تأثيرُ السَّرْدِ القَصَصِيِّ الرَّقْمِيِّ في إعلاناتِ المُنظَّماتِ غَيْرِ الهادِفَةِ لِلرِّبْحِ على مُشارَكَةِ الجُمْهورِ واسْتِجاباتِهِمُ المَعْرِفِيَّةِ والعاطِفِيَّةِ والسُّلوكِيَّةِ: نَموذَجُ مُؤَسَّسَةِ حَياةٍ كَريمَةَ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم العلاقات العامة ،کلية الإعلام ، جامعة بنى سويف

2 كلية الإعلام، جامعة بني سويف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى معرفة تأثير السرد القصصي الرقمي في إعلانات المؤسسات الخيرية غير الهادفة للربح، وتحديدًا مؤسسة "حياة كريمة"، على تفاعل الجمهور واستجاباتهم المعرفية، العاطفية، والسلوكية. تسلط الدراسة الضوء على أهمية السرد القصصي كأداة اتصالية مؤثرة تُستخدم في بناء علاقات عاطفية وجذب دعم الجمهور للمؤسسات الخيرية.
يعتمد البحث على "نظرية النقل السردي" و"نموذج مشاركة العملاء"، حيث يُفترض أن تعرُّض الجمهور للإعلانات التي تعتمد على السرد القصصي يعزز استجاباتهم المعرفية، العاطفية، والسلوكية. كما يهدف البحث إلى دراسة عناصر بناء القصة الإعلانية، بما في ذلك الرسالة، الشخصيات، الحبكة، واستراتيجيات السرد القصصي المستخدمة في الإعلانات.
تشير النتائج إلى أن السرد القصصي يحقق تأثيرًا إيجابيًا قويًا على الجمهور، إذ يعزز مشاعر التعاطف والانخراط الإيجابي، مما يؤدي إلى زيادة التفاعل مع المؤسسة ودعم أهدافها. ويستخلص البحث أن السرد القصصي لا يسهم فقط في جذب انتباه الجمهور، بل يساعد في بناء صورة إيجابية للمؤسسة ويعزز مصداقية رسالتها من خلال دمج بيانات ملموسة تعزز من قوة الإقناع.
تهدف الدراسة إلى معرفة تأثير السرد القصصي الرقمي في إعلانات المؤسسات الخيرية غير الهادفة للربح، وتحديدًا مؤسسة "حياة كريمة"، على تفاعل الجمهور واستجاباتهم المعرفية، العاطفية، والسلوكية. تسلط الدراسة الضوء على أهمية السرد القصصي كأداة اتصالية مؤثرة تُستخدم في بناء علاقات عاطفية وجذب دعم الجمهور للمؤسسات الخيرية.
يعتمد البحث على "نظرية النقل السردي" و"نموذج مشاركة العملاء"، حيث يُفترض أن تعرُّض الجمهور للإعلانات التي تعتمد على السرد القصصي يعزز استجاباتهم المعرفية، العاطفية، والسلوكية. كما يهدف البحث إلى دراسة عناصر بناء القصة الإعلانية، بما في ذلك الرسالة، الشخصيات، الحبكة، واستراتيجيات السرد القصصي المستخدمة في الإعلانات.
تشير النتائج إلى أن السرد القصصي يحقق تأثيرًا إيجابيًا قويًا على الجمهور، إذ يعزز مشاعر التعاطف والانخراط الإيجابي، مما يؤدي إلى زيادة التفاعل مع المؤسسة ودعم أهدافها. ويستخلص البحث أن السرد القصصي لا يسهم فقط في جذب انتباه الجمهور، بل يساعد في بناء صورة إيجابية للمؤسسة ويعزز مصداقية رسالتها من خلال دمج بيانات ملموسة تعزز من قوة الإقناع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Kim, M., & Kim, J. From empathetic hearts to digital hands: A study of compassion and donation behavior in social media advertising. Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 79, 2024, P103.‏
[1] Keel, A. L., & Tran, A. T. Increasing small nonprofits’ influence through strategic storytelling. Business horizons, Volume 66 Issue (3), 2023, P359-P370.‏
[1] Ortiz, Solamia, "Advancing Equity: A Campaign of Impact Story Telling and Donor Acquisition" Global Strategic Communications Student Work. Volume 9. 2023.
[1] Chen, T., Hsu, Y. H., Lee, H. M., & Fan, T. Y. Personal Biography as Brand Story of Charity Organization: Narrative Persuasion and Moral Emotion. International Journal of Electronic Commerce Studies, Volume 13, Issue (2), 2022. P183-P202.‏
[1] Pressgrove, G., & Bowman, N. D. From immersion to intention? Exploring advances in prosocial storytelling. Journal of Philanthropy and Marketing, Volume 26 Issue (2), 2021, P1689.‏
[1] Mitchell, S. L., & Clark, M. Telling a different story: How nonprofit organizations reveal strategic purpose through storytelling. Psychology & Marketing, Volume 38, Issue (1), 2021, P142-P158.‏
[1] McInerney, M. How Nonprofits Can Use Storytelling and Engagement Metrics to Improve How They Share their Philanthropy Narrative, 2018.
[1] LeBuhn, Mitra, "Picture This: The role of digital storytelling in motivating donations towards refugee relief" Independent Study Project (ISP) Collection. 2017, 2600.
[1] Li, N., Li, L., Chen, X., & Wong, I. A. Digital destination storytelling: Narrative persuasion effects induced by story satisfaction in a VR context. Journal of Hospitality and Tourism Management, Volume 58, 2024, P184-P196.‏
[1] Júnior, J. R. D. O., Limongi, R., Lim, W. M., Eastman, J. K., & Kumar, S. A story to sell: The influence of storytelling on consumers' purchasing behavior. Psychology & marketing, Volume 40, Issue (2),2023, P239-P261.‏
[1] Maharani, A. J., & Setiawati, S. D. The Use of Storytelling in Digital Marketing of Women SMEs. Asian Journal of Engineering, Social and Health, Volume 2, Issue 11,2023, P1511-P1520.‏
[1] Santos, A. S. V. The role of storytelling in empowering digital marketing campaigns: a case of study of Parfois (Doctoral dissertation), 2023.
[1] Atiq, M., Abid, G., Anwar, A., & Ijaz, M. F. Influencer Marketing on Instagram: A Sequential Mediation Model of Storytelling Content and Audience Engagement via Relatability and Trust. Information, Volume 13, Issue (7), 2022, P345.‏
[1] Barbosa, B., Simões, D., & Leal, F. Young Adults’ Views on Digital Storytelling Campaigns. Revista Innovar Journal, Volume 32, Issue 83, 2022, P63-P74.
[1] Jamie L. Grigsby, Robert D. Jewell & César Zamudio 2022: A Picture’s Worth a Thousand Words: Using Depicted Movement in Picture-Based Ads to Increase Narrative Transportation, Journal of Advertising, Volume 51, Issue 1, 2022.
[1] Joshi, S., Domb, M., Chanda, B., & Bais, A. Evaluating the Impact of Storytelling Ads on Consumer Purchase Intention. Journal of Service Science and Management, Volume15, 2022, PP10-22.
[1] Kemp, E., Porter III, M., Anaza, N. A., & Min, D. J. The impact of storytelling in creating firm and customer connections in online environments. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 15, Issue (1), 2021, PP104-124.‏
[1] Coker, K. K., Flight, R. L., & Baima, D. M. Video storytelling ads vs argumentative ads: how hooking viewers enhances consumer engagement. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 15, Issue (4), 2021, PP607-622.‏
[1] ZA, S. Z., Tricahyadinata, I., Robiansyah, R., Darma, D. C., & Achmad, G. N. Storytelling marketing, content marketing, and social media marketing on the purchasing decision. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), Volume 4, Issue 3, 2021, PP3836-3842.‏
[1] Kang, J. A., Hong, S., & Hubbard, G. T. The role of storytelling in advertising: Consumer emotion, narrative engagement level, and word‐of‐mouth intention. Journal of Consumer Behaviour, Volume 19, Issue (1), 2020, PP47-56.‏
[1] Boldosova, V. Telling stories that sell: The role of storytelling and big data analytics in smart service sales. Industrial Marketing Management, Volume 86, 2020, PP122-134.‏
[1] Fernandes, M. S. D. M. R. The power of stories to connect with customers: Digital storytelling as a communication marketing tool to engage with millennials and its impact on the creation of value for firms (Doctoral dissertation), 2019. 
[1] Mohamed, Eman Gibrel Ahmed; El Adawy, Nagwa Yehia; and Donia, Samar Hany Abu "The Role of Storytelling in Advertising Design to Enhance the Brand," Journal of Art, Design and Music: Volume 3 : Issue 1 , Article 9, 2024.
[1] Suryana, P. Building a strong brand image: the role of storytelling in marketing. Journal of Economics and Business (JECOMBI), Volume 4, Issue (02), 2024, PP107-115.‏
[1] Castro, J. L. S., Fernandes, C. A. B., Beraldo, D. F. A., & Moreira, T. L. O PAPEL DO STORYTELLING NO MARKETING DE MARCAS DE LUXO: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA. Revista Contemporânea, Volume 3, Issue (6), 2023, PP 5527-5544.‏
[1] Hong, J., Yang, J., Wooldridge, B. R., & Bhappu, A. D. Sharing consumers’ brand storytelling: influence of consumers’ storytelling on brand attitude via emotions and cognitions. Journal of Product & Brand Management, Volume 31, Issue (2), 2022, PP265-278.‏
[1] van der Heijden, M. L., & Broeder, P. Once Upon... Imagine the Power of Storytelling in Digital Content Marketing, 2022.
[1] Patrícia Dias and Rita Cavalhei, The role of storytelling in the creation of brand love: the PANDORA case” Journal of Brand Management Volume29, 2022, PP58–71.
[1] Elvir Osman “The Drive behind Storytelling what are the storytelling practices of German premium automotive Brands?” Master Thesis, Jönköping University, International Business School, 2021.
[1] Kenneth C. C. Yang and Yowei Kang” Predicting the Relationships Between Narrative Transportation, Consumer Brand Experience, Love and Loyalty in Video Storytelling Advertising” Journal of Creative Communications, Volume16, Issue (1). 2020, PP7– 26
[1] Belova, A. Storytelling in advertising and branding. Cognition, Communication, Discourse, Volume (22), 2021, PP13-26.‏
[1] Lim, H., & Childs, M. Visual storytelling on Instagram: branded photo narrative and the role of telepresence. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 14, Issue (1), 2020. PP33-50.‏
[1] Rizkia, R., & Oktafani, F. The effect of storytelling marketing on purchasing decisions through brand equity as intervening variable on Gojek in Jakarta. International Journal of Management, Entrepreneurship, Social Science and Humanities, Volume 3, Issue (1), 2020, PP48-55.‏
[1] Coker, K. K., Flight, R. L., & Baima, D. M. SKIP IT OR VIEW IT: THE ROLE OF VIDEO STORYTELLING IN SOCIAL MEDIA MARKETING. Marketing Management Journal, Volume 27, Issue (2), 2017.‏
[1] Sheri, S., & Traoudas, B. Video brand storytelling, the rise of content marketing: a qualitative study exploring the antecedents of brand perceptions, 2017.
[1] Coker, K. K., Flight, R. L., & Baima, D. M. Video storytelling ads vs argumentative ads: how hooking viewers enhances consumer engagement. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 15, Issue (4), 2021. PP607-622
- Kemp, E., Porter III, M., Anaza, N. A., & Min, D. J. The impact of storytelling in creating firm and customer connections in online environments. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 15, Issue (1), 2021, PP104-124.‏
[1]Coker, K. K., Flight, R. L., & Baima, D. M. Video storytelling ads vs argumentative ads: how hooking viewers enhances consumer engagement. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume 15, Issue (4), 2021, PP607-622
- Lim, H., & Childs, M. Visual storytelling on Instagram: branded photo narrative and the role of telepresence. Journal of Research in Interactive Marketing, Volume14, Issue (1), 2020, PP33-50.
Lin, B., Fu, X., & Murphy, K. Investigating the foodstagramming mechanism: A customer-dominant logic perspective of customer engagement. Journal of Hospitality and Tourism Management, Volume 58, 2024, PP371-380.‏
[1] Lin, K. Y., & Huang, T. K. Shopping in the digital world: How augmented reality mobile applications trigger customer engagement. Technology in Society, Volume 77, 2024, 102540.‏
-Alsayid , T. (2019). dawr musharakat aleumala' fi ziadat alwala'i: dirasat maydaniat ealaa eumala' albunuk altijariati. almajalat aleilmiat lildirasat altijariat walbiyiyati, 4(1). 282-305.
[1] Taheri, B., Yousaf, A., Gannon, M., & Mishra, A. e-commerce website customer engagement: Delineating the role of UTAUT, vividness, and compulsion. Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 79, 2024, 103835.‏