Twitter: The Framing process on Twitter by the analysis of Vision 2030 in Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor at Faculty of Communication and Media -،King AbdulAziz University- KSA.

المستخلص

Abstract:
Social media platforms such as Twitter, Facebook and Instagram offer important methods of conveying information around the world. This information is shared by groups and individuals and is deemed by many media commentators as a democratising force that has allowed ordinary citizens to call governments, businesses and powerful individuals to account. Social media have actually succeeded in depriving marginalised voices the space to offer their views and make them accessible to the governments. other traditional media organisations are also responsible for publishing news about events in order to serve a specific ideological agenda. With a view to evaluating the evidence for these claims, this paper has examined how the publication of Saudi Arabia’s Vision 2030 strategy was reported in the mainstream press. Furthermore, in order to offer a comparative evaluation, the Twitter feeds of ordinary users were also examined. Using frame theory, the study has found that Twitter users were more willing to challenge many of the views put forward by the Saudi Arabian government, whereas traditional newsprint media is less capable of calling into question claims put forward as part of the Vision 2030 strategy.
ملخص:
منصات الوسائط الاجتماعية مثل Twitter و Facebook و Instagram تعتبر وسائل إعلامية مهمة لنقل المعلومات حول العالم. يتم مشارکة هذه المعلومات من قبل مجموعات وأفراد ويعتبرها العديد في وسائل الإعلام قوة ديمقراطية سمحت للمواطنين العاديين باستدعاء الحکومات والشرکات والأفراد الأقوياء للمساءلة. وقد أدت إلى وصول  الأصوات المهمشة ووجهات نظرهم إلى الحکومات. أما المؤسسات الإعلامية التقليدية الأخرى مسؤولة أيضًا عن نشر الأخبار حول الأحداث من أجل خدمة أجندة أيديولوجية محددة. فهذه الورقة العلمية تناولت الرؤية السعودية 2030 في الصحف التقليدية. ومن أجل تقديم تقييم مقارن، تم أيضًا تحليل منصة تويتر Twitter وتغريدات المواطنين السعوديين. وباستخدام نظرية التأطير، وجدت الدراسة أن مستخدمي Twitter کانوا أکثر استعدادًا لتحدي ومعارضة العديد من الآراء الإيجابية التي طرحت عن رؤية 2030، في حين أن الصحف التقليدية أقل معارضة وتحديا ومساءلة عن رؤية 2030.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية