استخدامات الإعلام الجديد في توعية الطلاب بمخاطر التطرف الفکري - دراسة مسحية على معلمي المرحلة الثانوية بمدارس مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير الآداب في الإعلام- کلية الآداب جامعة الملک سعود

المستخلص

ملخص
     تهدف الدراسة للتعرف على اثر استخدام الإعلام الجديد في توعية الطلاب بمخاطر التطرف الفکري، ومعرفة مدى تعرض الشباب لوسائل الإعلام الجديد، وعلاقتها ببلورة مستوى معرفتهم، ووعيهم بمخاطر التطرف الفکري، ومعرفة اهتمام طلاب المرحلة الثانوية بالقضايا الفکرية المطروحة في الإعلام الجديد، وأثر وسائل الإعلام الجديد على القيم، والمعايير والتقاليد الاجتماعية.
مجتمع وعينة الدراسة: يتکون مجتمع الدراسة من المعلمين بالمدارس الثانوية العامة، وبلغ حجم العينة (470) معلما.
منهج الدراسة: المنهج الوصفي التحليلي.
أداة الدراسة: استخدم الباحث في الدراسة الاستبانة.
وتوصل الباحث إلى عدد من النتائج:
-         أظهرت النتائج أهمية توظيف وسائل الإعلام الجديد لتوعية طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الرياض بمخاطر التطرف الفکري وذلک من خلال التأکيد على أهمية المحافظة على العقيدة الإسلامية، عرض الأفکار الصحيحة للطلاب عن حياة الفرد والمجتمع، تحذير الطلاب من التيارات الفکرية الضالة من خلال الإعلام الجديد، توجيه الطلاب للسلوکيات المحمودة في الإعلام الجديد.
-         اهم السبل المقترحة لتفعيل دور المعلمين في توظيف الإعلام الجديد لتوعية الطلاب بمخاطر الفکري تتمثل في التوعية بالآثار المترتبة على اعتناق الفکر المنحرف، التحذير من الجماعات المشبوهة في الإعلام الجديد التي تغرر بالشباب، والتحذير من وجود بيئة خصبة في الإعلام الجديد لاختراق العقول وزعزعة القيم، توعية الأسرة لتوفير الحماية الفکرية للطالب عند استخدامهم لوسائط الإعلام الجديد، واکتشاف توجهات الطلاب الفکرية في مرحلة مبکرة، وحصر المظاهر السلوکية والفکرية الخاطئة لدى الطلاب في الإعلام الجديد.
 
Abstract
Study aims to identify the use of effect on the new media to make students realize the ideological extremism hazard. Knowing how the youth use the new media and its relation in identifying their knowledge level.as well as their awareness of the ideological extremism hazard. Students in high schools should know the ideological issues found in new media and the effect of the new media on the social values, Criteria and traditions.
The society and study sample: The study community consists of teachers in public high schools. The sample size reached 470 teachers.
Curriculum: The analytical description curriculum.
  Study gadget: the researcher used questionnaire in his study. The researcher concluded the following. The results showed the importance of employing the new media for awaring the high school students in Riyadh city of the ideological extremism hazard, by emphasizing the importance of the Islamic doctrine. Displaying the current ideas for students about the individual’s life and society. Warning the students of the stray thought streams via the new media. Directing the students to the good behaviors in the new media.
  The most important suggested methods to activate teacher’s role in using the new media for students’ edification with intellectual extremism which is represented in awareness of the effects based on having perverse thought. Warning of the suspicious groups in new media which betray the youth via fertilized environment in new media to breakthrough minds and shaking values.
  Family should have awareness to save the ideological protection to the student on using new media. Discovering the ideological student’s attitudes in early stage. Enclosing the ideological and behavioral themes which the students have in new media.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية