، فإن الدروس المستفادة منها تظل وثيقة الصلة بالموضوع. يسلط الصراع بين روتانا ومعارضي السينما الضوء على تعقيدات التنقل في التعبير الثقافي وسط التوجهات المحافظة؛ مما يسلط الضوء على تحديات تعزيز ثقافة الشاشة النابضة بالحياة في المملكة العربية السعودية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Abu-Nas, D. 2009. ‘Cinema makes a tentative arrival in Riyadh’ Taiwan News [online] Available at: https://www.taiwannews.com.tw/en/news/970394 [Accessed 22 Dec. 2020].
Alamri, M. 2024. ‘The Role of Cinema in a Post-Oil Saudi Economy: A case study of Ithra Center’. The Egyptian Journal of media research. V 87, PP. 1-28.
Al-Harbi, T. 2019. Interviewed by Musab Alamri.
Al Haydar, T. 2014. ‘Haifaa Al Mansour’s Wadjda: Revolutionary Art or Pro-State Propaganda?’ Jadaliyya, [online] Available at: https://www.jadaliyya.com/Details/30078/Haifaa-Al-Mansour%60s-Wadjda-Revolutionary-Art-or-Pro-State-Propaganda [Accessed 22 Dec. 2020].
Allam, A. 2009. ‘Saudi hardliners complain over cinema’ The Financial Times. Available at: https://www.ft.com/content/4bee15fe-2444-11de-9a01-00144feabdc0 [Accessed 22 Dec. 2020].
Al-Mansour, H. 2012. Wadjda. [online] IMDb. Available at: https://www.imdb.com/title/tt2258858/?ref_=ttawd_awd_tt [Accessed 29 Dec. 2020].
Al-Suhaimi, O. 2007. ‘Fayez Al-Maliki: Menahi personality .. a registered trademark’ [Translated to English]. Asharq Al-Awsat. Available at: https://archive.aawsat.com/details.asp?article=438964&issueno=10531#.X-aqWumeRQI [Accessed 22 Dec. 2020].
Atakav, E. 2013. ‘Wadjda: A Girl Who Changes the World on Her Bicycle’. Huff Post, [online]. Available at: https://www.huffpost.com/entry/wadjda-movie-review_b_3763952?guccounter=1 [Accessed 22 Dec. 2020].
Bishri, A. 2009. ‘The last hours decision cancels the fourth Jeddah Film Festival’ [Translated to English]. Elaph, [online] Available at: https://elaph.com/ElaphWeb/AkhbarKhasa/2009/7/462246.html [Accessed 22 Dec. 2020].
Brooks, X. 2013. ‘Wadjda, Saudi Arabia’s first female film, is country’s Oscar entry’ The Guardian. Available at: https://www.theguardian.com/film/2013/sep/16/wadjda-oscars-saudi-arabia [Accessed 22 Dec. 2020].
Concannon, F. 2013. ‘Quiet Revolution: Haifaa al-Mansour on Wadjda’. The Skinny. [online]. Available at: https://www.theskinny.co.uk/film/cineskinny/quiet-revolution-haifaa-al-mansour-on-wadjda-feature [Accessed 22 Dec. 2020].
Dagher, S. 2006. ‘Saudi Arabia’s first film blazes taboo-breaking trail’ Middle East Online, [online]. Available at: https://web.archive.org/web/20151222140632/http://www.middle-east-online.com/english/?id=16039 [Accessed 22 Dec. 2020].
Deb, A., 2016. A qualitative exploration of positive psychology concepts in the film Wadjda and implications for future research. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 26(6), pp.521-532.
Dowd, V. 2006. ‘‘First’ Saudi feature film aims high’ BBC News, [online]. Available at: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/5019116.stm [Accessed 22 Dec. 2020].
Fattah, H. 2006 ‘Daring to Use the Silver Screen to Reflect Saudi Society’ New York Times. Available at: https://www.nytimes.com/2006/04/28/world/middleeast/daring-to-use-the-silver-screen-to-reflect-saudi-society.html?smid=tw-share [Accessed 22 Dec. 2020].
Khalaf, R. 2009. ‘Clerics lament as Saudi film draws crowds’. The Financial Times. Available at: https://www.ft.com/content/11657d60-17c8-11de-8c9d-0000779fd2ac [Accessed 22 Dec. 2020].
Lapin, A. 2013. ‘Wadjda director Haifaa Al Mansour’. The Dissolve, [online] Available at: https://thedissolve.com/features/interview/168-wadjda-director-haifaa-al-mansour/ [Accessed 22 Dec. 2020].
Moftrs, 2009. ‘The third part of the witness about cinema in Saudi Arabia’ [Translated to English]. YouTube. [online]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=8k4wHdNW2dc [Accessed 22 Dec. 2020].
Sakr, N., 2012. Placing political economy in relation to cultural studies: reflections on the case of cinema in Saudi Arabia. Arab Cultural Studies: Mapping the Field, ed. Tarik Sabry (London: IB Tauris, 2011), pp.214-233.
Spivak, G.C., 1994. Can the Subaltern Speak?” Colonial Discourse and Post-Colonial Theory. A Reader, edited by Patrick Williams and Laura Chrisman.
The Guardian, 2008. ‘Comedy heralds return of cinema to Saudi Arabia’ The Guardian. Available at: https://www.theguardian.com/world/2008/dec/22/menahi-comedy-saudi-arabia [Accessed 22 Dec. 2020].
Trade Arabia, 2012. “Saudi film ‘Wadjda’ wins big at Diff”. Trade Arabia. [online] Available at: http://www.tradearabia.com/news/MEDIA_227469.html [Accessed 22 Dec. 2020].